Representation, aesthetics and performance. The iconic character of missing persons images
DOI:
https://doi.org/10.15359/praxis.73.4Keywords:
representación, irrepresentabilidad, índice, icono, memoria, performance, desaparecidos.Abstract
Against the continuous assertion of the incapability of represent events, I present the next question: Where does originate the idea about the unimaginable, irrepresentable, unspeakable character of the genocide processes of 20th century? To answer this question I expound, in the first part, the iconic character of the missing persons portraits, in order to understand the frame in which can be established the assertion about the irrepresentable.
References
Arendt, H. (2008). Las técnicas de las ciencias sociales y el estudio de los campos de concentra- ción. Ensayos de comprensión: 1930-1954 (trad. Agustín Serrano de Haro). Madrid: Caparrós editores.
Assman, A. (2011). Cultural Memory and Western Civilization. Functions, media, archives. N.Y.: Cambridge University Press.
Assman, J. (2008). “Communicative and Cultural Memory”. Astrid Erll, Ansgar Nünning (Hg.), Cultural Memory Studies. An International and Interdisciplinary Handbook. Berlin, New York, pp. 109-118. http://dx.doi.org/10.1017/CBO9780511996306
Augé, M. (1998). Las formas del olvido (trad. Mercedes Tricás P. y Gemma Andjújar). Barcelona: Gedisa.
Belting, H. (2010). Imagen y culto. Una historia de la imagen anterior a la edad del arte (trad. Cristina Díez Pampliega y Jesús Espino Nuño). Madrid: Akal.
Deleuze, G. (2008). La philosophie critique de Kant. Paris: Puf.
Deleuze, G. y Guattari, F. (2005). Qu’est-ce que la philosophie? Paris: Les éditions de Minuit.
Didi-Huberman, G. (2003). Images malgré tout. Paris: Les éditions de Minuit.
Feierstein, D. (2012). Memorias y representaciones. Sobre la elaboración del genocidio. Buenos Aires: FCE.
Fischer-Lichte, E. (2011). Estética de lo performativo (trad. Diana Gonzalez y David Martinez). Madrid: Abada.
Gerz, J. (1986). Mahnmal gegen Faschismus. [Monumento]. Recuperado de http://www.jochengerz.eu/html/main.html?res_ident=5a9df42460494a34beea361e835953d8&art_ident=76fdb6702e151086198058d4e4b0b8fc
Germano, G. Ausencias [Proyecto fotográfico] Recuperado de http://www.gustavogermano.com/
Halbwachs, M. (2004). La memoria colectiva. Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza. Hernández, V. (30 de abril, 2012). ¿Por qué hay Madres de Plaza de Mayo que no buscan a sus hijos? Argentina: BBC Mundo. Recuperado de http://www.bbc.com/mundo/noticias/2012/04/120426_argentina_madres_plaza_mayo_vh.shtml
Kant, I. (2003). Crítica del discernimiento (ed. de Roberto R. Aramayo y Salvador Mas). Madrid: Mínimo Tránsito.
Kaufman, A. (2012). La pregunta por lo acontecido. Ensayos de anamnesis en el presente argentino. Buenos Aires: La Cebra.
Nielsen, G. (7 de diciembre, 2008). Todo está escrito en la memoria. Página 12. Recuperado de http://www.pagina12.com.ar/diario/suplementos/radar/9-4977-2008-12-07.html
Peirce, Ch. S. (1987). Obra lógico semiótica. Madrid: Taurus.
Rancière, J. (2009). El reparto de lo sensible. Santiago, Chile: LOM ediciones.
Rancière, J. (2011). El destino de las imágenes (trad. M. Gajdowski). Buenos Aires: Prometeo Libros.
Sachse, R. (Productora) y Guzman, P. (Director). (2010). Nostalgia de la Luz. [Documental]. Francia/Alemania/Chile: Blinker Filmproduktion / WDR / Cronomedia / Atacama Productions.
Solomun, Z. y Stelzner, U. (Productores) y Stelzner, U. (Director). (2009). La Isla. Archivos de una tragedia. [Documental]. Alemania/Guatemala: Telesur.
Taylor, D. (2007). El espectáculo de la memoria: trauma, performance y política. Recuperado de http://performancelogia.blogspot.com/2007/08/el-espectculo-de-la-memoria-trauma.html
Taylor, D. y Fuentes, M. (2011). Estudios avanzados de performance. México: FCE.
TV pública Argentina. (2015). Las Madres de la Plaza de Mayo. La Historia. [Serie documental]. Recuperado de http://www.tvpublica.com.ar/programa/madres-de-plaza-de-mayo-la-historia-2/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
La revista trabaja bajo la Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional; apartir de la publicación número 79 (2019); en publicaciones anteriores se trabajaba bajo una Licencia Atribución- No Comercial- Sin Derivadas 4.0 Internacional.