Systematization of the e-commerce experience in agricultural companies in Costa Rica

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/prne.21-42.4

Keywords:

agriculture, e-commerce, COVID-19, Costa Rica

Abstract

This paper presents the e-commerce experience resulting from supporting the commercialization of agricultural products in Costa Rica as part of the UNAPROPYMES project: Incubation/acceleration of e-commerce websites for Costa Rican SMEs (Small and Medium-Sized Enterprises) in response to the COVID-19 pandemic. Five e-commerce websites were developed in this project for marketing agricultural products: three related to organized groups of small producers and two to individual agricultural entrepreneurs. This was done with the purpose of providing these producers with an alternative way to face the marketing problems presented during the COVID-19 pandemic, using the joint design (co-design) of their e-commerce websites. Of these five prototypes (resulting from the incubation stage), only three have been implemented (resulting from the acceleration stage); however, one of them had to be disabled at the request of the organization in charge. Based on this experience, recommendations are given to develop e-commerce websites for agricultural organizations in Costa Rica.

References

A2 Hosting. (2022). eCommerce Hosting. https://www.a2hosting.com/ecommerce-hosting

Baltodano., H., Campos, J., Díaz, S., y Rojas, M. (2019). Las cadenas de producción y comercialización en Costa Rica. El caso de la intermediación comercial en las camaroneras orgánicas de Nandayure, Guanacaste. [Seminario de Graduación de Licenciatura], Universidad Nacional-Costa Rica.

Baum, F., MacDougall, C., y Smith, D. (2006). Participatory action research. Journal of Epidemiology & Community Health, 60(10), 854-857.

Brown, T. (2008). Design thinking. Harvard Business Review. 86(6), 84-92.

Carvajal, A., (2018). Teoría y práctica de la sistematización de experiencias. 5 ed. Programa Editorial Universidad del Valle.

Dresch, A., Pacheco Lacerda, D., Valle Antunes, J. A. (2015). Design science research: A method for science and technology advancement. Springer.

Figueroa, E., (2015). Rentabilidad y uso de comercio electrónico en las micro, pequeñas y medianas empresas del sector comercial. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 6(11). https://www.ride.org.mx/index.php/RIDE/article/view/177/766

García, M., (2015). Análisis del comportamiento de mercado en las ferias del agricultor de la Gran Área Metropolitana. Tecnología en Marcha, 29(1), 83-95. https://revistas.tec.ac.cr/index.php/tec_marcha/article/view/2541/2330

Išoraite, M., y Miniotiene, N., (2018). Electronic Commerce: Theory and Practice. Integrated Journal of Business and Economics, 2(2), 194-200.

Jara, O. (2018). La sistematización de experiencias: práctica y teoría para otros mundos posibles. Fundación Centro Internacional de Educación y Desarrollo Humano.

Jara, O. (2022). La sistematización de experiencias y las corrientes innovadoras del pensamiento latinoamericano–una aproximación histórica. https://centroderecursos.alboan.org/ebooks/0000/0788/6_JAR_ORI.pdf

Jones, C., Alderete, M., y Motta, J. (2013). Adopción del comercio electrónico en micro, pequeñas y medianas empresas comerciales y de servicios de Córdoba, Argentina. Cuadernos de Administración, 29(50), 164-175.

Katzy, O. (2021). Investigan la influencia del comercio electrónico en las tendencias del consumo de alimentos [Ciencia y Tecnología]. Universidad de Costa Rica. Recuperado el 10 de agosto de 2022 de https://www.ucr.ac.cr/noticias/2021/06/23/investigan-la-influencia-del-comercio-electronico-en-las-tendencias-del-consumo-de-alimentos.html

Mata, F. J., y Hernández-Ruiz, I. (2019). CRGOURMETCOFFEE. COM: An e-coomerce platform to solve the coffee paradox in Costa Rica. IADIS International Journal on WWW/Internet, 17(2), 85-103. http://www.iadisportal.org/ijwi/papers/2019172107.pdf

Mata, F. J., Quesada, A., y Hernández-Ruíz, I. (2022). Teaching e-commerce in support of Costa Rican SMEs due to the COVID-19 pandemic. 2022 XLVIII Latin American Computer Conference (CLEI).

Molinillo, S. (2014). Distribución comercial aplicada. 2 ed. ESIC Editorial.

Muñoz, L. (2020). Estudio de viabilidad de un marketplace de las ferias de agricultores del área metropolitana y su propuesta del plan de comercialización durante el segundo cuatrimestre de 2020. [Trabajo Final de Graduación], Universidad Latina de Costa Rica].

OECD. (2011). OECD guide to measuring the information society. Organisation for Economic Co-operation and Development.

OECD. (2020). Panorama del comercio electrónico: políticas, tendencia y modelos de Negocio. Organisation for Economic Co-operation and Development.

Ossa, N. (2021). Ventajas financieras y comerciales de las empresas que incursionan en E-commerce y Marketplace. Revista Reflexiones y Saberes, (15), 24 – 33. https://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaRyS/article/view/1326

Pérez, T., (2016). Guía didáctica para la sistematización de experiencias en contextos Universitarios. Universidad Nacional Abierta.

PrestaShop (2022). Sitio oficial de prestashop. https://www.prestashop.com/es

Ramírez, A., y Jaime, L. (2019). E-Commerce, crecimiento y ecosistema digital en Colombia. ASOBANCARIA.

Salazar, L., Schling, M., Palacios, A., y Pazos, N. (2022). Challenges for family farming in the context of covid-19. Evidence from Farmers in Latin America and the Caribbean (LAC). Inter-American Development Bank.

Schumacher, E. F. (1973). Lo pequeño es hermoso. Akal.

Turban, E., Outland, J., King, D., Kyu, J., Liang, T. P., y Turban, D. (2018). Electronic commerce 2018: A Managerial and Social Networks Perspective. Springer International Publishing.

Published

2023-08-23

How to Cite

Villalobos Moya, K., Mata Chavarría, F. J., Hernández Ruíz, I., & Meza Chaves, K. (2023). Systematization of the e-commerce experience in agricultural companies in Costa Rica. Perspectivas Rurales Nueva Época, 21(42), 1-26. https://doi.org/10.15359/prne.21-42.4

How to Cite

Villalobos Moya, K., Mata Chavarría, F. J., Hernández Ruíz, I., & Meza Chaves, K. (2023). Systematization of the e-commerce experience in agricultural companies in Costa Rica. Perspectivas Rurales Nueva Época, 21(42), 1-26. https://doi.org/10.15359/prne.21-42.4

Comentarios (ver términos de uso)