Costa Rican roasted coffee
Flourishing of an industry based on new dynamics in the value chain
DOI:
https://doi.org/10.15359/8rpk9840Keywords:
Roasted coffee, value chain, consu, consumption, Costa Rica, industryAbstract
This article analyzes the dynamics of the roasted coffee industry in Costa Rica, which has been an innovation in the recent coffee activity. This is evidenced by examining the objectives, strategies and organization of coffee roasting companies in Costa Rica. The article systematizes previous studies on the structure of the roasted coffee industry in Costa Rica, consumer behavior, and information that was extracted from regional analysis cases. The results point to the characterization of the companies, their supply chain, and the operation in the local spaces as contributions to local development. Finally, policy recommendations are made to the institutions and the roasting sector that account for the invigoration of this industry.
References
Albuquerque, F. (2004). El Enfoque del Desarrollo Económico Local. Organización Internacional del Trabajo, Programa AREA - OIT en Argentina - Italia Lavoro, Buenos Aires.
Arce, M y Barrantes, T. (2024). Las cadenas de valor como elementos dinamizadores del desarrollo local: caso de la empresa Unión Varsan de Monteverde S.A. Tesis de Licenciatura de Economía, Universidad Nacional de Costa Rica.
Arce, R. (2009). El conocimiento de la demanda en las cadenas globales: factor clave para mejorar la sostenibilidad en el mercado. En R. Díaz , W. Pelupessy, & F. Sáenz (Edits.), (Editores) ?Cadenas Globales: Enfoques y Aplicaciones para Agroindustrias de Países en Desarrollo. Heredia: COEUNA.
Blacutt Mendoza, M. ((n.d.).). El desarrollo local complementario (Un manual para la Teoría en Acción).
Casanova, F. (2004). Desarrollo local, tejidos productivos y formación: abordajes alternativos para la formación y el trabajo de jóvenes. Montevideo. Retrieved from CINTERFOR
Díaz Porras, R., & Hartwich, F. (2005). Cadenas de Valor: un paso innovador para la agricultura Centroamericana?, Alternativas para el Desarrollo(96), 34-45.
Diaz Porras, R., & Pelupessy, W. (Julio de 2004). Agricultores, consumidores y la mediación institucional en las cadenas agroalimentarias globales en Centroamérica. Revista Centroamericana de Ciencias Sociales, 1(1), 25-56. doi:ISSN 1569 0619
Díaz Porras, R., & Valenciano, J. (Enero - Junio de 2012). 2012. Gobernanza en las cadenas globales de mercancías / valor: una revisión conceptual, pp.9-27; ISSN 1409-1070 URL http://www.revistas.una.ac.cr/econ.Economía&Sociedad(41) .
Díaz Porras, R., Delgado Ballestero A., Villalobos Moya, K. (2021a). La industria de café tostado de Costa Rica en el contexto de la industrialización y el desarrollo. Cuaderno de política económica 001 2021. https://repositorio.una.ac.cr/handle/11056/19295
Díaz Porras, R., Delgado Ballestero A., Villalobos Moya, K. (2021b).Panorama de la industria de café tostado de Costa Rica . Cuaderno de política económica 004 2021 https://repositorio.una.ac.cr/handle/11056/8582
Díaz Porras, R., Delgado Ballestero A., Villalobos Moya, K. (2022) Empresas tostadoras de café: caracterización, estrategias y empresas tostadoras de café: caracterización, estrategias y problemas que enfrentan : análisis comparativo: GAM y regiones cafetaleras de Los Santos y Valle Occidental, Costa Rica. Cuaderno de política económica 001 2022 https://repositorio.una.ac.cr/handle/11056/23926
Díaz, R y Jiménez, G. (2024). Industria del café tostado en Los Santos Costa Rica: un conglomerado rural local. En evaluación en Perspectivas Rurales Nueva Época.
Euromonitor Internacional. (2022). Coffee in Costa Rica. Datos bajados de: https://www.portal.euromonitor.com.una.remotexs.co/Analysis/Tab
Fernandez-Stark, K., & Gereffi, G. (2019). Global value chain analysis:a primer. In Handbook on Global Value Chains. Edward Elgar Publishing.
Josephs , L. (17 de Agosto de 2014). Los mayores exportadores de café son ahora grandes consumidores. El Financiero(984), pág. 45.
Jiménez y Díaz (2023), Concentración de mercado en la industria del café tostado en Costa Rica. Noviembre de 2023. Informe interno Proyecto Mercado interno y desarrollo productivo: caso del café tostado de Costa Rica, de la Universidad Nacional, Costa Rica.
Porter, M. (1985). Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance. New York: The Free Press. doi:ISBN 0 02 925090
Porter, M. (1992). Competitive Advantage of Nations. London: The Macmillan Press Ltd. doi:ISBN 0 333 51804 7
Roberts, M., & Setterfield, M. (2010). Endogenous regional growth: a critical survey. En M. Setterfield (Ed.), Handbook of Alternative Theories fo Economic Growth (págs. 431-450). Northampton, Massachussets: Edward Elgar Publishing Inc. doi:ISBN 978 1 84720 402 8
Rojas Altamirano, K Análisis de estrategias de los tostadores de la Región Valle Occidental como actividad de diversificación de los productores de café.Abril, 2022
Sancho, F. (2001). El desarrollo de los mercados locales: una decisión impostergable en beneficio de los pequeños y medianos productores. AdEcon(17), 47?52.
Sánchez Cantillo, Marco Vinicio. 1998. La competitividad de la torrefacción de café en Costa Rica. Revista Economía y Sociedad, No 7, mayo-agosto, pp. 39-65. Costa Rica.
Villalobos Moya, K. Delgado Ballestero A, Jiménez Porras G., Díaz Porras R. A. (2022) Estudio sobre el comportamiento del consumidor: Hábitos de consumo y compra de café en Costa Rica. Cuaderno de Política Económica, CINPE Universidad Nacional de Costa Rica, 002-2022, noviembre, 20. https://repositorio.una.ac.cr/handle/11056/24395
Zamora, M. (Abril, 2023). Estudio sobre percepciones y expectativas de la Denominación de Origen (DO) café Tarrazú en afiliados a la DO café Tarrazú, consumidores y comercializadoras vinculadas al café Tarrazu. Centro Internacional de Política Económica para el Desarrollo Sostenible (CINPE). https://repositorio.una.ac.cr/handle/11056/25473