Love, crisis processes, couple breakups and dis-love. Lines of reflection from the social approach based on Latin American music "plancha"

Authors

  • Carlos Vargas Loáciga Universidad Técnica Nacional, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ra.1-28.3

Keywords:

love,, disenchantment, Latin American music, socialization

Abstract

Romantic love is one of the most interesting and complex processes, both
socially and individually. Defining it in one way is even more complex.
However, we have all experienced it in one way or another. We find it in all
social spheres and in all stages of life, generating sensations that are possibly
unique and particular. Nobody knows how or at what moment love has
come to us, but we experience it, and we accumulate experiences that have
given us great satisfactions. But how do we fall in love? How did we learn to
differentiate what was love with respect to any other sensation or emotion?
This article is based on the premise that nobody has taught us to love, and our
social processes have allowed us to build fantasies and myths about falling in
love, which mark us in each of the romantic experiences of a couple, at such
a level that, When difficulties arise during the relationship, we do not know
how to resolve them, because we think that eternal love will be perfect. In
view of this, the objective of this article is to give continuity to the reflections
made in the article "Love, falling in love and the body" (2017), but focusing
on the processes of crisis, ruptures and dis-love that we all go through, taking
reference the Latin American music “plancha”.

Author Biography

Carlos Vargas Loáciga, Universidad Técnica Nacional

Costa Rica. Licenciado en Sociología y
Máster en Estudios Latinoamericanos
con énfasis en Cultura y Desarrollo del
Instituto de Estudios Latinoamericanos
de la Universidad Nacional, Costa Rica.
Actualmente académico e investigador
en la Universidad Técnica Nacional. Es
coordinador del proyecto de Extensión
“Fomento a la cultura de la prevención
en situaciones de riesgo”. Trabaja temas
como la transformación espacial tras modelos
de desarrollo y las identidades, género
y masculinidades en situaciones de
riesgo por eventos naturales.

References

Aguilera, A. (2000). Abrázame muy fuerte.

Abrázame muy fuerte [CD]. Estados

Unidos: RCA Récords.

Araujo, A. (1992). Evidencias. Silueta

[CD]. México: Sony Discos.

Bauman, Z. (2015). Amor líquido (7ma

ed.). México: Fondo de Cultura

Económica.

Bender, L. (productor) y Van Sant, G. (director)

(1997). Good will hunting (Película)

Estados Unidos: A Band Apart.

Cárdenas, I. y Ortiz, D. (2011). Entre el

amor y el odio. España: Editorial

Síntesis.

Castro, C. (2013). Vuélveme a querer. En

primera fila: día 1 [CD]. Estados

Unidos: Sony Music Latin.

Chaves, F. (2015). ¿Qué fue (y qué es)

la “plancha”? La Nación. Recuperado

de https://www.nacion.

com/revista-dominical/que-fuey-

que-es-la-plancha/DRFTQQG42RF3NJIBITT6ULMWQQ/

story/

De Vita, F. (1988). Te amo. Al norte del

sur [CD]. Venezuela y Estados Unidos:

CBS Discos.

De Vita, F. (2004). Si la ves. Stop [CD].

Estados Unidos: Sony Discos.

DiNovi, D., Lowry, H. (productores) y

Shankman, A. (director). (2002). A

walk to remenber (Película). Estados

Unidos: Di Novi Pictures.

Dúrcal, R. (1984). Costumbres. Canta a

Juan Gabriel Volumen 6 [CD]. España:

Ariola Eurodisc.

Figueroa, E. (1984). Y qué culpa tengo yo.

Chayanne es mi nombre [CD - Cassette].

España: RCA Ariola.

Fromm, E. (s. f.). El arte de amar. Recuperado

de https://www.angelred.

com/biblioteca/erich-fromm-el-arte-

de-amar.pdf

Huerta, J. y Huerta, J. (2015). Dueles. Un

besito más [CD]. México: Warner

Music.

Lagarde, M. (2000). Claves feministas para

la negociación del amor. Memoria de

Puntos de Encuentro. Managua, Nicaragua.

Recuperado de http://www.

caladona.org/grups/uploads/2013/04/

claves-feministaspara-el-poderio-yautonomia_

mlagarde.pdf

Montaner, R. (1999). Me va a extrañar. Con

la London Metropolitan Orchestra

[CD]. Venezuela: Warner Music.

Nazario, E. (1991). Lo que son las cosas. Lo

que son las cosas. [CD]. EMI Latin.

Ortiz, F. (2013). Amor y desamor (3era reimp.).

México: Editorial Taurus.

Ossana, D., Schamus, J. (productores) y

Lee, A. (director). (2005). Brokeback

mountain (Película). Estados

Unidos y Canadá: Good Machine.

Romo, D. (1986). Enamórate de mí. En

Mujer de todos, mujer de nadie

[CD]. México: EMI Music.

Rómulo, J. (1978). Lo pasado, pasado. Lo

pasado, pasado [CD]. México: Ariola

Récords.

Todd, J., Todd, S. (productores) y Nolan,

C. (director). (2000). Memento

(Película). Estados Unidos: Newmarket

Films Team Todd.

Valenzuela, Y. (1996). Me tienes que querer.

Más fuerte que la vida [CD].

México: Sony Internacional.

Vargas, C. (2017). El amor, enamoramiento

y el cuerpo: Líneas de reflexión

sobre el amor romántico presentes

en la música latinoamericana (salsa)

y la fotografía. Revista Repertorio

Americano, 27, pp. 61,84.

Published

2019-04-03

How to Cite

Love, crisis processes, couple breakups and dis-love. Lines of reflection from the social approach based on Latin American music "plancha". (2019). Repertorio Americano, 28, 38-65. https://doi.org/10.15359/ra.1-28.3

Issue

Section

Artículos (sección arbitrada)

How to Cite

Love, crisis processes, couple breakups and dis-love. Lines of reflection from the social approach based on Latin American music "plancha". (2019). Repertorio Americano, 28, 38-65. https://doi.org/10.15359/ra.1-28.3

Most read articles by the same author(s)

<< < 42 43 44 45 46 47 48 > >>