Learning styles of cocoa farmers in training scenarios in Colombia
DOI:
https://doi.org/10.15359/prne.18-36.6Keywords:
Dissemination, rural extension, agricultural education, rural developmentAbstract
This analysis arose from a study carried out by the University of Antioquia –(UdeA) and the Corporación colombiana de investigacion agropecuaria – (Agrosavia), which, seeing the need to identify learning styles in the adult population and especially in rural communities, designed a Methodology of identification of learning styles applicable to the agricultural sector – (Mideas). This methodology has a toolbox that provides the facilitator with different alternatives in their transfer processes. To continue this contribution, learning styles were identified with cocoa farmers who attend trainings in Antioquia, Cauca, Caquetá, and Santander in Colombia. In this analysis, a physical survey was used that was completed by 183 cocoa farmers, where it addresses four socio-cognitive dimensions (Motivational, Social, Perceptual and Strategic). The results in the motivational dimension were 61.2% innovative, in the social dimension 66.7% were identified as participatory, in the perceptual dimension it was the most equitable dimension of the four in its variables, since the percentages between auditory (27.9%), visual (21.9%) and reader-writers (20.2%), and in the strategic dimension, the large percentage with 61.2% identified the farmers as practical. It was concluded that, in Antioquia and Santander, traditionally cocoa farmers, they prefer to expand their knowledge, while in Cauca and Caquetá, considered neo-cocoa farmers, they prefer to acquire new knowledge.
References
Agrosavia (2017). Informe de eventos de transferencia de Tecnología de la Corporación colombiana de investigación agropecuaria. Mosquera. 104 pp.
Agrosavia y UdeA (2017). Metodología de identificación de estilos de aprendizaje aplicable al sector agropecuario colombiano–Mideas. Medellín. 52 pp.
Campos, V., & González Hernández, I. M. (2015). Sistematización de posiciones teóricas sobre la caracterización de los estilos de aprendizaje. Revista Cubana de Educación Superior, (3), 13–28.
Ferreiro, R. (2011). Tres vértices del triángulo de las Competencias Didácticas: Teoría, Metodología y Método. Revista Complutense de Educación, 22(1), 11–23.
Fundación Manuel Mejía (2019). Programa de formación en extensión rural. Módulos 1, 2 y 3: Medellín
Fundación Manuel Mejía (2014). Formación en métodos y medios de extensión rural: dirigido a Asistentes técnicos ambientales de alianzas productivas. Ministerio de Agricultura y Desarrollo Rural: Bogotá D.C. 71 pp.
Generalitat, V. (2015). Estilos de aprendizaje. Consultado en: (http://www.recursoseees.uji.es/fichas/fc5.pdf). Junio de 2019.
Isaza, C. &. Cornejo, J. (2015). Herramientas educativas para abordar el cambio climático. Solidaridad-Norad: Bogotá D.C. 24 pp.
Pantoja Ospina, M. A., Duque Salazar, L. I., y Correa Meneses, J. S. (2013). Modelos de estilos de aprendizaje Una actualización para su revisión y análisis. Revista Colombiana de Educación, (64), 79–105. http://doi.org/http://dx.doi.org/10.17227/01203916.64rce79.105
Pozo, J. (2010). Teorías cognitivas del aprendizaje (10th ed.). Ediciones Morata.
Puente, A. (2003). Cognición y aprendizaje: fundamentos psicológicos. 2a Edición. Ediciones pirámide. Madrid.
Rodríguez, H. et al (2020). Lineamientos para una metodología de identificación de estilos de aprendizaje aplicables al sector agropecuario colombiano. Revista Ciencia y Tecnología Agropecuaria. Vol. 21 N° 3. ISSN: 0122-8706. https://doi.org/10.21930/rcta.vol21_num3_art:1050. Mosquera, Cundinamarca Colombia
Rodríguez, M. C. y Vázquez, E. (2013). Fortalecer estilos de aprendizaje para aprender a aprender. Revista de Estilos de Aprendizaje, 11, 19-37.
Romero, L.C. y Hincapié, O.D. (2017). Guía para la planeación y desarrollo de actividades de transferencia de tecnología de la Corporación colombiana de Investigación Agropecuaria-Agrosavia. Mosquera, Colombia. 41 pp.
Rumbo, B. (2015). Problemas y retos de la educación de las personas adultas. Universidade da Coruña. España. Educar 2016, vol. 52/1 93-106. ISSN 0211-819X (paper), ISSN 2014-8801 (digital) http://dx.doi.org/10.5565/rev/educar.707.
Zapata, M. (2015). Teorías y modelos sobre el aprendizaje en entornos conectados y ubicuos. Education in the Knowledge Society (Eks), 16(1), 69–102.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Revista Perspectivas Rurales. Nueva Época se encuentra bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional License.
Creado a partir de la obra en http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/perspectivasrurales
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
- Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
- Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado.