Fabián Bielinsky´s Argentina: Reality and hiper-reality in times of crisis

Authors

  • Bértold Salas Murillo Universidad de Costa Rica, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ra.1-26.10

Keywords:

Argentina, cinema, metaphor, reality, corruption, violence

Abstract

Argentina`s postrait at the beginning of XXI th century is analyzed by the producer and script writer Fabián Bielinsky in his movie pictures Nueve reinas (Nine queens) (2000) and El aura (2005). By using different narrative strategies, these movie pictures depict a violent and corruptive society. This article examines not only their characteristics of representation but also their narrative differences to think about different ways of “representing” reality.

References

Argumedo, Alcira; Quintar, Aída. “Argentina ante una encrucijada histórica”, en Estudios Sociológicos, Vol. 21, No. 63, 2003 El Colegio De México.

El Aura. Producción: Mariela Besuievski, Pablo Bossi, Samuel Hadida, Gerardo Herrero. Realización y guion: Fabián Bielinsky. Argentina, 2005.

González Acevedo, Juan Carlos, Che, qué bueno que vinisteis. El cine argentino que cruzó el charco. Barcelona, Diéresis, 2005.

Nueve reinas. Producción: Pablo Bossi. Realización y guion: Fabián Bielinsky. Argentina, 2000.

Pírez, Pedro. “¿Qué pasó en la Argentina? Algunas piezas de un rompecabezas para intentar entender”. En Estudios Sociológicos, Vol. 20, No. 59 (May - Ago, 2002). El Colegio De México.

Sorlin, Pierre. Sociología del cine. México: Fondo de Cultura Económica, 1985.

Published

2018-06-01

How to Cite

Fabián Bielinsky´s Argentina: Reality and hiper-reality in times of crisis. (2018). Repertorio Americano, 26, 157-168. https://doi.org/10.15359/ra.1-26.10

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Fabián Bielinsky´s Argentina: Reality and hiper-reality in times of crisis. (2018). Repertorio Americano, 26, 157-168. https://doi.org/10.15359/ra.1-26.10