The teachings of audiovisual language: Final projects in Production an Audiovisual realization 2007-2017

Authors

  • Leonardo Roque Pujol

DOI:

https://doi.org/10.15359/ra.1-28.2

Keywords:

audiovisual production, methodology, audiovisual language

Abstract

In the last twenty years, technological development has impacted directly
on the way an audiovisual work is designed, planned and produced. Digital
formats, such as recording and editing media, have revolutionized cameras,
editing equipment and, above all, the way in which audiovisual language
is taught and learned. In 2007, responding to the need that existed in the
country to provide professional training to communicators at the height of
new digital technologies and demands in the audiovisual field, the Universidad
Federada San Judas Tadeo created a Bachelor's Degree in Audiovisual
production. The purpose of this research is to analyze the final graduation
projects of the students to evaluate the professional competences acquired
during their studies and determine the relevance of the Study Plan with the
context and the achievement of the learning objectives.

Author Biography

Leonardo Roque Pujol

Cuba. Licenciado en Arte de los Medios
de Comunicación Audiovisual con especialidad
en Edición y Montaje del Instituto
Superior de Arte de la Habana. Laboró
en el ICAIC y en los Estudios Granma
como editor de cine. Desde el año 1995 reside en Costa Rica, donde cursó una
Maestría en Ciencias de la Educación
con énfasis en Currículum. Desde el 2006
dirige la Licenciatura en Producción Audiovisual
en la Universidad Federada San
Judas Tadeo.

References

Chiroque, S. (2004). Currículum. Perú.

Cousins, M. (2012). Historia del cine.

Blume.

D´Ancona, M. D. (2005). Metodología

cuantitativa. estrategias y técnicas

de investigación social. España:

Síntesis.

Delgado, E. (2008). Los contenidos pragmáticos

y la formación integral en

el diseño curricular. Costa Rica:

EUNED.

Barroso, J. (2006). Introducción a la realización

televisiva. Madrid: Instituto

Oficial de Radio y TV Española.

Barroso, J. (1992). Proceso de información

de actualidad en televisión.

Madrid: Instituto Oficial de Radio y

TV Española.

Millerson, G. (2005). Manual de producción

de video. Madrid: Paraninfo.

Molina, Z. y Bolaños, G. (2002). Introducción

al currículum. Costa Rica:

EUNED.

Sampieri, H. (2006). Metodología de la

investigación. México: Mc Graw

Hill.

Sánchez, R. (1994). Edición y montaje.

México: Centro Universitario de

Estudios Cinematográficos.

Vilches, L. (1984). La lectura de la imagen:

Prensa, cine y televisión. Madrid:

Paidós Ibérica.

Zettl, H. (2006). Manual de producción

televisiva. México: Thomson.

Published

2019-04-03

How to Cite

The teachings of audiovisual language: Final projects in Production an Audiovisual realization 2007-2017. (2019). Repertorio Americano, 28, 25-37. https://doi.org/10.15359/ra.1-28.2

Issue

Section

Artículos (sección arbitrada)

How to Cite

The teachings of audiovisual language: Final projects in Production an Audiovisual realization 2007-2017. (2019). Repertorio Americano, 28, 25-37. https://doi.org/10.15359/ra.1-28.2

Most read articles by the same author(s)

<< < 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 > >>