Teaching Experiences through Latin American Children's Literature

Authors

  • Nuria Rodríguez Vargas Universidad Nacional, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ra.1-29.20

Keywords:

workshops, children's literatura, Latin American, historical memory, human rights, Martí’s ideas, La Edad de Oro

Abstract

The goal of this study is to present experiences and lessons on Latin American
children's literature by means of two workshops for teachers of I and II
cycles of the general basic education of the public education system in Costa
Rica, in the city of Heredia during 2017. The approach was to familiarize
the teacher with the Latin American children's literature through reading and
analysis of several narrative works. These works are representative of several
periods, and socio-political and cultural contexts in our continent. Thus,
we tried to develop an ability to criticize, as well as an identification with
regional values and with the rescue of the Latin American historical memory
from the world shown in the works.

References

Alavez, A. (2014). Interculturalidad: concepto,

alcances y derecho. Centro

de Producción Editorial del GPPRD:

México, D.F. https://rm.coe.

int/1680301bc3

Andricaín, S y Cerrillo, P (2018). Puentes

de palabras: 25 autores iberoamericanos

de narrativa para jóvenes.

Ediciones de la Universidad de Castilla-

La Mancha.

Andruetto, T. (2016). La lectura, otra revolución.

Fondo de Cultura Económica:

México, D.F.

Aguado, T. (2003). Pedagogía Intercultural.

Universidad Nacional de Educación

a Distancia: Madrid.

Angulo, R. (2014). Mi papá está enamorado.

Editorial Costa Rica: San José.

_______. (2016). El desmemoriado. Editorial

Costa Rica: San José.

Bornemann, E. (2015). Un elefante ocupa

mucho espacio. Editorial Loqueleo:

Buenos Aires.

Cerrillo, P y Sotomayor, V. (2016). Censuras

y LIJ en el siglo XX (En España

y 7 países latinoamericanos. Ediciones

de la Universidad de Castilla-

La Mancha: Cuenca.

Colomer, T. (2010). Introducción a la literatura

infantil y juvenil actual. Editorial

Síntesis: Madrid.

Dreser, E. (2013). Federico y Federico.

Editorial Amaquemecan: México

D. F.

Doumer, B. y Barnes, A. (2015). El pueblo

que no quería ser gris. Editorail

Colihue: Buenos Aires.

Ferrero, A. (1985). Las fuentes de la literatura

infantil y el mundo mágico.

Ministerio de Cultura Juventud y

Deportes: San José.

Fuentes, C. (1992). El espejo enterrado.

Fondo de Cultura Económica: México,

D. F.

García Monge, J. (1921). La Edad de Oro

de José Martí. San José: El Convivio

de los Niños.

_______. Repertorio Americano. Semanario

de Cultura Hispánica de Filosofía

y Letras, Artes, Ciencias y Educación,

Misceláneas y Documentos.

Tomos del 8 al 20, años 1924-1930.

Guevara, A. y Molfino, M. (2005). La

censura y la destrucción de los libros

en el último gobierno de facto

(1976-1983). Universidad de la Plata.

En: http://www.memoria.fahce.

unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.6579/

ev.6579.pdf

Halbwachs, M. (1968). La mémoire collective.

Paris, Puf.

López Tames, R. (1990). Introducción a la

literatura infantil. Publicaciones de

la Universidad de Murcia.

Machado, A. M. (2016). Maroma y la mariposa

roja. Ediciones Castillo: México

D.F.

Manguel, A. (1998). Una historia de la

lectura. Editorial Alianza: Madrid.

Martí, J. (2005). La Edad de Oro. San

José: Editorial de la Universidad

Estatal a Distancia.

Ministerio de Educación Pública (2016).

Marco teórico conceptual y normativo

básico, para la aplicación

de la Educación Intercultural en el

Sistema Educativo Costarricense,

de acuerdo con su carácter Multiétnico

y Pluricultural. Colypro.

Montes, G. (1999). La frontera indómita.

En torno a la construcción y defensa

del espacio poético. Fondo de

Cultura Económica: México, D.F.

Mora, C. (2016). Los derechos humanos.

Multiculturalidad y ciudadanía en

un mundo globalizado. Editorial de la

Universidad de Costa Rica: San José.

Moreno, M. (1995). Aportes culturales y

deculturación. Pablo de la Torriente,

editorial: La Habana, 47 páginas,

localizable en: http://catalogo.

academiadominicanahistoria.org.do/cgi-bin/koha/opac-ISBDdetail.

pl?biblionumber=5647

Polastron, L.X. (2007). Libros en llamas.

Historia de la interminable destrucción

de bibliotecas. Fondo de Cultura

Económica: México D.F.

Skármeta, A. (2011). La Composición.

Ediciones Ekaré: Barcelona.

Szurmuk, M. y Mckee, R. (2013). Diccionario

de estudios culturales latinoamericanos.

Editorial Siglo XXI:

México,D.F.

Oliva, M. (2008). José Martí en la historia

y la cultura costarricense. Heredia:

Editorial de la Universidad Nacional

de Costa Rica.

Published

2020-03-09

How to Cite

Teaching Experiences through Latin American Children’s Literature. (2020). Repertorio Americano, 29, 328-352. https://doi.org/10.15359/ra.1-29.20

Issue

Section

Artículos (sección arbitrada)

How to Cite

Teaching Experiences through Latin American Children’s Literature. (2020). Repertorio Americano, 29, 328-352. https://doi.org/10.15359/ra.1-29.20