First virtual workshop facilitation experience on digital literacy of the Biblioteca Infantil Miriam Álvarez Brenes
DOI:
https://doi.org/10.15359/ra.1-31.10Keywords:
librarianship, children's libraries, collaborative learning, active learning, knowledge management, children's library Miriam Álvarez BrenesAbstract
The Biblioteca Infantil Miriam Álvarez Brenes (BIMAB), is linked to the School of Librarianship, Documentation and Information of the National University (UNA). In 2018 it had a re-conceptualization under the roaming modality to provide services to communities (previously selected) with socially vulnerable child populations located outside the Omar Dengo University Campus. This involved to work with other professionals from various academic fields. This allowed the BIMAB to consider carrying out educational activities such as this one, performed for the first time in its history. So a virtual workshop on Informational and Digital Literacy (E-ALFIN) was held. This was addressed to its collaborators (student assistants and academic people of the BIMAB) together with allies of the community of Guararí (Heredia). It was facilitated by the academic head of the BIMAB, Pedro Montero Bustabad, together with the librarian of this information unit Flor Vargas Bolaños.
References
Amavizca, S. (2019). Alfabetización Informacional para la gestión del conocimiento en la Universidad.
https://gredos.usal.es/bitstream/handle/10366/142971/DBD_Alfindigital.pdf?sequence=6&isAllowed=y
Gutiérrez, F., Prieto, D. (1993). La Mediacion Pedagógica. Instituto de Investigaciones y Mejoramiento Educativo.
Jara, O. (2012). La sistematización de experiencias: Práctica y teoría para otros mundos posibles. CINDE. http://www.cepalforja.org/sistem/bvirtual/?p=1689
Montero, P., Sánchez, E. (2018-2022). Biblioteca Infantil Miriam Álvarez Brenes (Actividad académica, código 0195-17). Sistema de Información Académica de la Universidad Nacional.
Montero P., Vargas, F. (2020). Informe Analítico de la Charla Taller sobre E-ALFIN. Heredia, Costa Rica: Biblioteca Infantil Miriam Álvarez Brenes.
Montero P., Vargas, F. (2020). Planificación de la Charla sobre E-ALFIN. Heredia, Costa Rica: Biblioteca Infantil Miriam Álvarez Brenes.
Morales, O., Leguizamón, M. (2018). Teoría Andragógica: Aciertos y Desaciertos en la Formación Docente en TIC. http://www.scielo.org.co/pdf/prasa/v9n19/2216-0159-prasa-9-19-161.pdf
Vargas, F. (2020). Sistematización de la Experiencia de la Charla. Heredia, Costa Rica: Biblioteca Infantil Miriam Álvarez Brenes.
Tarango, J. (2012). Didáctica básica para alfabetización informacional. Buenos Aires, Argentina: Alfagrama Editorial.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Las cartas de entendimiento se facilitarán a las personas autoras al momento de aceptación de su trabajo para publicarse.
Todos los contenidos son de libre acceso con sólo citar la fuente.