Curricular mainstreaming of Food Sovereignty in Cuaca: experiences from the Miguel Zapata Institution for Technical Education

Authors

  • Denis Antonio Arboleda Suarez Universidad del Cauca, Colombia

DOI:

https://doi.org/10.15359/prne.17-34.8

Keywords:

Systematization of experiences, Food Sovereignty, rural education, curricular mainstreaming

Abstract

This document presents the results of a systemization of experiences in a rural educational institution in the Department of Cauca carried out during 2017 and 2018 in the Miguel Zapata Institution for Technical Education, located in the El Plateado Township of the Municipality of Argelia. The document is organized in four sections. The first section presents conceptual elements involved in the systematization of educational experiences and aspects related to education and Food Sovereignty. The second section presents a brief description of the methodology used during the process of systematization, while the third section documents findings concerning the support which the Norwegian Refugee Council and Save the Children provided as allies in local education, emphasizing the results of the project “Pedagogical strengthening through pedagogical-productive projects in the Miguel Zapata Technical Educational Institution,” whose specific objectives included acting collectively to mainstream Food Sovereignty in the local educational curriculum. In the fourth and final section, several lessons learned are presented, as well as recommendations for improving education in the context of coca-growing.

References

Alegría G., A., (2017). Volver la mirada a la naturaleza desde la escuela, para repensar un territorio sustentable. Sistematización de experiencias vivencias del enfoque agroecológico en la comunidad educativa Maestra Vida El Tambo Cauca. Tesis de Maestría en Agroecología, Universidad Internacional de Andalucía, España. Disponible en http://dspace.unia.es/bitstream/handle/10334/3792/0799_Alegria.pdf?sequence=1

Arboleda D.A., (2017). Guía de transversalización - proyecto ‘‘Fortalecimiento pedagógico mediante proyectos pedagógicos-productivos en la Institución Técnica Miguel Zapata, Corregimiento de El Plateado, Municipio de Argelia Cauca. Disponible en https://drive.google.com/file/d/1eVXvPN3RwYyCzQnUVwvqEYQhMAgyLRAf/view

Cómbita J. R., (2014). La huerta escolar tradicional agroecológica una herramienta para la aproximación a la Soberanía Alimentaria en la Institución Educativa Técnica Los Naranjos de Sutatenza – Boyacá. Tesis de grado de Licenciatura en Biología, Universidad Pedagógica Nacional Sutatenza. Disponible en http://repositorio.pedagogica.edu.co/bitstream/handle/20.500.12209/1816/TE-16692.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Gobernación del Cauca (2012). Memorando de entendimiento entre la Gobernación del Cauca – Colombia, la Embajada de Canadá en Colombia, el Consejo Noruego para Refugiado (NRC) y Save the Cildren.

Fundación Save the Children en Colombia (2016). Sistematización del modelo de educación, la experiencia de Save the Children en el diseño de Planes de Mejoramiento Institucional.

Institución Educativa Técnica Miguel Zapata (2017). Formato PPCM-1 Formato aplicación fondos concursables, Fortalecimiento pedagógico mediante proyectos pedagógicos-productivos en la institución técnica miguel zapata, corregimiento de El Plateado, Municipio de Argelia Cauca.

Jara O., (2014). La Sistematización de experiencias práctica y teoría para otros mundos posibles. Colección Educación Popular y Saberes libertarios, Programa Democracia y transformación global. Disponible en http://democraciaglobal.org/wp-content/uploads/Sistematizaci%C2%A6n-de-experiencias-para-web-1-a-164-1.pdf

Coordinación Europea Vía Campesina, (2018). ¡Soberanía Alimentaria Ya!, una guía por la Soberanía Alimentaria. Disponible en https://viacampesina.org/en/wp-content/uploads/sites/2/2018/02/Food-Sovereignty-a-guide-ES-version-low-res.pdf

Pérez T., (2016). Sistematización de experiencias en contextos universitarios. Universidad Nacional abierta, subprograma de extensión universitaria, primera edición. Disponible en http://www.cepalforja.org/sistem/bvirtual/wp-content/uploads/2016/04/GUIA-DID%C3%81CTICA-SISTEMATIZACI%C3%94N-abril-2016.pdf

Quijano O., Corredor C., Tobar J., (2014). Desde el Sur: desafiando y repensando las representaciones del desarrollo. Revista Nómadas No 40, Universidad Central – Colombia. Disponible en https://www.redalyc.org/pdf/1051/105131005015.pdf

Published

2019-12-30

How to Cite

Arboleda Suarez, D. A. (2019). Curricular mainstreaming of Food Sovereignty in Cuaca: experiences from the Miguel Zapata Institution for Technical Education. Perspectivas Rurales Nueva Época, 17(34), 175-203. https://doi.org/10.15359/prne.17-34.8

How to Cite

Arboleda Suarez, D. A. (2019). Curricular mainstreaming of Food Sovereignty in Cuaca: experiences from the Miguel Zapata Institution for Technical Education. Perspectivas Rurales Nueva Época, 17(34), 175-203. https://doi.org/10.15359/prne.17-34.8

Comentarios (ver términos de uso)

Most read articles by the same author(s)