On Ethics Grounds: Where do we stand at UNA?

Autores/as

  • Damaris Castro García Escuela de Literatura y Ciencias del Lenguaje Universidad Nacional, Costa Rica

Palabras clave:

ethics, ethical practices, ethical culture, ethical climate, leaders, Higher Education ética, prácticas éticas, cultura ética, clima ético, líderazgo, educación universitaria

Resumen

At a time when there is a very clear need for ethical practices in the workplace, this paper presents ways to invite ethics into our classrooms, particularly a university setting. A general review of key concepts such as morals, values and ethics is addressed first, and then the discussion leads to how these concepts become intertwined until they result in a real reflection of the principles that guide our choices and finally our actions in everyday life; and most importantly, how these actions have an impact on society. An analysis is provided of the role that the literature has traditionally assumed to be ideal for leaders, professors and students in modern societies. This is done through the discussion of the elements that play an important role in achieving this goal and that can be identified clearly as markers of successful ethical grounds. Special attention is given to the concept of ethical culture, which is subdivided into ethical culture and ethical climate and how they impact what can happen in the workplace. Several practices that are applicable to the classroom are also described to exemplify how these ethical practices can be part of our classrooms, regardless of the students’ major.

En momentos en que la necesidad de prácticas éticas en el lugar de trabajo es imperante, este artículo presenta una invitación a incluir tales prácticas en nuestras clases, muy especialmente en nuestro entorno universitario. Se inicia con una referencia a una serie de conceptos básicos como la moral, los valores y la ética; luego se discute cómo dichos conceptos se entrelazan para, posteriormente, llegar a una reflexión real sobre los principios que guían nuestras decisiones, cómo estas últimas influyen nuestras acciones diarias y, mucho más importante aún, cómo a su vez estas acciones impactan nuestra sociedad. Se analiza el papel que la literatura ha asumido tradicionalmente como ideal para líderes, profesores y estudiantes en sociedades modernas. Esto se lleva a cabo a través de una discusión sobre los elementos claves para alcanzar una función ética, elementos que pueden identificarse claramente como señales de prácticas éticas exitosas. Se presta especial atención a los conceptos de «cultura ética» y «clima ético» y a cómo afectan lo que ocurre en el ambiente de trabajo. Adicionalmente se describen algunas prácticas que podrían aplicarse en el contexto de la clase para ejemplificar cómo las prácticas éticas pueden estar presentes en nuestras aulas universitarias sin importar cuál sea el área de especialización del estudiantado.

Referencias

Bass, B.M. Leadership and

Performance Beyond

Expectation. New York: Free

Press, 1985. Print.

Begley, Paul T. “In Pursuit of Authentic

School Leadership Practices”.

The Ethical Dimensions of

School Leadership. Ed. Paul

T. Begley and Olof Johansson.

Dordrecht: Kluwer Academic

Publishers, 2003: 1-12. Print.

Blum, Susan D. My word! Plagiarism and

College Culture. Ithaca: Cornell

University Press, 2009. Print.

Hennig, Barbara B. “Language

learning as a practice of self-formation.” International

Journal of Multilingualism

Vol.7, No. 4, November 2010:

-321. Print.

Hersh, Richard and Carol Geary

Schnieder. “Fostering Personal

and Social Responsibility

on College and University

Campuses”. Liberal Education

Vol.91, No.3/4 (2005): 6-13.

Web. 1 March 2013.

Hodgkinson, C. Educationalleadership:

The moral art. Albany: SUNY

Press. 1991. Print.

Ethics Resource Center. Ethics and

Compliance Officer Association:

The Foundation. “Ethical Culture

Building: A Modern Business

Imperative.” Research Report.

Web. 1 March 2013.

Leilei, Bi, John Ehrich, and Lisa

C. Ehrich. “Confucius as

transformational leader:

lessons for ESL leadership”.

International Journal of

Educational Management 26,

Iss 4 (2012): 391-402.

Sauvé Meyer, Susan. “Moral

responsibility: Aristotle and

after”. Ethics: Companions to

ancient thought 4. Ed.Stephen

Everson. Cambridge: Cambridge

University Press. 1998. Print.

Spinoza, Baruch. Spinoza Ethics.

Trans. Parkinson, G.H.R. New

York: Oxford University Press,

Print.

Strike, Kenneth A. Ethical Leadership

in Schools: Creating Community

in an Environment of Accountability.

California: Corwin

Press: A sage Publications

Company, 2007. Print.

Sims Serbrenia J. and Ronald R.

Sims. “Leadership Challenges

in Education: Improving

Administrative Decision Making”.

Leadership: Succeeding

in the Private, Public, and Notfor-Profit

Sectors. Ronald R.

Sims and Scott A. Quatro, Eds.

New York: M.E. Sharpe, 2005:

-215.

Sims, Ronald R. “Restoring Ethics

Conciousness to Oraganizations

and the Workplace: Every

Contemporary Leader’s Challenge”.

Leadership: Succeeding

in the Private, Public, and

Not-for-Profit Sectors. Ed. Ronald

R. Sims and Scott A. Quatro.

New York: M.E. Sharpe,

: 386-407. Print.

Mangubhai, Francis. “The Moral and

Ethical Dimensions of Language

Teaching”. Australian Journal

of Education 51, No. 2 (2007):

-189.

Sokol, Daniel K. (2004). “The use of

Ethics in the EFL Classroom.”

Forum English Teaching. pp.

-5. Web.

Descargas

Publicado

2016-05-06

Cómo citar

Número

Sección

Artículos (sección arbitrada)

Cómo citar

Artículos más leídos del mismo autor/a

<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >>