Alfredo Sancho, avant-garde poet: a critical approach to the text SE DICE MERENJUNJIA

Authors

  • Byron Ramírez-Agüero Universidad de Costa Rica, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ra.1-31.16

Keywords:

poetry, avant-garde, Costa Rica, literary historiography, literary criticism

Abstract

This article starts from the study of the first generation of the national literary avant-gardes. From a critical perspective, the objective is to get closer to the work of one of the least studied writers of that generation, the poet and playwriter Alfredo Sancho. The present analysis raises the need to rescue from oblivion these types of figures who, for political and/or personal reasons, remain outside the canonical history of Costa Rican literature. It also proposes an approach to the poem "Se dice merenjunjia" from the book Cantera Bruta, based on some elements of critical analysis by López-Casanova, through which it is possible to establish a series of connections between Sancho's work and various literary movements of avant-garde.

Author Biography

Byron Ramírez-Agüero, Universidad de Costa Rica

Costa Rica. Escritor, editor literario y filólogo (Universidad de Costa Rica) con estudios en bibliotecología. Publicaciones: Entropías (Nueva York Poetry Press, 2018), Adamar (Poiesis, 2020) y Terra incognita (Arboleda, 2021). Primer lugar en el Certamen Literario Brunca de la Universidad Nacional (2018) y en el Certamen Nacional de Poesía Joven Martin Luther King (2017); finalista en el Certamen Emilio Prados (2018). Compilador y editor de las antologías Y2K (Editorial Estudiantil de la UCR) y Nueva poesía costarricense (Ministerio de Cultura y Juventud, Costa Rica). Poemas y ensayos suyos han sido publicados en revistas internacionales y traducidos al italiano, inglés, francés y uzbeko.

References

Bonilla, A. (1957). Historia y antología de la literatura costarricense. 2 Vols. San José: Editorial Universitaria.

Duverrán, C. R. (1975). Poesía contemporánea de Costa Rica. San José: Editorial Costa Rica.

Duverrán, C. R. (1980). Notas para una reseña de la literatura costarricense. Letras (2), 187-220.

Fernández, T. (1996). Actualidad de la poesía costarricense. Espejo de paciencia. Revista de literatura y arte.

Gómez, F. J. V. (2014). La imagen externa de la poesía costarricense a través de la traducción. Letras (56), 11-34.

López-Casanova, A. (1994). El texto poético: teoría y metodología (Vol. 2). Ediciones Colegio de España.

Matamoro, B. (1991). Apollinaire, Picasso y el cubismo poético. Cuadernos Hispanoamericanos, 492, 29-38.

Monge, C. F. (1987). La escritura: pasión de la historia. La poesía contemporánea de Costa Rica. Revista iberoamericana, 53(138), 303-323.

Monge Meza, C. F. (2002). Códigos estéticos en la poesía de Costa Rica (1907-1967). Madrid: Universidad Complutense de Madrid, Servicio de Publicaciones.

Sánchez Cascante, C. M. (2010). La alquimia mística como modelo esotérico de la vanguardia costarricense. Tesis de licenciatura. Escuela de Literatura y Ciencias del Lenguaje. Universidad Nacional.

Siebenmann, G. (1973). Los estilos poéticos en España desde 1900. Madrid: Editorial Gredos.

Vargas, J. Á., y Vásquez, M. (1988). Reseña del drama en Costa Rica a partir de 1950. Escena. Revista de las artes, 105-110.

Published

2023-03-13

How to Cite

Alfredo Sancho, avant-garde poet: a critical approach to the text SE DICE MERENJUNJIA. (2023). Repertorio Americano, 31, 301-308. https://doi.org/10.15359/ra.1-31.16

Issue

Section

Artículos (sección arbitrada)

How to Cite

Alfredo Sancho, avant-garde poet: a critical approach to the text SE DICE MERENJUNJIA. (2023). Repertorio Americano, 31, 301-308. https://doi.org/10.15359/ra.1-31.16