Critical Latin American pedagogy and its transformative element in the Spontaneous Theater: A work experience on the issue of labor discrimination
DOI:
https://doi.org/10.15359/ra.1-29.2Keywords:
Spontaneous Theater, Freirian pedagogy, Paulo Freire, Jacob Levy Moreno, transformation, Latin America, Costa RicaAbstract
In this article there will be a dialogue between a group experience facilitated
by the methodology of the Spontaneous Theater (T.E.) in its Workshop-function
modality and Paulo Freire's postulates on Latin American critical pedagogies
in the context of a hardware company. This work experience was
carried out to problematize the concepts of discrimination and harassment
in the framework of the implementation of the Labor Procedural Reform
(2018, Costa Rica). Throughout this, findings are presented that have coherence
between the praxis of T.E. and the theories of Latin American critical
pedagogies. Epistemological and ontological similarities of working with
T.E. with a critical Latin American vision on the importance of the role of
people in a group in the joint construction of social transformations regarding
a particular theme are shown.
References
Aguiar, M. (2016) Teatro Espontáneo y Psicodrama
a Dos. Psicoterapia y Psicodrama.
, (1), p. 94-157. Recuperado
de: http://www.revistapsicoterapiayPsicodrama.
org/archivos/Anterior04/7_
Aguiar_Moyses_Teatro_Espontaneo_
y_Psicodrama_a_dos.pdf
Donoso, A. (2016). Educación y transformación
social en el pensamiento
latinoamericano. México: Cuadernos
Americanos 155.
Ferrer, V., Bosch, E., Navarro, C, Ramis,
M. y García, M. (2008). Los micromachismos
o microviolencias en
la relación de pareja: Una aproximación
empírica. Anales de psicología,
(2), p. 341-252.
Freire, P. (1982). La educación como
práctica de la libertad. Buenos Aires:
Siglo XXI Editores.
Freire, P. (2004). Pedagogía de la autonomía.
São Paulo, Brasil: Paz e Terra.
Garrido, E. (1978). Jacob Levi Moreno.
Psicología del encuentro. Madrid:
Sociedad de Educación Atenas.
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista,
P. (2010). Metodología de la Investigación
(5a ed.). México: Mc
Graw-Hill.
López, E. y Población, P. (1997). La escultura
y otras técnicas psicodramáticas
aplicadas en psicoterapia. Buenos
Aires: Editorial Paidós.
Moreno, J.L. (1977). El Teatro de la espontaneidad.
Buenos Aires: Editorial
Vancu.
Ramírez, J. (2011). Cómo diseñar una
investigación académica. Heredia:
Montes de María Editores.
Silva, A. (1976). Paulo Freire: Una educación
para la liberación. Recuperado
de: http://redined.mecd.
gob.es /xmlui /bi t s t ream/handle/
/71528/00820073003030.
pdf?sequence=1
Streck, D., Redin, E. y Zitkoski J. (2015).
Diccionario Paulo Freire. Lima:
CEAAL.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Las cartas de entendimiento se facilitarán a las personas autoras al momento de aceptación de su trabajo para publicarse.
Todos los contenidos son de libre acceso con sólo citar la fuente.