Perceptions about UBER-TAXIS conflict in Costa Rica

Authors

  • Maritza Rodríguez Soto Universidad Nacional, Costa Rica, Costa Rica
  • Laura Solís Bastos Universidad Nacional, Costa Rica, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ra.1-30.6

Keywords:

Uber, Labor precarization, Covid-19, State regulation, labor rights

Abstract

This article is about the conflict that arises in the country, since the Uber platform began operations in 2015, between the drivers of this application and the drivers of regular taxis. This conjuncture has allowed us to analyze this phenomenon from different angles, such as: the development of technological applications as part of the capitalist development dynamics, which disconnect the employer figure from the population that exercises this job, labor precarization and its implications in what respects labor rights, the effects that Covid 19 has generated in Uber collaborators, and the lack of regulation by the Costa Rican State regarding the operation of people transportation services companies through technological applications. The sources of information used for this analysis are based on the Perception survey on aspects of the situation and political cultures in Costa Rica 2018, by the IDESPO-UNA, Umbral Político Program, applied to a sample of 1003 people at the national level, by cell phone; In addition, two interviews were conducted with Uber drivers, a review of news in the media regarding the conflict, and a review of the bills presented by the Executive Power before the Costa Rican Legislative Assembly, for the regulation of this type of transportation services of people in the country, as well as other documentation related to these files.

References

Asamblea Legislativa. (2018). Proyecto de Ley N.º 21228 “Reforma al

sistema de transporte remunerado de personas y regulación de

las empresas de plataforma de

transporte”. http://www.asamblea.go.cr/Centro_de_Informacion/Consultas_SIL/Pginas/Detalle%20Proyectos%20de%20Ley.

aspx?Numero_Proyecto=21228

Asamblea Legislativa. (2019). Proyecto

de Ley N.° 21587 “Ley reguladora de los servicios de transporte de

personas por medio de plataformas

tecnológicas. http://www.asamblea.

go.cr/Centro_de_informacion/Consultas_SIL/SitePages/ConsultaProyectos.aspx

Asamblea Legislativa, Comisión de Asuntos Económicos. (2019). Reforma al sistema de transporte remunerado de personas y regulación de las

empresas de plataformas tecnológicas de transporte dictamen negativo

unánime 11 de septiembre de 2019

Expediente N.º 21.228. http://www.

asamblea.go.cr/sd/SiteAssets/Lists/

Consultas%20Biblioteca/EditForm/dictamen%20negativo%20

proyecto%2021228.pdf

Asamblea Legislativa, Departamento Estudios, Referencias y Servicios Técnicos. (2019). Informe de Proyecto

de Ley. Ley Reguladora de los Servicios de Transporte de Personas

por medio de Plataformas Tecnológicas. Expediente N.o 21.587.

http://www.asamblea.go.cr/Centro_

de_informacion/Consultas_SIL/SitePages/ConsultaProyectos.aspx

Castro, Johnny. (Viernes 10 enero,

, Uber llega a casi un millón de usuarios en Costa Rica.

La República.net https://www.

larepublica.net/noticia/uber-llega-a-casi-un-millon-de-usuariosen-costa-rica#:~:text=La%20

plataforma%20colaborativa%20

de%20trasporte,que%20han%20

visitado%20el%20pa%C3%ADs.

Elpais.Cr. (2019). Diputados verán nuevo

proyecto para regular plataformas

tecnológicas de transporte. País.cr,

de setiembre de 2019. https://

www.elpais.cr/2019/09/12/diputados-veran-nuevo-proyecto-para-regular-plataformas-tecnologicas-detransporte/

Gamboa Jiménez, Alejandra. (2015). Entre el desgaste y la precarización

laboral: Un estudio de la academia

interina de la Universidad Nacional. Sistema de Estudios de Posgrado, Facultad de Ciencias Sociales

[Tesis doctoral], Facultad de Ciencias Sociales, UNA.

García, B. (2011). Las carencias laborales

en México: Conceptos e indicadores. En E. Pacheco, E. De la Garza y

L. Reygadas (Coords.). (2011). Trabajos atípicos y precarización del

empleo. Colegio de México, Centro

de Estudios Demográficos, Urbanos

y Ambientales.

Hernández Romero, Yasmín, Galindo

Sosa, Raúl Vicente. (2016, septiembre-diciembre). Modelo de gestión

del servicio de transporte UBER.

¿Quién pierde y quién gana? Espacios Públicos, 19(47), 157-175.

Universidad Autónoma del Estado de México Toluca, México

http://www.redalyc.org/articulo.

oa?id=67650281008

Moreira, Virginia. (10 de febrero de 2016).

Mujer taxista se encadena frente a

casa del presidente de Costa Rica

en protesta contra Uber. Noticiero

CB24. https://www.youtube.com/

watch?v=xqKPpInAKJ4

UBER Costa Rica. (2018). Una carta de Dara Khosrowshahi, directora ejecutiva. Sitio Web oficial de Uber Costa Rica. https://

investor.uber.com/a-letterfrom-our-ceo/?_ga=2.4404272

1564561929.1596752112-

27.1596752112&uclick_

id=f2fa9c51-677f-4cb5-ab30-

d3404bc0d9

Uber Costa Rica. (24 de diciembre, 2019).

Términos y condiciones. Aceptación de afiliación al Club de Colaboración para la Autosatisfacción de

una Necesidad de Movilidad S.A.

(“Club”).

Uber Newsroom. (26 de junio, 2019)

Uber es reconocida como empresa líder de la región. https://www.

uber.com/es-CR/newsroom/uberes-reconocida-como-empresa-liderde-la-region/#:~:text=Costa%20

Rica%20es%20el%20

pa%C3%ADs,m%C3%A1s%20

utiliza%20Uber%20per%20

c%C3%A1pita.&text=En%20

El%20Salvador%20Uber%20

inici%C3%B3,el%20segundo%20

trimestre%20del%202018).

Published

2021-06-17

How to Cite

Perceptions about UBER-TAXIS conflict in Costa Rica. (2021). Repertorio Americano, 30, 111-129. https://doi.org/10.15359/ra.1-30.6

How to Cite

Perceptions about UBER-TAXIS conflict in Costa Rica. (2021). Repertorio Americano, 30, 111-129. https://doi.org/10.15359/ra.1-30.6