Historical-conceptual elements of Western educational systems. The Costa Rican case within a globalization framework
DOI:
https://doi.org/10.15359/ra.1-28.15Keywords:
epistemological surveillance, colonization, modernity, educationAbstract
Thinking of education requires an exercise of epistemological surveillance that
allows visualizing the complex gear existing among the historical processes of
human evolution, where organizational models are brought about to seek the
development or wellbeing of individuals, besides increasingly evident trends
in which knowledge is subordinated to institutionalism. In this regard, it is
important to review some general features of education that are typical of the
western world –with an emphasis on the Costa Rican scenario- and that allow
establishing a dialogue between stages such as colonization and modernity –
for example-, and the creation of educational models that replicate the modus
operandi of the economic system, leading to a landscape that does not match
the principles of a search for overall wellbeing and respect for the diversity of
human thought under a framework of the ethical and philosophical structure of
education as a fundamental right of every human being.
References
Balandier, G. (1993). El Desorden. La
Teoría del Caos y las Ciencias Sociales.
ª edición. Barcelona: Editorial
Gedisa.
Costa Rica: Ley No 7600 Igualdad De
Oportunidades Para Las Personas
Con Discapacidad. Disponible en:
http://digitalcommons.ilr.cornell.
edu/cgi/viewcontent.cgi?article=10
&context=gladnetcollect
Foucault, M. (2002). Vigilar y Castigar:
Nacimiento de la prisión. Buenos
Aires: Siglo XXI Editores.
Freire, P. (1965). La Educación como
práctica de la Libertad. Disponible
en: http://laespiral.momoescuela.
org/wp-content/uploads/2014/01/
Educ-pract-libertad.pdf
Freud, S. (1919). Lo ominoso. En Obras
completas. Tomo XVII. Buenos Aires:
Amorrostu.
Grosfoguel, R. (2013). Racismo/sexismo
epistémico, universidades occidentalizadas
y los cuatro genocidios/
epistemicidios del largo siglo XVI.
Revista Tabula Rasa. No.19: 31-58,
julio-diciembre 2013. Disponible
en: http://www.revistatabularasa.
org/numero-19/02grosfoguel.pdf
Horkheimer, M. (1995). Los comienzos de
la filosofía burguesa de la historia.
En Historia, metafísica y escepticismo.
Barcelona: Editorial Altaya.
Lander, E. (2010). Estamos Viviendo una
Profunda Crisis Civilizatoria. En
revista electrónica ALAINET. Disponible
es/active/35669
Ley General de Protección a la Madre Adolescente.
Disponible en: http://www.
pgrweb.go.cr/scij/busqueda/normativa/
normas/nrm_texto_completo.as
px?param1=NRTC¶m2=1&nV
alor1=1&nValor2=42908&strTipM
=TC&lResultado=2&strSelect=sel
Meoño, R. (2008). El derecho a la educación
en Costa Rica. Dirección
de Promoción y Divulgación de
la Defensoría de los Habitantes de
la República de Costa Rica. Disponible
en: http://dhr.go.cr/biblioteca/
publicaciones/derecho_educacion/
derecho_educacion.pdf
Midas. Disponible en: https://es.wikipedia.
org/wiki/Midas
Mills, W. (1974). La imaginación sociológica.
ª reimp. México: Fondo
de Cultura Económica.
Morin, E. (1990). Introducción al Pensamiento
Complejo. Barcelona: Editorial
Gedisa.
Organización de las Naciones Unidas.
“Comentario General 13 del Comité
de los derechos económicos, sociales
y culturales”. 8 de diciembre de
Disponible en: http://www1.
umn.edu/humanrts/gencomm/epcomm13s.
htm
Pulido O. (2009). La cuestión de la calidad
de la educación. Consejo
Latinoamericano de Ciencias Sociales.
Disponible en: http://bibliotecavirtual.
clacso.org.ar/Argentina/
lpp/20100426010323/1.pdf
Programa Estado de la Nación. V informe
del Estado de la Educación. Sinopsis.
Disponible en: http://www.
estadonacion.or.cr/educacion2015/
assets/cap-1-ee-20152.pdf
Proyecto de Ley Sobre Desarrollo Autónomo
de los Pueblos Indígenas de
Costa Rica. Disponible en: http://
abyayala.nativeweb.org/centam/autonomo.
HTML
Said, E. (1990). Orientalismo. Madrid:
Editorial Al Quibla.
Sartori, G. (1997). Homo videns. La sociedad
teledirigida. Buenos Aires:
Editorial TAURUS. Disponible en:
http://centromemoria.gov.co/wp-content/
uploads/2013/11/Homo_Videns_
La_sociedad_teledirigida.pdf
Stevenson, R. (2006). El extraño caso del
doctor Jekyll y Mr. Hyde y otros relatos
de terror. Traducción de Juan
Antonio Molina Foix. Colección: El
gato negro / GN-004. Madrid: Editorial
Valdemar.
Torres, M. (2005). Sociedad de la información
/ Sociedad del conocimiento.
Disponible en: http://www.
ub.edu/prometheus21/articulos/obsciberprome/
socinfsoccon.pdf
Vega, R. (2010). Crisis Civilizatoria.
Revista virtual Herramienta, debate
y crítica marxista. Disponible
en: http://www.herramienta.com.
ar/revista-herramienta-n-42/
crisis-civilizatoria
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Las cartas de entendimiento se facilitarán a las personas autoras al momento de aceptación de su trabajo para publicarse.
Todos los contenidos son de libre acceso con sólo citar la fuente.