Historical-conceptual elements of Western educational systems. The Costa Rican case within a globalization framework

Authors

  • Francisco José Rodríguez Varela Universidad Técnica Nacional, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ra.1-28.15

Keywords:

epistemological surveillance, colonization, modernity, education

Abstract

Thinking of education requires an exercise of epistemological surveillance that
allows visualizing the complex gear existing among the historical processes of
human evolution, where organizational models are brought about to seek the
development or wellbeing of individuals, besides increasingly evident trends
in which knowledge is subordinated to institutionalism. In this regard, it is
important to review some general features of education that are typical of the
western world –with an emphasis on the Costa Rican scenario- and that allow
establishing a dialogue between stages such as colonization and modernity –
for example-, and the creation of educational models that replicate the modus
operandi of the economic system, leading to a landscape that does not match
the principles of a search for overall wellbeing and respect for the diversity of
human thought under a framework of the ethical and philosophical structure of
education as a fundamental right of every human being.

Author Biography

Francisco José Rodríguez Varela, Universidad Técnica Nacional

Costa Rica. Sociólogo. Magíster en Estudios
Latinoamericanos con énfasis en
Cultura y Desarrollo de la Universidad
Nacional, Costa Rica. Con experiencia
docente en varias universidades públicas
y privadas. Actualmente es Docente de
la Universidad Técnica Nacional y en la
Universidad Latina de Costa Rica. Dirige
proyectos de Trabajo Comunal Universitario
apoyando a la Población Adulta
Mayor y a Personas con Discapacidad.
Consultor Ambiental de la SETENA del
2011 al presente.

References

Balandier, G. (1993). El Desorden. La

Teoría del Caos y las Ciencias Sociales.

ª edición. Barcelona: Editorial

Gedisa.

Costa Rica: Ley No 7600 Igualdad De

Oportunidades Para Las Personas

Con Discapacidad. Disponible en:

http://digitalcommons.ilr.cornell.

edu/cgi/viewcontent.cgi?article=10

&context=gladnetcollect

Foucault, M. (2002). Vigilar y Castigar:

Nacimiento de la prisión. Buenos

Aires: Siglo XXI Editores.

Freire, P. (1965). La Educación como

práctica de la Libertad. Disponible

en: http://laespiral.momoescuela.

org/wp-content/uploads/2014/01/

Educ-pract-libertad.pdf

Freud, S. (1919). Lo ominoso. En Obras

completas. Tomo XVII. Buenos Aires:

Amorrostu.

Grosfoguel, R. (2013). Racismo/sexismo

epistémico, universidades occidentalizadas

y los cuatro genocidios/

epistemicidios del largo siglo XVI.

Revista Tabula Rasa. No.19: 31-58,

julio-diciembre 2013. Disponible

en: http://www.revistatabularasa.

org/numero-19/02grosfoguel.pdf

Horkheimer, M. (1995). Los comienzos de

la filosofía burguesa de la historia.

En Historia, metafísica y escepticismo.

Barcelona: Editorial Altaya.

Lander, E. (2010). Estamos Viviendo una

Profunda Crisis Civilizatoria. En

revista electrónica ALAINET. Disponible

en http://www.alainet.org/

es/active/35669

Ley General de Protección a la Madre Adolescente.

Disponible en: http://www.

pgrweb.go.cr/scij/busqueda/normativa/

normas/nrm_texto_completo.as

px?param1=NRTC&param2=1&nV

alor1=1&nValor2=42908&strTipM

=TC&lResultado=2&strSelect=sel

Meoño, R. (2008). El derecho a la educación

en Costa Rica. Dirección

de Promoción y Divulgación de

la Defensoría de los Habitantes de

la República de Costa Rica. Disponible

en: http://dhr.go.cr/biblioteca/

publicaciones/derecho_educacion/

derecho_educacion.pdf

Midas. Disponible en: https://es.wikipedia.

org/wiki/Midas

Mills, W. (1974). La imaginación sociológica.

ª reimp. México: Fondo

de Cultura Económica.

Morin, E. (1990). Introducción al Pensamiento

Complejo. Barcelona: Editorial

Gedisa.

Organización de las Naciones Unidas.

“Comentario General 13 del Comité

de los derechos económicos, sociales

y culturales”. 8 de diciembre de

Disponible en: http://www1.

umn.edu/humanrts/gencomm/epcomm13s.

htm

Pulido O. (2009). La cuestión de la calidad

de la educación. Consejo

Latinoamericano de Ciencias Sociales.

Disponible en: http://bibliotecavirtual.

clacso.org.ar/Argentina/

lpp/20100426010323/1.pdf

Programa Estado de la Nación. V informe

del Estado de la Educación. Sinopsis.

Disponible en: http://www.

estadonacion.or.cr/educacion2015/

assets/cap-1-ee-20152.pdf

Proyecto de Ley Sobre Desarrollo Autónomo

de los Pueblos Indígenas de

Costa Rica. Disponible en: http://

abyayala.nativeweb.org/centam/autonomo.

HTML

Said, E. (1990). Orientalismo. Madrid:

Editorial Al Quibla.

Sartori, G. (1997). Homo videns. La sociedad

teledirigida. Buenos Aires:

Editorial TAURUS. Disponible en:

http://centromemoria.gov.co/wp-content/

uploads/2013/11/Homo_Videns_

La_sociedad_teledirigida.pdf

Stevenson, R. (2006). El extraño caso del

doctor Jekyll y Mr. Hyde y otros relatos

de terror. Traducción de Juan

Antonio Molina Foix. Colección: El

gato negro / GN-004. Madrid: Editorial

Valdemar.

Torres, M. (2005). Sociedad de la información

/ Sociedad del conocimiento.

Disponible en: http://www.

ub.edu/prometheus21/articulos/obsciberprome/

socinfsoccon.pdf

Vega, R. (2010). Crisis Civilizatoria.

Revista virtual Herramienta, debate

y crítica marxista. Disponible

en: http://www.herramienta.com.

ar/revista-herramienta-n-42/

crisis-civilizatoria

Published

2019-04-10

How to Cite

Historical-conceptual elements of Western educational systems. The Costa Rican case within a globalization framework. (2019). Repertorio Americano, 28, 225-238. https://doi.org/10.15359/ra.1-28.15

Issue

Section

Artículos (sección arbitrada)

How to Cite

Historical-conceptual elements of Western educational systems. The Costa Rican case within a globalization framework. (2019). Repertorio Americano, 28, 225-238. https://doi.org/10.15359/ra.1-28.15

Most read articles by the same author(s)

<< < 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 > >>