EDUCATION OR COMMODITY: THE COLONIALITY OF KNOWLEDGE AND EDUCATIONAL PRACTICE FROM LATIN AMERICA
DOI:
https://doi.org/10.15359/praxis.77.5Keywords:
education, commodification of education, colonization, coloniality, Latin America, decolonial turn.Abstract
The article that we present questions the function and objective of education in today’s society. That is, it addresses the dilemma of whether education should seek the formation of human beings or simply be limited to the training of “qualified” professionals, who help increase the GDP of each nation, and if we understand education as an indicator of more development. In this process, it has not been strange that when thinking about education, the mantras of the neoliberal bureaucrat are constantly used: competition, quality and efficiency. The problem involves the staging of an instrumental rationality, clearly associated with the genealogies of coloniality, a coloniality of knowledge that despises the knowledge generated in the exteriority of modernity and denies them any epistemic contribution. We believe that these contributions should be made visible for a real implementation of an education that is closer to respect for the human and is distanced from the simple and plain commodification.
References
Bourdieu, P. (2008). Homo academicus. Madrid: Siglo XXI.
Burawoy, M. (7 de agosto de 2012). Tenemos que repensar la universidad. Diario universidad,
p. 12. Buenos Aires, Argentina. Recuperado de http://www.pagina12.com.ar/diario/
universidad/10-200477-2012-08-07.html
Castro-Gómez, S. y Grosfoguel, R. (2007). El giro decolonial. Reflexiones para una diversidad
epistémica más allá del capitalismo global. Santiago: Siglo del Hombre Editores. Chaput, C. (2008). Inside the teaching machine: rhetoric and the globalization of the U.S. public
research university. Tuscaloosa, Ala: University of Alabama Press.
Chomsky, N. (10 de julio de 2001). Asaltando la solidaridad. Privatizando la educación. Re- cuperado de http://www.rebelion.org/hemeroteca/chomsky/chomsky-educacion.html Chomsky, N. (29 de marzo de 2012). El objetivo de la educación. Recuperado de http://
www.rebelion.org/noticia.php?id=147147
De Souza Silva, J. (2007). Descolonizando la dicotomía del superior-inferior en la “idea de
desarrollo”. De lo universal, mecánico y neutral a lo contextual, interactivo y ético. Con- ferencia magistral presentada en el Primer Congreso Internacional “Universidad, Desarrollo y Cooperación”, realizado en Cuenca, Ecuador, 25-27 de abril de 2007. Documento facilitado por el autor.
Dussel, E. (2004). Sistema mundo y transmodernidad. En S. Dube, I. Banerjee y W. Mig- nolo (Eds.), Modernidades coloniales (pp. 201-226). México: El colegio de México.
Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra.
Mignolo, W. (2003). Herencias coloniales y teorías postcoloniales. Madrid: AKAL. Mignolo, W. (2009). Retórica del desarrollo y de la colonialidad del saber. Recuperado de
http://www.pagina12.com.ar/diario/universidad/10-124958-2009-05-18.html Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo. (2010a). Informe sobre desarrollo hu- mano 2010: la verdadera riqueza de las naciones: caminos al desarrollo humano. Nueva York: Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo. Recuperado de http://
hdr.undp.org/en/media/HDR_2010_ES_Complete_reprint.pdf
Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo. (2010b). La desigualdad en Costa Rica. Separata del Informe Regional de Desarrollo Humano 2010. Nueva York: Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo. Recuperado de http://www.pnud.or.cr/
images/stories/LC-_desigualdadcostarica.pdf
Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo. (2011b). Informe Regional sobre Desarro-
llo Humano para América Latina y el Caribe 2010. Documento Nacional La Desigualdad
en Costa Rica. Nueva York: Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo. Quijano, A. (2000). Colonialidad del poder y clasificación social. Journal of World System
Research, (2), 342-386
Rivera Cusicanqui, S. (2006). Chhixnakax utxiwa. Una reflexión sobre prácticas y discursos
descolonizadores. Buenos Aires: Ediciones Tinta Limón.
Tomasevski, K. (2004). El asalto a la educación. Barcelona: Intermón-Oxfam.
Vernor, M. (2009). El mar entre la niebla. San José, Costa Rica: Luna Híbrida Ediciones. Walsh, C. (2007). Interculturalidad y colonialidad del poder. Un pensamiento y posiciona-
miento “otro” desde la diferencia colonial. En: S. Castro-Gómez y R. Grosfoguel, Elgiro decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global
(pp. 47-62). Bogotá: Siglo del Hombre Editores.
Walsh, C. (6 de febrero de 2014). Interculturalidad crítica y pedagogía de-colonial: apuestas (des)de
el in-surgir, re-existir y re-vivir. Recuperado de https://redinterculturalidad.wordpress. com/2014/02/06/interculturalidad-critica-y-pedagogia-decolonial-catherine-walsh/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
La revista trabaja bajo la Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional; apartir de la publicación número 79 (2019); en publicaciones anteriores se trabajaba bajo una Licencia Atribución- No Comercial- Sin Derivadas 4.0 Internacional.