Teaching Experiences through Latin American Children's Literature
DOI:
https://doi.org/10.15359/ra.1-29.20Keywords:
workshops, children's literatura, Latin American, historical memory, human rights, Martí’s ideas, La Edad de OroAbstract
The goal of this study is to present experiences and lessons on Latin American
children's literature by means of two workshops for teachers of I and II
cycles of the general basic education of the public education system in Costa
Rica, in the city of Heredia during 2017. The approach was to familiarize
the teacher with the Latin American children's literature through reading and
analysis of several narrative works. These works are representative of several
periods, and socio-political and cultural contexts in our continent. Thus,
we tried to develop an ability to criticize, as well as an identification with
regional values and with the rescue of the Latin American historical memory
from the world shown in the works.
References
Alavez, A. (2014). Interculturalidad: concepto,
alcances y derecho. Centro
de Producción Editorial del GPPRD:
México, D.F. https://rm.coe.
int/1680301bc3
Andricaín, S y Cerrillo, P (2018). Puentes
de palabras: 25 autores iberoamericanos
de narrativa para jóvenes.
Ediciones de la Universidad de Castilla-
La Mancha.
Andruetto, T. (2016). La lectura, otra revolución.
Fondo de Cultura Económica:
México, D.F.
Aguado, T. (2003). Pedagogía Intercultural.
Universidad Nacional de Educación
a Distancia: Madrid.
Angulo, R. (2014). Mi papá está enamorado.
Editorial Costa Rica: San José.
_______. (2016). El desmemoriado. Editorial
Costa Rica: San José.
Bornemann, E. (2015). Un elefante ocupa
mucho espacio. Editorial Loqueleo:
Buenos Aires.
Cerrillo, P y Sotomayor, V. (2016). Censuras
y LIJ en el siglo XX (En España
y 7 países latinoamericanos. Ediciones
de la Universidad de Castilla-
La Mancha: Cuenca.
Colomer, T. (2010). Introducción a la literatura
infantil y juvenil actual. Editorial
Síntesis: Madrid.
Dreser, E. (2013). Federico y Federico.
Editorial Amaquemecan: México
D. F.
Doumer, B. y Barnes, A. (2015). El pueblo
que no quería ser gris. Editorail
Colihue: Buenos Aires.
Ferrero, A. (1985). Las fuentes de la literatura
infantil y el mundo mágico.
Ministerio de Cultura Juventud y
Deportes: San José.
Fuentes, C. (1992). El espejo enterrado.
Fondo de Cultura Económica: México,
D. F.
García Monge, J. (1921). La Edad de Oro
de José Martí. San José: El Convivio
de los Niños.
_______. Repertorio Americano. Semanario
de Cultura Hispánica de Filosofía
y Letras, Artes, Ciencias y Educación,
Misceláneas y Documentos.
Tomos del 8 al 20, años 1924-1930.
Guevara, A. y Molfino, M. (2005). La
censura y la destrucción de los libros
en el último gobierno de facto
(1976-1983). Universidad de la Plata.
unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.6579/
ev.6579.pdf
Halbwachs, M. (1968). La mémoire collective.
Paris, Puf.
López Tames, R. (1990). Introducción a la
literatura infantil. Publicaciones de
la Universidad de Murcia.
Machado, A. M. (2016). Maroma y la mariposa
roja. Ediciones Castillo: México
D.F.
Manguel, A. (1998). Una historia de la
lectura. Editorial Alianza: Madrid.
Martí, J. (2005). La Edad de Oro. San
José: Editorial de la Universidad
Estatal a Distancia.
Ministerio de Educación Pública (2016).
Marco teórico conceptual y normativo
básico, para la aplicación
de la Educación Intercultural en el
Sistema Educativo Costarricense,
de acuerdo con su carácter Multiétnico
y Pluricultural. Colypro.
Montes, G. (1999). La frontera indómita.
En torno a la construcción y defensa
del espacio poético. Fondo de
Cultura Económica: México, D.F.
Mora, C. (2016). Los derechos humanos.
Multiculturalidad y ciudadanía en
un mundo globalizado. Editorial de la
Universidad de Costa Rica: San José.
Moreno, M. (1995). Aportes culturales y
deculturación. Pablo de la Torriente,
editorial: La Habana, 47 páginas,
localizable en: http://catalogo.
academiadominicanahistoria.org.do/cgi-bin/koha/opac-ISBDdetail.
pl?biblionumber=5647
Polastron, L.X. (2007). Libros en llamas.
Historia de la interminable destrucción
de bibliotecas. Fondo de Cultura
Económica: México D.F.
Skármeta, A. (2011). La Composición.
Ediciones Ekaré: Barcelona.
Szurmuk, M. y Mckee, R. (2013). Diccionario
de estudios culturales latinoamericanos.
Editorial Siglo XXI:
México,D.F.
Oliva, M. (2008). José Martí en la historia
y la cultura costarricense. Heredia:
Editorial de la Universidad Nacional
de Costa Rica.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Las cartas de entendimiento se facilitarán a las personas autoras al momento de aceptación de su trabajo para publicarse.
Todos los contenidos son de libre acceso con sólo citar la fuente.