Perceptions about UBER-TAXIS conflict in Costa Rica
DOI:
https://doi.org/10.15359/ra.1-30.6Keywords:
Uber, Labor precarization, Covid-19, State regulation, labor rightsAbstract
This article is about the conflict that arises in the country, since the Uber platform began operations in 2015, between the drivers of this application and the drivers of regular taxis. This conjuncture has allowed us to analyze this phenomenon from different angles, such as: the development of technological applications as part of the capitalist development dynamics, which disconnect the employer figure from the population that exercises this job, labor precarization and its implications in what respects labor rights, the effects that Covid 19 has generated in Uber collaborators, and the lack of regulation by the Costa Rican State regarding the operation of people transportation services companies through technological applications. The sources of information used for this analysis are based on the Perception survey on aspects of the situation and political cultures in Costa Rica 2018, by the IDESPO-UNA, Umbral Político Program, applied to a sample of 1003 people at the national level, by cell phone; In addition, two interviews were conducted with Uber drivers, a review of news in the media regarding the conflict, and a review of the bills presented by the Executive Power before the Costa Rican Legislative Assembly, for the regulation of this type of transportation services of people in the country, as well as other documentation related to these files.
References
Asamblea Legislativa. (2018). Proyecto de Ley N.º 21228 “Reforma al
sistema de transporte remunerado de personas y regulación de
las empresas de plataforma de
transporte”. http://www.asamblea.go.cr/Centro_de_Informacion/Consultas_SIL/Pginas/Detalle%20Proyectos%20de%20Ley.
aspx?Numero_Proyecto=21228
Asamblea Legislativa. (2019). Proyecto
de Ley N.° 21587 “Ley reguladora de los servicios de transporte de
personas por medio de plataformas
tecnológicas. http://www.asamblea.
go.cr/Centro_de_informacion/Consultas_SIL/SitePages/ConsultaProyectos.aspx
Asamblea Legislativa, Comisión de Asuntos Económicos. (2019). Reforma al sistema de transporte remunerado de personas y regulación de las
empresas de plataformas tecnológicas de transporte dictamen negativo
unánime 11 de septiembre de 2019
Expediente N.º 21.228. http://www.
asamblea.go.cr/sd/SiteAssets/Lists/
Consultas%20Biblioteca/EditForm/dictamen%20negativo%20
proyecto%2021228.pdf
Asamblea Legislativa, Departamento Estudios, Referencias y Servicios Técnicos. (2019). Informe de Proyecto
de Ley. Ley Reguladora de los Servicios de Transporte de Personas
por medio de Plataformas Tecnológicas. Expediente N.o 21.587.
http://www.asamblea.go.cr/Centro_
de_informacion/Consultas_SIL/SitePages/ConsultaProyectos.aspx
Castro, Johnny. (Viernes 10 enero,
, Uber llega a casi un millón de usuarios en Costa Rica.
La República.net https://www.
larepublica.net/noticia/uber-llega-a-casi-un-millon-de-usuariosen-costa-rica#:~:text=La%20
plataforma%20colaborativa%20
de%20trasporte,que%20han%20
visitado%20el%20pa%C3%ADs.
Elpais.Cr. (2019). Diputados verán nuevo
proyecto para regular plataformas
tecnológicas de transporte. País.cr,
de setiembre de 2019. https://
www.elpais.cr/2019/09/12/diputados-veran-nuevo-proyecto-para-regular-plataformas-tecnologicas-detransporte/
Gamboa Jiménez, Alejandra. (2015). Entre el desgaste y la precarización
laboral: Un estudio de la academia
interina de la Universidad Nacional. Sistema de Estudios de Posgrado, Facultad de Ciencias Sociales
[Tesis doctoral], Facultad de Ciencias Sociales, UNA.
García, B. (2011). Las carencias laborales
en México: Conceptos e indicadores. En E. Pacheco, E. De la Garza y
L. Reygadas (Coords.). (2011). Trabajos atípicos y precarización del
empleo. Colegio de México, Centro
de Estudios Demográficos, Urbanos
y Ambientales.
Hernández Romero, Yasmín, Galindo
Sosa, Raúl Vicente. (2016, septiembre-diciembre). Modelo de gestión
del servicio de transporte UBER.
¿Quién pierde y quién gana? Espacios Públicos, 19(47), 157-175.
Universidad Autónoma del Estado de México Toluca, México
http://www.redalyc.org/articulo.
oa?id=67650281008
Moreira, Virginia. (10 de febrero de 2016).
Mujer taxista se encadena frente a
casa del presidente de Costa Rica
en protesta contra Uber. Noticiero
CB24. https://www.youtube.com/
watch?v=xqKPpInAKJ4
UBER Costa Rica. (2018). Una carta de Dara Khosrowshahi, directora ejecutiva. Sitio Web oficial de Uber Costa Rica. https://
investor.uber.com/a-letterfrom-our-ceo/?_ga=2.4404272
1564561929.1596752112-
27.1596752112&uclick_
id=f2fa9c51-677f-4cb5-ab30-
d3404bc0d9
Uber Costa Rica. (24 de diciembre, 2019).
Términos y condiciones. Aceptación de afiliación al Club de Colaboración para la Autosatisfacción de
una Necesidad de Movilidad S.A.
(“Club”).
Uber Newsroom. (26 de junio, 2019)
Uber es reconocida como empresa líder de la región. https://www.
uber.com/es-CR/newsroom/uberes-reconocida-como-empresa-liderde-la-region/#:~:text=Costa%20
Rica%20es%20el%20
pa%C3%ADs,m%C3%A1s%20
utiliza%20Uber%20per%20
c%C3%A1pita.&text=En%20
El%20Salvador%20Uber%20
inici%C3%B3,el%20segundo%20
trimestre%20del%202018).
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Las cartas de entendimiento se facilitarán a las personas autoras al momento de aceptación de su trabajo para publicarse.
Todos los contenidos son de libre acceso con sólo citar la fuente.