Absurdism: Aesthetic category in the story “Un grito” (1947) by Carlos Salazar Herrera
DOI:
https://doi.org/10.15359/ra.1-32.4Keywords:
contemporary, literature, Philosophy, cultural studies, Costa Rican literatureAbstract
The purpose of this article is to analyze the features of Camusian absurdism present in the short story “Un grito” (“A Scream”) (1947), by the Costa Rican writer Carlos Salazar Herrera. Specifically, it will focus on the expression of the absurdism and what this category implies in the configuration of the textual interweaving of the story. As theoretical-methodological references, The Myth of Sisyphus (1942) by the Algerian-French writer Albert Camus, and the theory of intertextuality by Julia Kristeva (1978). In this analysis, it was proved that in the text under study there are elements of the absurdism that demonstrate the influence of Camusian thought in Salazar Herrera’s storytelling.
References
Aristóteles (1974). Poética de Aristóteles. Editorial Gredos.
Bajtín, M. (2005). Estética de la creación verbal. Siglo XXI.
Camino, M. (2017). La expresión del absurdo en El extranjero de Albert Camus y Absolución de Luis Landero estudio comparativo. Creneida: Anuario de Literaturas Hispánicas, 5, 346-371. https://www.uco.es/ucopress/ojs/index.php/creneida/article/download/10377/9607
Camus, A. (1999). El mito de Sísifo. Alianza Editorial.
Camus. A. (2013). El hombre rebelde. Alianza Editorial.
Conde, M. (2017). La expresión del absurdo en El extranjero de Albert Camus y Absolución de Luis Landero: estudio comparativo. Creneida. Anuario de Literaturas Hispánicas, 346-371.
Cuquerella, I. (2007). La superación del nihilismo en la obra de Albert Camus [tesis de doctorado, Universitat de València]. http://roderic.uv.es/bitstream/handle/10550/15466/cuquerella.pdf?sequence=1&isAllowedy
Genette, G. (1989). Palimpsestos: la literatura en segundo grado. Taurus.
Herrera, A. (2012). La estética de Albert Camus [tesis de maestría, Universidad de Salamanca] https://gredos.usal.es/bitstream/handle/10366/123274/TFM_HerreraPino_Estetica.pdf;jsessionid=5A2D632566B1D5292E579D2F43C4AEE8?sequence=1
Hernández, M. (2009). Albert Camus: Los caminos de la existencia. Casa del tiempo, 19, 89-96.
http://www.uam.mx/difusion/casadeltiempo/19_iv_may_2009/casa_del_tiempo_eIV_num19_89_96.pdf
Herrera, T. (2019). Espacio y angustia en Cuentos de angustias y paisajes de Salazar Herrera [tesis de maestría, Universidad de Costa Rica]. Repositorio institucional Kerwa. http://www.kerwa.ucr.ac.cr/bitstream/handle/10669/80470/Tatiana%20Herrera%20Avila%20para%20subir.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Kristeva, J. (1978). Semiótica I. Fundamentos.
Quesada Soto, A. (2000). Breve historia de la literatura costarricense. Editorial Costa Rica.
Robles, R. (10 de junio de 2011). Ciertas nociones del absurdo en la literatura. Recuperado el 21 de setiembre de 2020 de https://www.80grados.net/ciertas-nociones-del-absurdo-en-la-literatura/
Rojas, M. y Ovares, F. (1995). 100 años de literatura costarricense. Editorial Farben.
Salazar, C. (1990). Cuentos de angustias y paisajes. Editorial El Bongo.
Sartre, J. (2009). El existencialismo es un humanismo: Edhasa.
Soberanis, H. (2010). La filosofía del absurdo de Albert Camus. A Parte Rei: Revista de Filosofía, 68, 1-3. http://serbal.pntic.mec.es/~cmunoz11/soberanis68.pdf
Zárate, M. (1998). La rebeldía mítica de Albert Camus. Anales Del Seminario De Historia De La Filosofía, 15, 63-73. https://revistas.ucm.es/index.php/ASHF/article/view/ASHF9898110063
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Las cartas de entendimiento se facilitarán a las personas autoras al momento de aceptación de su trabajo para publicarse.
Todos los contenidos son de libre acceso con sólo citar la fuente.