Charly García and The Wall Syndrome: Rock, Politics and Parody in the 90’s Argentine

Authors

  • Luis Diego Mora Morales Universidad Latinoamericana de la Ciencia y la Tecnología, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ra.1-29.17

Keywords:

Latinoamérica, Argentina, neoliberalism, Carlos Ménem, Charly García, rock music, parody, multidisciplinary strategies, aesthetic transgression

Abstract

In Argentina, during the Nineties, the Peronism changes radically from a
populism to a neo-liberalism led by Carlos Ménem, president from 1989
through 1999. Charly García, a polifacetic artist develops new multidisciplinary
strategies through parody, the main postmodern methodology of
aesthetic transgression (Hutcheon, 2000). We will give some theoretical approaches related with the Latin American economic phenomenon, aiming
in three García’s albums, that exemplify his artistic and ideological evolution:
La hija de la lágrima (1994), Say No More (1996) and Demasiado ego
(1999); exploring the iterations of parody: binding, blending and banging
(Chambers, 2012).

References

Alabarces, Pablo. (1997). “Santa Maradona,

ascenso y caída de un mito futbolístico”.

La cultura en la Argentina

de fin de siglo: ensayos sobre la

dimensión cultural. Buenos Aires:

Oficina de Publicaciones del CBC,

Universidad de Buenos Aires.

Ballaré, Liliana et al. (1997). “Los intelectuales

del menemismo”. La cultura

en la Argentina de fin de siglo: ensayos

sobre la dimensión cultural.

Buenos Aires: Oficina de Publicaciones

del CBC, Universidad de

Buenos Aires.

Chambers, R. (2012). How to write parodies

and become immortal. North

Charleston, SC: CreateSpace.

Del Porte, Orlando. (2000). El aguante.

Valencia: Océano: Editorial La

Máscara.

Dowdy, Michael. (2013). Broken souths:

Latina/o poetic responses to neoliberalism

and globalization. Tucson:

The University of Arizona Press.

El karma de vivir al sur. (2002). Dir. Alejandro

Pels. People + Arts.

Favoretto, Mara. (2014). Charly en el país

de las alegorías: un viaje por las

letras de Charly García. Buenos

Aires, Argentina: Gourmet musical.

García, Charly. (1999). Demasiado Ego.

Argentina: Say No More/Interdisc:

Polygram.

____________. (1996). Say No More. Argentina:

Say No More/Sony.

Historias verdaderas: Charly García.

(2004). Dir. Luis Urbaneja. E! Entertainment

Television.

Hutcheon, Linda. (2000). A Theory of Parody.

The Teachings of Twentieth-

Century Art Forms.

Kaiero, Ainhoa. (2014). Creación musical

e ideologías: la estética de la

postmodernidad frente a la estética

moderna. Universitat Autónoma

de Barcelona, 2007. Tomado de:

https://ddd.uab.cat/record/38172.

Mancebo, Martha. (1999). La sociedad argentina

de los ’90: crisis de socialización.

Los noventa: política, sociedad

y cultura en América Latina

y Argentina de fin de siglo. Buenos

Aires, Argentina: Facultad Latinoamericana

de Ciencias Sociales.

Mejor hablar de ciertas cosas. (1996). Dir.

Javier Andrade. MTV.

“Entrevista a Charly García”. Mundo Casella.

(2012). Canal C5N, Buenos

Aires, Argentina.

Muíño, David. (2012). Postmodernidad y

(pos)dictadura. “Consideraciones

teóricas sobre la literatura argentina

postdictatorial”. Asociación

Cultural Impossibilia. Volumen 3:

-163.

Pattie, David. (2007). Rock Music in Performance.

New York: Palgrave

Macmillan.

Pelfini, Alejandro. (1997). “Transformaciones

sociales y perturbación cultural

en la alta modernidad”. La

cultura en la Argentina de fin de

siglo: ensayos sobre la dimensión

cultural. Buenos Aires: Oficina de

Publicaciones del CBC, Universidad

de Buenos Aires.

Pons, María Cristina. (2014). “Neoliberalismo

y literatura en Argentina: entre una retórica mercenaria y la

autonomía de un arte crítico”. Espéculo.

Revista de estudios literarios.

Universidad Complutense de

Madrid. Tomado de: ucm.es/info/

especulo/numero41/neolibe2.html.

Quevedo, Luis Alberto. (1999). “Política,

medios y cultura en la Argentina de

fin de siglo”. Los noventa: política,

sociedad y cultura en América Latina

y Argentina de fin de siglo. Buenos

Aires, Argentina: Facultad Latinoamericana

de Ciencias Sociales.

Rose, Margaret. (1993). Parody: ancient,

modern, and post-modern. Cambridge

UP.

Rossi, María José. (1997). “Arte y posmodernidad:

la estética de los ’90”.

La cultura en la Argentina de fin de

siglo: ensayos sobre la dimensión

cultural. Buenos Aires: Oficina de

Publicaciones del CBC, Universidad

de Buenos Aires.

Rufinnelli, Jorge. (1997). “La sonrisa de

Carlos Gardel”. La cultura en la Argentina

de fin de siglo: ensayos sobre

la dimensión cultural. Buenos

Aires: Oficina de Publicaciones del

CBC, Universidad de Buenos Aires.

Sarlo, Beatriz. (1994). Escenas de la vida

posmoderna: intelectuales, arte y

videocultura en la Argentina. Buenos

Aires: Ariel.

Semán, Pablo y Vila, Pablo. (1999). “Rock

chabón e identidad en la Argentina

neoliberal”. Los noventa: política,

sociedad y cultura en América Latina

y Argentina de fin de siglo. Buenos

Aires, Argentina: Facultad Latinoamericana

de Ciencias Sociales.

Till, Rupert. (2010). “Pop Stars and Idolatry:

An Investigation of the Worship

of Popular Music Icons, and the

Music and Cult of Prince”. Journal

of Beliefs & Values. 31.1: 69-80.

Wilson, Timothy y Favoretto, Mara.

(2011). Actuar para (sobre) vivir:

rock nacional y cumbia villera en

Argentina. Studies in Latin American

Popular Culture. Volume 29.

Published

2020-03-08

How to Cite

Charly García and The Wall Syndrome: Rock, Politics and Parody in the 90’s Argentine. (2020). Repertorio Americano, 29, 284-301. https://doi.org/10.15359/ra.1-29.17

Issue

Section

Artículos (sección arbitrada)

How to Cite

Charly García and The Wall Syndrome: Rock, Politics and Parody in the 90’s Argentine. (2020). Repertorio Americano, 29, 284-301. https://doi.org/10.15359/ra.1-29.17

Most read articles by the same author(s)

<< < 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 > >>