First virtual workshop facilitation experience on digital literacy of the Biblioteca Infantil Miriam Álvarez Brenes

Authors

  • Pedro Montero-Bustabad Universidad Nacional, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ra.1-31.10

Keywords:

librarianship, children's libraries, collaborative learning, active learning, knowledge management, children's library Miriam Álvarez Brenes

Abstract

The Biblioteca Infantil Miriam Álvarez Brenes (BIMAB), is linked to the School of Librarianship, Documentation and Information of the National University (UNA). In 2018 it had a re-conceptualization under the roaming modality to provide services to communities (previously selected) with socially vulnerable child populations located outside the Omar Dengo University Campus. This involved to work with other professionals from various academic fields. This allowed the BIMAB to consider carrying out educational activities such as this one, performed for the first time in its history. So a virtual workshop on Informational and Digital Literacy (E-ALFIN) was held. This was addressed to its collaborators (student assistants and academic people of the BIMAB) together with allies of the community of Guararí (Heredia). It was facilitated by the academic head of the BIMAB, Pedro Montero Bustabad, together with the librarian of this information unit Flor Vargas Bolaños.

Author Biography

Pedro Montero-Bustabad, Universidad Nacional

Costa Rica. Magister en bibliotecología y estudios de la información con énfasis en gerencia de la información (Universidad de costa Rica). Responsable de la Biblioteca Infantil Miriam Álvarez Brenes (2018-2020), extensionista e investigador (Escuela de Bibliotecología, Documentación e Información, Universidad Nacional, Costa Rica).

 

References

Amavizca, S. (2019). Alfabetización Informacional para la gestión del conocimiento en la Universidad.

https://gredos.usal.es/bitstream/handle/10366/142971/DBD_Alfindigital.pdf?sequence=6&isAllowed=y

Gutiérrez, F., Prieto, D. (1993). La Mediacion Pedagógica. Instituto de Investigaciones y Mejoramiento Educativo.

Jara, O. (2012). La sistematización de experiencias: Práctica y teoría para otros mundos posibles. CINDE. http://www.cepalforja.org/sistem/bvirtual/?p=1689

Montero, P., Sánchez, E. (2018-2022). Biblioteca Infantil Miriam Álvarez Brenes (Actividad académica, código 0195-17). Sistema de Información Académica de la Universidad Nacional.

Montero P., Vargas, F. (2020). Informe Analítico de la Charla Taller sobre E-ALFIN. Heredia, Costa Rica: Biblioteca Infantil Miriam Álvarez Brenes.

Montero P., Vargas, F. (2020). Planificación de la Charla sobre E-ALFIN. Heredia, Costa Rica: Biblioteca Infantil Miriam Álvarez Brenes.

Morales, O., Leguizamón, M. (2018). Teoría Andragógica: Aciertos y Desaciertos en la Formación Docente en TIC. http://www.scielo.org.co/pdf/prasa/v9n19/2216-0159-prasa-9-19-161.pdf

Vargas, F. (2020). Sistematización de la Experiencia de la Charla. Heredia, Costa Rica: Biblioteca Infantil Miriam Álvarez Brenes.

Tarango, J. (2012). Didáctica básica para alfabetización informacional. Buenos Aires, Argentina: Alfagrama Editorial.

Published

2023-03-13

How to Cite

First virtual workshop facilitation experience on digital literacy of the Biblioteca Infantil Miriam Álvarez Brenes. (2023). Repertorio Americano, 31, 213-233. https://doi.org/10.15359/ra.1-31.10

Issue

Section

Artículos (sección arbitrada)

How to Cite

First virtual workshop facilitation experience on digital literacy of the Biblioteca Infantil Miriam Álvarez Brenes. (2023). Repertorio Americano, 31, 213-233. https://doi.org/10.15359/ra.1-31.10

Most read articles by the same author(s)

<< < 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 > >>