Rómulo Gallegos in front of the Venezuelan plain: Sound panoramas in Doña Bárbara
DOI:
https://doi.org/10.15359/ra.1-30.9Keywords:
soundscape, Rómulo Gallegos, Latin American novel, Venezuelan literatureAbstract
This paper analyzes the environmental sound in the Venezuela’s plain at the end of 1920 in the novel Doña Bárbara by Rómulo Gallegos, according to the soundscape concept (M. Schafer).
References
Castro Urioste, José. “Utopía y transgresión: El imaginario nacional en la
obra de Rómulo
Gallegos.” Hispanic Journal 17.2 (1996):
-44. JSTOR. Web.
Cunill, Pedro. Los paisajes llaneros de
Rómulo Gallegos al porvenir. Caracas: Fundación Centro de Estudios
Latinoamericanos Rómulo Gallegos, 2009.
Dibben, Nicola. “Musical Materials, Perception, and Listening”. The Cultural Study of Music : A
Critical Introduction, edited by Martin
Clayton, Trevir Herbert and Richard Middleton, Routledge, 2012.,
pp. 193-202.
Gallegos, Rómulo. Obras selectas. Caracas: Ediciones Edime, 1977.
Krause, Bernie L. The Great Animal Orchestra : Finding the Origins of
Music in the World’s Wild Places.
New York: Little, Brown, 2012.
__________. Wild Soundscapes : Discovering the Voice of the Natural
World. New Haven: Yale University
Press, 2016.
Leo, Ulrich. “Doña Perfecta y Doña Bárbara. Un caso de ramificación literaria.” Revista Iberoamericana
31 (1951): 13–29.
Massiani, Felipe. El hombre y la naturaleza venezolana en Rómulo Gallegos.
Caracas: Ediciones del Ministerio
de Educación, 1964.
Riis Owre, J. “The Fauna of the Works of
Rómulo Gallegos.” Hispania 45.1
(1962): 52. Web.
Shelemay, Kay K. Soundscapes : Exploring Music in a Changing World.
New York: Norton, 2001.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Las cartas de entendimiento se facilitarán a las personas autoras al momento de aceptación de su trabajo para publicarse.
Todos los contenidos son de libre acceso con sólo citar la fuente.