Systematization of the e-commerce experience in agricultural companies in Costa Rica
DOI:
https://doi.org/10.15359/prne.21-42.4Keywords:
agriculture, e-commerce, COVID-19, Costa RicaAbstract
This paper presents the e-commerce experience resulting from supporting the commercialization of agricultural products in Costa Rica as part of the UNAPROPYMES project: Incubation/acceleration of e-commerce websites for Costa Rican SMEs (Small and Medium-Sized Enterprises) in response to the COVID-19 pandemic. Five e-commerce websites were developed in this project for marketing agricultural products: three related to organized groups of small producers and two to individual agricultural entrepreneurs. This was done with the purpose of providing these producers with an alternative way to face the marketing problems presented during the COVID-19 pandemic, using the joint design (co-design) of their e-commerce websites. Of these five prototypes (resulting from the incubation stage), only three have been implemented (resulting from the acceleration stage); however, one of them had to be disabled at the request of the organization in charge. Based on this experience, recommendations are given to develop e-commerce websites for agricultural organizations in Costa Rica.
References
A2 Hosting. (2022). eCommerce Hosting. https://www.a2hosting.com/ecommerce-hosting
Baltodano., H., Campos, J., Díaz, S., y Rojas, M. (2019). Las cadenas de producción y comercialización en Costa Rica. El caso de la intermediación comercial en las camaroneras orgánicas de Nandayure, Guanacaste. [Seminario de Graduación de Licenciatura], Universidad Nacional-Costa Rica.
Baum, F., MacDougall, C., y Smith, D. (2006). Participatory action research. Journal of Epidemiology & Community Health, 60(10), 854-857.
Brown, T. (2008). Design thinking. Harvard Business Review. 86(6), 84-92.
Carvajal, A., (2018). Teoría y práctica de la sistematización de experiencias. 5 ed. Programa Editorial Universidad del Valle.
Dresch, A., Pacheco Lacerda, D., Valle Antunes, J. A. (2015). Design science research: A method for science and technology advancement. Springer.
Figueroa, E., (2015). Rentabilidad y uso de comercio electrónico en las micro, pequeñas y medianas empresas del sector comercial. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 6(11). https://www.ride.org.mx/index.php/RIDE/article/view/177/766
García, M., (2015). Análisis del comportamiento de mercado en las ferias del agricultor de la Gran Área Metropolitana. Tecnología en Marcha, 29(1), 83-95. https://revistas.tec.ac.cr/index.php/tec_marcha/article/view/2541/2330
Išoraite, M., y Miniotiene, N., (2018). Electronic Commerce: Theory and Practice. Integrated Journal of Business and Economics, 2(2), 194-200.
Jara, O. (2018). La sistematización de experiencias: práctica y teoría para otros mundos posibles. Fundación Centro Internacional de Educación y Desarrollo Humano.
Jara, O. (2022). La sistematización de experiencias y las corrientes innovadoras del pensamiento latinoamericano–una aproximación histórica. https://centroderecursos.alboan.org/ebooks/0000/0788/6_JAR_ORI.pdf
Jones, C., Alderete, M., y Motta, J. (2013). Adopción del comercio electrónico en micro, pequeñas y medianas empresas comerciales y de servicios de Córdoba, Argentina. Cuadernos de Administración, 29(50), 164-175.
Katzy, O. (2021). Investigan la influencia del comercio electrónico en las tendencias del consumo de alimentos [Ciencia y Tecnología]. Universidad de Costa Rica. Recuperado el 10 de agosto de 2022 de https://www.ucr.ac.cr/noticias/2021/06/23/investigan-la-influencia-del-comercio-electronico-en-las-tendencias-del-consumo-de-alimentos.html
Mata, F. J., y Hernández-Ruiz, I. (2019). CRGOURMETCOFFEE. COM: An e-coomerce platform to solve the coffee paradox in Costa Rica. IADIS International Journal on WWW/Internet, 17(2), 85-103. http://www.iadisportal.org/ijwi/papers/2019172107.pdf
Mata, F. J., Quesada, A., y Hernández-Ruíz, I. (2022). Teaching e-commerce in support of Costa Rican SMEs due to the COVID-19 pandemic. 2022 XLVIII Latin American Computer Conference (CLEI).
Molinillo, S. (2014). Distribución comercial aplicada. 2 ed. ESIC Editorial.
Muñoz, L. (2020). Estudio de viabilidad de un marketplace de las ferias de agricultores del área metropolitana y su propuesta del plan de comercialización durante el segundo cuatrimestre de 2020. [Trabajo Final de Graduación], Universidad Latina de Costa Rica].
OECD. (2011). OECD guide to measuring the information society. Organisation for Economic Co-operation and Development.
OECD. (2020). Panorama del comercio electrónico: políticas, tendencia y modelos de Negocio. Organisation for Economic Co-operation and Development.
Ossa, N. (2021). Ventajas financieras y comerciales de las empresas que incursionan en E-commerce y Marketplace. Revista Reflexiones y Saberes, (15), 24 – 33. https://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaRyS/article/view/1326
Pérez, T., (2016). Guía didáctica para la sistematización de experiencias en contextos Universitarios. Universidad Nacional Abierta.
PrestaShop (2022). Sitio oficial de prestashop. https://www.prestashop.com/es
Ramírez, A., y Jaime, L. (2019). E-Commerce, crecimiento y ecosistema digital en Colombia. ASOBANCARIA.
Salazar, L., Schling, M., Palacios, A., y Pazos, N. (2022). Challenges for family farming in the context of covid-19. Evidence from Farmers in Latin America and the Caribbean (LAC). Inter-American Development Bank.
Schumacher, E. F. (1973). Lo pequeño es hermoso. Akal.
Turban, E., Outland, J., King, D., Kyu, J., Liang, T. P., y Turban, D. (2018). Electronic commerce 2018: A Managerial and Social Networks Perspective. Springer International Publishing.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Revista Perspectivas Rurales. Nueva Época se encuentra bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional License.
Creado a partir de la obra en http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/perspectivasrurales
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
- Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
- Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado.