Alfredo Sancho, avant-garde poet: a critical approach to the text SE DICE MERENJUNJIA
DOI:
https://doi.org/10.15359/ra.1-31.16Keywords:
poetry, avant-garde, Costa Rica, literary historiography, literary criticismAbstract
This article starts from the study of the first generation of the national literary avant-gardes. From a critical perspective, the objective is to get closer to the work of one of the least studied writers of that generation, the poet and playwriter Alfredo Sancho. The present analysis raises the need to rescue from oblivion these types of figures who, for political and/or personal reasons, remain outside the canonical history of Costa Rican literature. It also proposes an approach to the poem "Se dice merenjunjia" from the book Cantera Bruta, based on some elements of critical analysis by López-Casanova, through which it is possible to establish a series of connections between Sancho's work and various literary movements of avant-garde.
References
Bonilla, A. (1957). Historia y antología de la literatura costarricense. 2 Vols. San José: Editorial Universitaria.
Duverrán, C. R. (1975). Poesía contemporánea de Costa Rica. San José: Editorial Costa Rica.
Duverrán, C. R. (1980). Notas para una reseña de la literatura costarricense. Letras (2), 187-220.
Fernández, T. (1996). Actualidad de la poesía costarricense. Espejo de paciencia. Revista de literatura y arte.
Gómez, F. J. V. (2014). La imagen externa de la poesía costarricense a través de la traducción. Letras (56), 11-34.
López-Casanova, A. (1994). El texto poético: teoría y metodología (Vol. 2). Ediciones Colegio de España.
Matamoro, B. (1991). Apollinaire, Picasso y el cubismo poético. Cuadernos Hispanoamericanos, 492, 29-38.
Monge, C. F. (1987). La escritura: pasión de la historia. La poesía contemporánea de Costa Rica. Revista iberoamericana, 53(138), 303-323.
Monge Meza, C. F. (2002). Códigos estéticos en la poesía de Costa Rica (1907-1967). Madrid: Universidad Complutense de Madrid, Servicio de Publicaciones.
Sánchez Cascante, C. M. (2010). La alquimia mística como modelo esotérico de la vanguardia costarricense. Tesis de licenciatura. Escuela de Literatura y Ciencias del Lenguaje. Universidad Nacional.
Siebenmann, G. (1973). Los estilos poéticos en España desde 1900. Madrid: Editorial Gredos.
Vargas, J. Á., y Vásquez, M. (1988). Reseña del drama en Costa Rica a partir de 1950. Escena. Revista de las artes, 105-110.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Las cartas de entendimiento se facilitarán a las personas autoras al momento de aceptación de su trabajo para publicarse.
Todos los contenidos son de libre acceso con sólo citar la fuente.