Pandemic and a dying journalistic business model: how a virus accelerated a process of financial deterioration that began in 2008
DOI:
https://doi.org/10.15359//ra.1-31.1Keywords:
financial model, media, advertising, Covid-19, pandemicAbstract
In a matter of a few days, since the first case of Covid-19 was detected in Costa Rica in March 2020, the pandemic hit the finances of the Costa Rican media with the force of a mallet and accelerated a process of financial deterioration that journalistic companies around the world -like La Nación- began to experiment since 2008.This work analyzes the changes that the national circulation media experienced in their work dynamics in the six months that followed March 6, 2020, when the Government announced the first contagion in the country. To measure the impact not only from the labor point of view, but also from the economic perspective, it was necessary to interview journalists from these media and undertake a review of the advertising sales reports presented to the College of Journalists. The virus surprised the Costa Rican media without having resolved the dilemma of how to reinvent itself to survive and stay in force. The pandemic accelerated, as never before, the process of erosion of the advertising model as the financial base of journalistic companies. The era of big media has come to an end
References
Arce, S. (1° de octubre de 2020). Grupo Extra anuncia cierre de su noticiero, despidos y recontrataciones. El Observador. Recuperado el 2 de octubre de https://observador.cr/grupo-extra-anuncia-cierre-de-su-noticiero-despidos-y-recontrataciones/
Campos Freire, Francisco (2010). Las empresas de medios de comunicación revisan y amplían su modelo de negocios. Razón y Palabra, No. 74.
Fuentelsaz, J. (3 de setiembre de 2020). “No puedes construir un futuro exitoso despidiendo periodistas”: CEO de New York Times. Recuperado el 4 de agosto de El Espectador: https://bit.ly/3iebM5T
Marcos, J. C. y otros (2014). La actividad informativa de los medios digitales: ¿sobrevivirán los medios impresos sin publicidad. Estudios sobre el mensaje periodístico, Vol. 20, No. 1, p.183.
McGorry (10 de noviembre de 2017). Penny Press: The New York Sun and The New York Herald. C-Span. Recuperado el 30 de setiembre de 2020 de https://www.c-span.org/video/?c4691029/penny-press-york-sun-york-herald
Ormaetxe, M. Citado por Luis García Casas (16 de julio de 2020). La prensa tiene que reinventarse de arriba a abajo, el modelo de negocio basado en la publicidad está muerto. DW.com. Recuperado el 9 de agosto de 2020 de Luis García Casas (2020).
Pérez Oliva, M. (2012). Periodismo de calidad en tiempos de Internet. El periodismo biomédico en la era 2.0. Cuadernos de la Fundación Dr. Antonio Esteve, 25, p.51.
Pomareda, F. (2 de setiembre de 2020). Caja invierte parte de fondos de pensiones en títulos de banca privada y en La Nación. Recuperado de Semanario Universidad del 3 de setiembre de 2020 de https://bit.ly/30ljSnp
Proledi (2020). II Informe del Estado de la Libertad de Expresión en Costa Rica. Primera edición, p. 47.
Redacción (8 de junio de 2020). El periodista Cristian Alarcón propone un debate para evitar la desaparición de los medios. Elciudadanoweb.com Recuperado el 29 de julio de 2020 de https://bit.ly/3n6b8Lz
Redacción (28 de marzo de 2020). Periodismo de calidad en tiempos de alarma. MCPro. Recuperado el 6 de agosto de 2020 de https://bit.ly/2SeciX8
Redacción Diario Extra (21 de agosto de 2020). El cierre de La Prensa Libre. Recuperado el 26 de agosto de 2020 de https://bit.ly/33hzlGV
Redacción (2010). 'The Times' cuenta con 200.000 suscriptores con su modelo de pago. El Mundo. Recuperado el 28 de setiembre de 2020 de https://www.elmundo.es/elmundo/2010/11/02/comunicacion/1288697866.html
Redacción La Nación (29 de junio del 2020). Editorial: Cambios en La Nación. La Nación. Recuperado el 2 de agosto de 2020 de https://bit.ly/30jfzIX
Salas-Fumás, V. (2009). Modelos de Negocio y Nueva Economía Industrial. Universia Business Review, p.122-143.
Salaverría Aliaga, R. (2009). Los medios de comunicación ante la convergencia digital. Recuperado el 1° de setiembre de 2020 de https://dadun.unav.edu/bitstream/10171/5099/1/Ramon_Salaverria.pdf
Schimansky, S. (2018). Diez años de la bancarrota del Banco Lehman Brothers: ¿Cuándo viene la próxima?. DW.com. Recuperado el 28 de setiembre de 2020 de https://bit.ly/33hYdy7
Siles, I. y Boczkowski, P. J. (2012). Making sense of the newspaper crisis: A critical assessment of existing research and an agenda for future work. New Media & Society, p. 1375-1394.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Las cartas de entendimiento se facilitarán a las personas autoras al momento de aceptación de su trabajo para publicarse.
Todos los contenidos son de libre acceso con sólo citar la fuente.