Love in social networks: The social representention of perfect Self as couple through the image on Facebook and Instagram
DOI:
https://doi.org/10.15359/ra.1-29.14Keywords:
identities, love, social representation, social networks, Instagram, Facebook, social imageAbstract
Social networks have generated a series of changes within social dynamics,
the construction of identities, and with it, the ways that we represent ourselves
as persons. The level of change has been so high that we have lost
boundaries between how we relate to other people, and the limits of what
can be considered as private and public, even reaching levels of "spectacularization".
In this way, we have fallen into the obsession of recognition and
the opening of our privacy, and, therefore, we only want to show ourselves
as perfect people in all areas, that is, an open window to sell me as a perfect
person. This paper explores this dynamic from the timely description of profiles
of several people, in order to highlight the new ways of generating the
"first impression".
References
Abric, J. C. (2001). Prácticas sociales y
representaciones. Ediciones Coyoacán
S.A. Coyoacán, México.
Araya, S. (2002). Las representaciones sociales:
Ejes teóricos para su discusión.
Facultad Latinoamericana de
Ciencias Sociales (FLACSO). San
José, Costa Rica.
Cabral, B. y García, C. (1998). Masculino/
Femenino… ¿Y yo? Identidad o
identidades de género. Revista Venezolana
Ecotrópicos. Recuperado
de http://ecotropicos.saber.ula.ve/
db/ssaber/Edocs/grupos/gigesex/
publicaciones/articulos/masculinofemenino.
De Camargo, H. y Canavire, V. (abril-junio,
. De redes y cuerpos: Ensayo
sobre el amor en tiempos de las tecnologías.
Questión, Revista especializada
en periodismo y comunicación,
(42), 42-56,. Recuperado de
https://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.
php/question/article/view/2119
De Castro, C. (1997). Geografía en la vida
cotidiana. Barcelona, España: Ediciones
del Serbal.
Di Próspero, C. (agosto-noviembre, 2011).
Autorrepresentación en Facebook:
Un yo para el público. Revista Latinoamericana de Estudios sobre
Cuerpos, Emociones y Sociedad,
(6), 44-53, Universidad Nacional
de Córdoba, Argentina. Recuperado
de http://www.redalyc.org/articulo.
oa?id=273219417005
Equipo Multimedio Emol (2018). Cómo se
ha dibujado el crecimiento de Instagram
y qué edad tienen sus 1.000 millones
de usuarios. Emol.tecnología,
Medio digital El Mercurio. Chile. Recuperado
de https://www.emol.com/noticias/
Tecnologia/2018/06/24/910862/
Como-se-ha-dibujado-el-crecimiento-
de-Instagram-y-que-edad-tienen-sus-
-millones-de-usuarios.html
Fromm, E. (s. f.). El arte de amar. Recuperado
biblioteca/erich-fromm-el-arte-deamar.
Grandes Libros (2019). Beatriz Sarlo en una
entrevista imperdible sobre su nuevo
libro, La intimida pública [Video].
Disponible en https:// https://www.
youtube.com/watch?v=PfIE-IQeLoI
Kuchler, H. (2019). Facebook: La evolución
a un gigante difícil de manejar.
Expansión, economía digital.
España. Recuperado de http://www.
expansion.com/economia-digital/comp
anias/2019/04/06/5ca8ccb6ca4741960
b457b.html
Lagarde, M. (2000). Claves feministas para
la negociación del amor. Memoria de
puntos de encuentro. Managua, Nicaragua.
Recuperado de http://www.
caladona.org/grups/uploads/2013/04/
claves-feministaspara-el-poderio-yautonomia_
mlagarde.pdf
Martín-Baró, I. (1990). Acción e ideología.
Psicología social desde Centroamérica.
UCA Editores. El Salvador.
Recuperado de http://www.
catedralibremartinbaro.org/pdfs/descargas/
documentos/1983aAccioneideo
logiapsicologiasocialdesdeCentroamerica/
Martin-Baro-Accion-e-ideologia-
Cap4-Procesos-de-Socializacion.pdf
Vargas, C. (2017). El amor, enamoramiento
y el cuerpo: Líneas de reflexión
sobre el amor romántico presentes
en la música latinoamericana (salsa)
y la fotografía. Revista Repertorio
Americano, 27. Universidad
Nacional de Costa Rica. Recuperado
ac.cr/index.php/repertorio/article/
view/11058
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Las cartas de entendimiento se facilitarán a las personas autoras al momento de aceptación de su trabajo para publicarse.
Todos los contenidos son de libre acceso con sólo citar la fuente.