Elementos teóricos y prácticos de la pedagogía crítica: más allá de la educación, metáfora, escena y experiencia

Authors

  • Juan Gómez Torres Universidad Nacional de Costa Rica, Costa Rica
  • Luis Gómez Ordoñez Universidad Nacional de Costa Rica, Costa Rica

Keywords:

Critical Theory, Critical Pedagogy, Critical Literacy, Subject, Resistance, Emancipation, Liberation.

Abstract

This article suggests that the roots of critical pedagogy, that of Paulo Freire but also that of contemporary authors as Henry Giroux and Peter Mc Laren, can be found in the so called critical theory of the Frankfort School –Adorno, Horhkeimer, Benhjamin, Marcuse, and Fromm. The foundation of such a perspective rests on the assumption of the centrality of the subject and the forms she or he creates to resist, emancipate and get free from current homogenizing and de-humanizing social system.

Downloads

Published

2011-07-31

How to Cite

Elementos teóricos y prácticos de la pedagogía crítica: más allá de la educación, metáfora, escena y experiencia. (2011). Praxis, 66, 181-190. https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/praxis/article/view/3983

Issue

Section

Filosofía Latinoamericana

How to Cite

Elementos teóricos y prácticos de la pedagogía crítica: más allá de la educación, metáfora, escena y experiencia. (2011). Praxis, 66, 181-190. https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/praxis/article/view/3983