Marti´s ideas in the texts of Edad de Oro (The Golden Age) edited as an addendum of Repertorio Americano and its influence in Costa Rica education system
DOI:
https://doi.org/10.15359/ra.1-26.18Keywords:
La Edad de Oro, Repertorio Americano, Martí’s ideas, Martí’s modernism, critical pedagogy, children literaturaAbstract
This paper presents a description and a general exposition of the extension and research project aiming to study and to analyze the ideas of Martí in his publication La Edad de Oro, by Joaquín García Monge through the Repertorio Americano magazine; its physical conservation in a digital publication in six volumes, and its distribution in the Costa Rican public education system, through workshops and courses for primary teachers allow the analysis of the texts from the point of view of children literature, modernism and critical pedagogy, which offer a Latinamericanist view, but universal in character.
References
Arias, S. (2005). “La literatura: vehículo eficaz para la comunicación martiana con niños y jóvenes. En: Anuario del Centro de Estudios Martianos, no. 28.
________. (2012). Un proyecto martiano esencial: La Edad de Oro. La Habana: Centro de Estudios Martianos.
Cervera, J. (1991). Teoría de la literatura infantil. Bilbao: Mensajero.
Dobles, M. (2003). Literatura infantil. San José: Editorial de la Universidad Estatal a Distancia.
Elizagaray, A. (1975). En torno a la literatura infantil. La Habana: Unión de Escritores y artistas de Cuba.
Escobar Valenzuela, G. (1990). “Reflexiones sobre la Edad de Oro, de José Martí. En: Anuario del Centro de Estudios Martianos, Nº 13.
Flavell, J. (1993). La psicología evolutiva de Jean Piaget. México: Paidós.
García Gallo, G. (1969). Martí, americano y universal. La Habana: Instituto Cubano del Libro.
García Fallas, J. “El proyecto educativo de José Martí: una lectura desde la pedagogía crítica”. En: Revista de Educación, 28, 1.
García Monge, J. (1921). La Edad de Oro de José Martí. San José: El Convivio de los Niños.
__________. Repertorio Americano, tomo 10, Nº 5, 1925.
________. Repertorio Americano. Semanario de Cultura Hispánica de Filosofía y Letras, Artes, Ciencias y Educación, Misceláneas y Documentos. Tomos del 8 al 20, años 1924-1930.
Hanán Díaz, F. (2011). “Literatura infantil latinoamericana”. En: http://www.dondevivenloslibros.com/2011/08/literatura-infantil-latinoamericana.html Descardado el 9 de mayo de 2016.
Jauss, H. (1986). Experiencia Estética y Hermenéutica Literaria. Madrid: Taurus.
Martí, J. (2005). La Edad de Oro. San José: Editorial de la Universidad Estatal a Distancia.
Méndez Garita, N. (2009). Literatura para niñas y niños: de la didáctica a la fantasía. Colección Pedagógica Formación Inicial de Docentes Centroamericanos de Educación Primaria o Básica. San José: Coordinación Educativa Cultural Centroamericana.
Miranda Espinosa, M. (1999). “La Edad de Oro, ¿texto virtual en el siglo XIX?”. En: Anuario del Centro de Estudios Martianos, Nº 22.
Montes, G. (1999). La frontera indómita. En torno a la construcción y defensa del espacio poético. México: Fondo de Cultura Económica.
________ (2001). El corral de la infancia. Nueva edición, revisada y aumentada. México: Fondo de Cultura Económica.
Moretic, Y. (1986). Acerca de las raíces ideológicas del modernismo hispanoamericano en Lily Litvak, El Modernismo. Madrid: Editorial Taurus.
Oliva, M. (1995). José Martí en la historia y la cultura costarricense. Heredia: Editorial de la Universidad Nacional.
Oviedo, J. (2001). Historia de la literatura hispanoamericana 2. Del Romanticismo al Modernismo. Madrid: Alianza Editorial.
Poey Baró, D. 1999). “Para un futuro sin prejuicios: La Edad de Oro”. En: Anuario del Centro de Estudios Martianos, Nº 22.
Perriconi, G. (1983). El libro infantil. Cuatro propuestas críticas. Buenos Aires: El Ateneo.
Pérez Cruz, F. (2011). “Raíces históricas del proyecto educativo martiano”. En: Revista de la Historia de la Educación Latinoamericana, 13,17, jul-dic.
Retamar Fernández, R. (1978). Introducción a José Martí. La Habana: Casa de las Américas.
Rodríguez, O. (1993). Literatura infantil en América Latina. San José: UNESCO.
Rodríguez, J. y Salvador, A. (2005). Introducción al estudio de la literatura hispanoamericana 3ª ed. Madrid: Ediciones Akal.
Schulman, I. (1987). “Modernismo- Modernidad: metamorfosis de un concepto”. En Nuevos asedios al Modernismo. Madrid: Editorial Taurus.
_______ (2000). El proyecto inconcluso: la vigencia del Modernismo. México: Siglo XXI.
Vásquez Vargas, M. (2002). “Fundamentos teóricos para una interpretación crítica de la literatura infantil”. En: Revista Comunicación, 12, 2, julio-diciembre.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Las cartas de entendimiento se facilitarán a las personas autoras al momento de aceptación de su trabajo para publicarse.
Todos los contenidos son de libre acceso con sólo citar la fuente.