"Non-practicing Catholics" in Latin America: Reflections on a challenging phenomenon

Authors

  • Marco Antonio Quesada Chaves Universidad Nacional, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ra.1-28.13

Keywords:

Latin America, religion, Catholicism, non-practicing Catholics, eucharistic

Abstract

Within the accelerated religious transformations that have been observed
in Western societies during the last decades, in Latin America there is an
interesting phenomenon in the Catholic Church as is that of the so-called
non-practicing Catholics, a term in itself ambiguous and debatable, but
whose phenomenon to which it refers has an important impact on the
Church, due to the decrease in the number of faithful who are actively involved
in religious life. In this article we reflect and discuss various aspects
of the present situation, from a Catholic theological perspective, seeking
to identify what could be a sign of the times, and a historic opportunity for
the Catholic Church and Theology to deepen the renewal since the Second
Vatican Ecumenical Council.

Author Biography

Marco Antonio Quesada Chaves, Universidad Nacional

Costa Rica. Magíster en Estudios Teológicos
de la Universidad Nacional. Egresado
de la Licenciatura en Psicología de la misma
universidad. Con gran experiencia en
Educación Virtual y en el uso y aplicación
didáctica de herramientas tecnológicas.
Académico de la Escuela Ecuménica de
Ciencias de la Religión y del Instituto de
Estudios Latinoamericanos (IDELA).

References

Asociación de Editores del Catecismo

(1997). Catecismo de la Iglesia Católica.

Bilbao: Asociación de Editores

del Catecismo.

Asún, R. (1992). San Juan de la Cruz:

Poesía completa y comentarios en

prosa. España: Editorial Planeta.

Bauman, Z. (2003). Modernidad líquida. México:

Fondo de Cultura Económica.

Beriain, J. (2002). Modernidades múltiples

y encuentro de civilizaciones.

Papers 68, 31-63. Recuperado de:

https://ddd.uab.cat/pub/papers/021

n68/02102862n68p31.pdf

Bieritz, K. (1994). Eucaristía y estilo de vida.

Selecciones de Teología 33(132). Recuperado

de: http://www.seleccionesdeteologia.

net/selecciones/llib/

vol33/132/132bieritz.pdf

Buber, M. (2003). Eclipse de Dios. Salamanca:

Ediciones Sígueme.

Cipriani, R. (2015). Religión difusa en

América Latina. Sociedad y Religión:

Sociología, Antropología e

Historia de la Religión en el Cono

Sur 25(44), 269-278. Recuperado

de: www.redalyc.org/articulo.

oa?id=387242262011

Córdova, J. (2014). Viejas y nuevas derechas

religiosas: Los evangélicos

como factor político. Nueva sociedad

, 112-123. Recuperado de:

http://132.248.9.34/hevila/Nuevasociedad/

/no254/11.pdf

Corporación Latinobarómetro (2014).

Las religiones en tiempos del Papa

Francisco. Santiago de Chile. Recuperado

de: http://www.latinobarometro.

org/latNewsShowMore.

Duch, L. (2012). La religión en el siglo

XXI. Madrid: Siruela.

Fuentes, L. (2015). La tibieza de quien

peca y reza: Cambios en las creencias

religiosas en Costa Rica. San

José: Editorial Sebila.

Gesteira, M. (2006). Eucaristía: Misterio

de comunión. Salamanca: Ediciones

Sígueme.

González de Cardedal, O. (2015). Cristianismo

y mística. Madrid: Editorial

Trotta.

Gutiérrez, G. (1995). Lenguaje teológico:

Plenitud del silencio. Discurso pronunciado

el 26 de octubre de 1995, en

su incorporación como miembro de

la Academia Peruana de la Lengua.

Küng, H. (1996). Ser cristiano. Madrid:

Editorial Trotta

McGinn, B. (1991). The Foundations

of Mysticism: Origins to the Fifth

Century. New York: The Crossroad

Publishing Company.

Newman, J.H. (1887). An Essay on the

Development of Christian Doctrine.

Sexta edición. CreateSpaceIndependent

Publishing Platform.

Pablo VI. Vaticano II. Constitución dogmática

Dei Verbum. Sobre la Divina

Revelación. 18 de noviembre de

En Pía Sociedad de San Pablo

(1985). Concilio Vaticano II: Documentos

completos. Bogotá: Ediciones

Paulinas.

Pew Research Center (2014). Religión en

América Latina: Cambio generalizado

en una región históricamente

católica. Recuperado de: http://

www.pewforum.org/files/2014/11/

PEW-RESEARCH-CENTER-Religion-

in-Latin-America-Overview-

SPANISH-TRANSLATION-forpublication-

-13.pdf

Prini, P. (2003). El cisma soterrado: El

mensaje cristiano, la sociedad y

moderna y la Iglesia Católica. Valencia:

Pre-textos.

Rahner, K. (1984). Ser cristiano en la

Iglesia del futuro. Selecciones de

Teología 84(21), 65-67. Recuperado

de: http://www.seleccionesdeteologia.

net/selecciones/llib/

vol21/84/084rahner.pdf

Ricoeur, P. (2004). Finitud y culpabilidad.

Madrid: Trotta.

San Agustín (s.f.). Confesiones. (Traducido

en 2010). Madrid: Editorial

Gredos.

Sociedad Bíblica Católica Internacional

(1995). La Biblia: Versión latinoamericana.

Madrid: Editorial Verbo

Divino.

Taylor, C. (2014). La era secular. Tomo I.

Barcelona: Editorial Gedisa.

Torres Queiruga, A. (2016). El lenguaje

religioso: desmitologización y cambio

cultural. Revista electrónica

latinoamericana de Teología 447.

Recuperado de: http://servicioskoinonia.

org/relat/447.htm

Zuccaro, C. (2007). Ética católica y ética

laica. Selecciones de Teología

(189), 59-70. Recuperado de:

http://www.seleccionesdeteologia.

net/selecciones/llib/vol48/189/189_

zuccaro.pdf

Published

2019-04-10

How to Cite

"Non-practicing Catholics" in Latin America: Reflections on a challenging phenomenon. (2019). Repertorio Americano, 28, 193-210. https://doi.org/10.15359/ra.1-28.13

Issue

Section

Artículos

How to Cite

"Non-practicing Catholics" in Latin America: Reflections on a challenging phenomenon. (2019). Repertorio Americano, 28, 193-210. https://doi.org/10.15359/ra.1-28.13