Lack of tenure at the National University of Costa Rica: its effects on the workplace and the relationship professor-university
DOI:
https://doi.org/10.15359/ra.1-29.13Keywords:
“interinazgo”, institutional link, job instability, vectors of the inverted coneAbstract
This research analyzes the implications of the condition of “interinazgo” in
the relationship between the work experiences of an interim academic and
administrative population of the Faculty of Social Sciences and the Faculty
of Philosophy and Letters of the National University (UNA), which allows
to know the sense of affiliation and belonging with the university, cooperation,
and communication, among other aspects, of people who work in the
institution. This article is a product of the advances of the research called
“Implications of the condition of “interinazgo” in the subjectivity and related
relations of the working population of the National University”, which
is executed from the Political Threshold Program, of the Institute of Social
Studies in Population of the UNA. At the methodological level, eight semistructured
interviews were conducted on the perceptions of each functionary;
the analysis of the results is based on the theory of the Inverted Cone Scheme
elaborated by Dr. Enrique Pichón Rivière, Social Psychologist. With the information
collected, aspects related to the management of power, situations
of structural violence and institutional suffering that are experienced in the
UNA are evidenced. Among the main findings obtained, it stands out that the
condition of “interinazgo” has implications in the daily life of the persons
interviewed reflected in each of the vectors of the inverted cone, such as the
feeling of belonging to the University, the commitment to their work and the
over-demand in order to obtain the property (permanent hiring), among other
aspects of reality, faced by teachers and administrators called “non-owners”.
References
Adamson, G. (2011). La Psicología Social
y el tercer milenio. Buenos Aires:
Lugar Editorial.
Ávila-Espada, A. et al. (1993). Manual de
Psicoterapia de grupo Analítico-
Vincular. Madrid: Quipú Ediciones.
Berstein, M. (1993). Contribuciones de Enrique
Pichón Rivière a la Psicoterapia
de Grupo. [Figura]. Tomado en Ávila-
Espada, A. et al. (1993). Manual
de Psicoterapia de grupo Analítico-
Vincular. Madrid: Quipú Ediciones.
Cazau, P. (2006). Introducción a la investigación
en Ciencias Sociales. Buenos
Aires: Rundinuskin.
Gamboa, A. (2015). Entre el desgaste y la
precarización laboral: un estudio de
la academia interina de la Universidad
Nacional (Tesis de Doctorado en
Ciencias Sociales). Heredia, Universidad
Nacional, Campus Omar Dengo.
Kaës, R. (1996). Capítulo 1. Realidad psíquica
y sufrimiento en las instituciones.
En La institución y las instituciones.
Estudios psicoanalíticos.
Buenos Aires: Editorial Paidós.
Kaës, R. (1998). Sufrimiento y psicopatología
de los vínculos institucionales.
Elementos de la práctica psicoanalítica
en institución. Buenos
Aires: Editorial Paidós
Mendoza, M. (2014). "El neoliberalismo
tomó por asalto a las universidades":
Noam Chomsky. El Espectador. Recuperado
com/noticias/educacion/el-neoliberalismo-
tomo-asalto-universidades-
noam-chomsk-articulo-480438
Pichon-Rivière, E. (1985). Teoría del Vínculo.
Buenos Aires: Ediciones Nueva
Visión.
Rodríguez, M. y Solís, L. (2017). Implicaciones
de la condición de interinazgo
en la subjetividad y relaciones
vinculares de población trabajadora
de la Universidad Nacional. Instituto
de Estudios Sociales en Población,
Universidad Nacional de
Costa Rica.
Silva, B. (2014). El interinazgo propicia
el hostigamiento laboral en las
instituciones públicas II parte. El
Sol de Occidente. Recuperado de:
https://elsoldeoccidente.com/enlinea/
/02/interinazgo-y-hostigamiento-
laboral-en-las-instituciones-
publicas-ii-parte/ (Consulta 02
de oct. 2018).
UNA Gaceta Nº 8-2015 (20 de abril 2015).
Estatuto Orgánico. Universidad Nacional
de Costa Rica.
UNA Gaceta Extraordinaria Nº 21-2015.
(10 de diciembre 2015). Reglamento
de Contratación Laboral para el
Personal Académico de la Universidad
Nacional.
Wright, R. (2014). Psicología Social y
Tramas Vinculares. Recuperado
com/index.php?option=com_co
ntent&view=article&id=77:p
sicologia-social-y-tramas-vinculares&
catid=38:psicologiasocial&
Itemid%E2%80%A6.
(Consulta 08 de abril 2019).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Las cartas de entendimiento se facilitarán a las personas autoras al momento de aceptación de su trabajo para publicarse.
Todos los contenidos son de libre acceso con sólo citar la fuente.