A proporsal of the theoretical reasons of literary personalism for teaching

Authors

  • Jorge Mario Cabrera Valverde Consejo Nacional de Rectores, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ra.1-29.6

Keywords:

Literary criticism, personalism, literary analysis, education, Alfonso López Quintás

Abstract

This proposal analizes the theoretical suppositions of Literary Personalism,
and their relations to philosophical Personalism and Education. The first
ones present what López Quintás calls the eight levels of reality and conduct.
These levels are divided into four positive and four negative levels. Our proposal
will use only the positive ones. The result is an estimation of literary
works that utilizes much more elements for the analysis than those provided
by literary criticism based upon formalism, or other theories, and will appear
some applications to Education.

References

Apuleyo, Lucio. El asno de oro. Trad. Vicente

López Soto. Barcelona: Juventud,

Impreso.

Aristóteles. El arte poética. Trad. José

Goya y Muniain. Sexta edición. Madrid:

Espasa-Calpe. 1979. Impreso.

Aristóteles. Retórica. Trad. Antonio Tovar.

Cuarta edición. Madrid: Centro

de Estudios Constitucionales,

Impreso.

Beckett, Samuel. Esperando a Godot.

Trad. Ana María Moix. Barcelona.

Tusquets Editores, 2007. Impreso.

Cabrera Valverde, Jorge Mario. “Una propuesta

para el marco teórico del

personalismo literario”. En Rev.

Academia. Vol. 14 (2015). Web.

Versión digital en: http://erevistas.

saber.ula.ve/index.php/academia/

article/view/7606.

Cervantes, Miguel de. El ingenioso hidalgo

don Quijote de la Mancha. Octava

edición. Madrid: Espasa-Calpe,

Impreso.

Dostoyevski, Fiódor. “Crimen y castigo”.

En: Obras inmortales. Trad. Ramón

Ledezma Miranda, F. Ramón y G.

Vázquez. Madrid: EDAF-Edesco,

, 807-1323. Impreso.

Goethe, Wolfgang von. Fausto. Trad. José

Roviralta Borell. Barcelona: Océano,

Impreso.

Gómez Redondo, Fernando. La crítica

literaria del siglo XX. Madrid:

EDAF, 1996. Impreso.

Kafka, Franz. La metamorfosis s.t. Reimpresión.

Madrid: Alianza Editorial,

Impreso.

Kayser, Wolfgang. Interpretación y análisis

de la obra literaria. Trad.

María D. Mouton y Vicente García

Yebra. Cuarta edición. Séptima

reimpresión. Madrid: Gredos,

Impreso.

López Quintás, Alfonso. Cómo formarse

en ética a través de la literatura:

Análisis estético de obras literarias.

Segunda edición. Madrid: Rialp,

Impreso.

____. Escuela de pensamiento y creatividad:

Un proyecto educativo en cinco

cursos. Madrid: Asociación para

el Progreso de las Ciencias Humanas,

Impreso.

____. “La mirada profunda: Sus condiciones

y su fecundidad”. En Ospina,

Helena y Gabriel Quesada Mora

(eds.). Literatura y personalismo:

Una mirada profunda. San José:

Promesa, 2014, 35-82. Impreso.

____. Literatura francesa del siglo XX.

San José: Promesa, 2011. Impreso.

____. Vértigo y éxtasis: Bases para una

vida creativa. Madrid: Asociación

para el Progreso de las Ciencias Humanas,

Impreso.

Muñoz García, Juan José. “Entender el cine

en clave personalista”. En: Burgos,

Juan Manuel, José Luis Cañas y Urbano

Ferrer. (eds.). Hacia una definición

de la filosofía personalista. San

José Promesa, 2008. Impreso.

Rojas, Fernando de. La Celestina. Ed.

Santiago López Ríos. Barcelona:

Debolsillo, 2002. Impreso.

Saint-Exupéry, Antoine de. El principio.

Trad. María de los Ángeles Porrúa.

Vigésimo novena edición. México:

Porrúa, 2007. Impreso.

Selden, Raman. La teoría literaria contemporánea.

Trad. Juan Gabriel

López Guix. Segunda edición. Tercera

reimpresión. Barcelona: Ariel,

Impreso.

Shakespeare, William. “El rey Lear”. En:

Teatro selecto. Vol. II. Trad. Ángel

Pujante y Salvador Oliva. Madrid:

Librerías Troa, 2008, 1507-1618.

Impreso.

Sófocles. “Antígona”. En: Tragedias completas.

Trad. José Vara Donado.

Decimosexta edición. Madrid: Cátedra,

, 139-194. Impreso.

Tolstoi, León. Ana Karenina. Trad. Leoncio

Surena y Alfredo Santiago. Barcelona:

Bruguera, 1983. Impreso.

Wellek, René y Austin Warren. Teoría literaria.

Trad. José María Gimeno.

Cuarta edición. Sexta reimpresión.

Madrid: Gredos, 1993. Impreso.

Published

2020-03-05

How to Cite

A proporsal of the theoretical reasons of literary personalism for teaching. (2020). Repertorio Americano, 29, 111-120. https://doi.org/10.15359/ra.1-29.6

How to Cite

A proporsal of the theoretical reasons of literary personalism for teaching. (2020). Repertorio Americano, 29, 111-120. https://doi.org/10.15359/ra.1-29.6