Universities and the dilemmas of educational quality in the context of globalization
DOI:
https://doi.org/10.15359/ra.1-28.14Keywords:
globalization, neoliberal models, educational quality, markets, critical pedagogies, decolonial pedagogiesAbstract
The progressive weakening of state in Latin America has led us to times of
crisis, where the constant pressure from the powers at a global level have
forced governments to consider situations such as the opening of markets
and with this the breakdown of those institutions in charge to watch over the
social goodness. Immersed in an advanced capitalist system that constantly
obscures and transforms reality, we see how the educational field does not
escape from such circumstances affecting not only its structure, but also its
direction. Because of this, we could think of an education that instead of promoting
the integration of the subject to a system, looks for the emancipation
of the human being, but not in terms of industry and capital, but aim at the
emancipation of the human being towards the development of their tastes
and abilities, leading us to new alternatives.
References
Castro, S. (1998). Latinoamericanismo,
modernidad, globalización: Prolegómenos
a una crítica poscolonial
de la razón. México: Editorial Porrúa.
Cruz, O. y otros (2009). ¿Calidad de la
educación o educación de calidad?
Una preocupación más allá del mercado.
Revista Iberoamericana de
Educación. España.
Cusicanqui, S. (2010). Ch’ixinakax utxiwa:
una reflexión sobre prácticas
y discursos descolonizadores. Buenos
Aires: Ediciones Tinta Limón.
Freire, P. (2012). Pedagogía de la indignación:
Cartas pedagógicas a un
mundo revuelto. Buenos Aires: Siglo
Veintiuno Editores.
Muñoz, V. (2006). El oro por las cuentas.
Miradas a la mercantilización de
la educación. San José: Ed. Luna
Híbrida y Centro de Investigación
y Docencia en Educación, Universidad
Nacional.
Molina, I. (2016). La educación en Costa
Rica de la época colonial al presente.
San José: Editoriales Universitarias
Públicas Costarricenses.
Torres, C. (1996). Las secretas aventuras
del orden. Estado y Educación. Buenos
Aires: Miño y Dávila Editores
Vega, R. (2012). La calidad educativa, una
noción neoliberal propia del darwinismo
Pedagógico. Revista Rebelión.
España.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Las cartas de entendimiento se facilitarán a las personas autoras al momento de aceptación de su trabajo para publicarse.
Todos los contenidos son de libre acceso con sólo citar la fuente.