Experience for the continuous updating of the Library Science and Information Management study plan of the Escuela de Bibliotecología, Documentación e Information of the Universidad Nacional in 2022
DOI:
https://doi.org/10.15359/ra.1-33.8Keywords:
Library Science, Library Science Teaching, Professional Profile, Occupational Profile, Labor Market, TrendsAbstract
An investigation was carried out with the objective of defining the main national and international trends in the labor market for the continuous updating of the current study plan, contributing to the graduation of the graduates of the career as part of the research project Continuous updating of the career of Library Science and Information Management of the National University linked to the Program of Quality Assurance and continuous improvement of the Library Science and Information Management career of the National University of the School of Library Science, Documentation and Information (EBDI) of the Universidad Nacional in Costa Rica. This descriptive academic exercise was carried out with a mixed approach considering the following variables: main labor trends at the national level, main labor trends at the international level, current professional profile and a 10-year projection, current occupational profile and a projection to 10 years. This implied the treatment of a variety of kinds of information sources and the application of a series of qualitative and quantitative research techniques and instruments for the
References
Association for Library Service to Children a division of the American Library Association (2015). Competencies for Librarians Serving Children in Public Libraries. https://universoabierto. org/2021/07/09/competencias-para- los-bibliotecarios-que-atiendena- los-ninos-en-las-bibliotecaspublicas/? fbclid=IwAR3ALNge_ q4R00emkh_h4Gty20yiK6Lzbb- E2xY8_IRlaVVAhtNLjsrUp-rw
Barboza, L. y Ocampo, G. (2020). Opinión de la población graduada, con respecto a sus necesidades de formación y actualización profesional, de la Carrera de Bibliotecología y Documentación, de la Universidad Nacional de Costa Rica. Escuela de Bibliotecología, Documentación e Información, Universidad Nacional.
Committee, ACRL Research Planning and Review (2020). Top Trends in Academic Libraries: A Review of the Trends and Issues Affecting Academic Libraries in Higher Education. College & Research Libraries News, 8(6), 270-278. https:// universoabierto.org/2022/02/25/ las-principales-tendencias-de- 2020-en-las-bibliotecas-universitarias- una-revision-de-las-tendencias- y-problemas-que-afectan-alas- bibliotecas-universitarias-en-laeducacion- superior/
Consejo Nacional de Rectores (CONARE) (2019). Radiografía Nacional: Bibliotecología Estudio de empleadores. https://radiografia. conare.ac.cr/radiografia laboraliii- 2019/estudio-de-empleadores/ ciencias-sociales/bibliotecologia
Escuela de Bibliotecología, Documentación e Información (2018). Bachillerato y Licenciatura en Bibliotecología y Gestión de la Información. Universidad Nacional.
Funes Neira, C. (2017). Tendencias en Bibliotecología y Ciencias de la Información: una mirada para el rediseño curricular. Serie Bibliotecología y Gestión de Información, (100), 2-71. https://dialnet.unirioja.es/servlet/ articulo?codigo=6138677
Hernández-Sampieri, R. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw Hill.
Hernández, R. (2006). Metodologia de la investigación. McGraw-Hill Interamericana.
Jaramillo, O. (2015). Pertinencia del perfil de los profesionales de la información con las demandas del mercado laboral. Revista Interamericana de Bibliotecología, 38(2), 111-120.
López Vilar, M. (2015). The intelligence of the trends: Definiendo el campo metodológico para el estudio de las tendencias sociales y de consumo. Universidad de Murcia.
Llerena, O. (2015). El proceso de formación profesional desde un punto de vista complejo e histórico-cultural. https://www.scielo.sa.cr/pdf/aie/v15n3/1409-
-aie-15-03-00567.pdf
Manzanares, A. (2012). Una aproximación al concepto de mercados laborales locales. Editorial Círculo Rojo.
Martínez, E., Rosales, R., Carrillo, M. (2016). La definición de perfiles profesionales universitarios: el caso del licenciado en Educación Inicial. Revista San Gregorio, (14), 74-85.
Montero Bustabad, P. (2022). Fortalecimiento del vínculo entre la EBDI y los graduados de la carrera de bibliotecología y gestión de la información de la Universidad Nacional de Costa Rica. Bibliotecas, 40(2), 1-29. https:// www.revistas.una.ac.cr/index.php/ bibliotecas/article/view/17514/26157
Montero Bustabad, P. (2022). Informe sobre las Principales Tendencias Laborales, Perfiles Profesionales y Ocupaciones en Bibliotecología. Universidad Nacional.
Nolla, N. (2001). Los planes de estudio y programas de las especialidades médicas. http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v15n2/ ems04201.pdf
Ocampo, G. y Barboza, L. (2020). Opinión de la población graduada, con respecto a sus necesidades de formación y actualización profesional,de la carrera de Bibliotecología y Documentación, de la Universidad Nacional de Costa Rica. Bibliotecas, 38(1), 1-22.
Pirela Morillo, J. (2010). Los perfiles profesionales por competencias en Bibliotecología, Archivología y Ciencia de la Información. Las competencias en el perfil bibliotecológico en América Latina. Universidad Autónoma de México. https://libros.metabiblioteca.org/ bitstream/001/218/8/competencias_ perfil.pdf
Procuraduría General de la República (1943). Código de trabajo de Costa Rica Ley N°2. Sistema Costarricense de Información Jurídica. http:// www.pgrweb.go.cr/scij/Busqueda/ Normativa/Normas/nrm_texto_completo.aspx?param1=NRTC&n Valor1=1&nValor2=8045&nValor3 =101952&strTipM=TC
Procuraduría General de la República (2022). Ley Marco de Empleo Público N° 10159. Sistema Costarricense de Información Jurídica. http://www.pgrweb.go.cr/scij/Busqueda/
Normativa/Normas/nrm_ texto_completo.aspx?param1=NRT C¶m2=1&nValor1=1&nValor 2=96521&nValor3=129344&strTip M=TC&lResultado=1&nValor4=1 &strSelect=sel
Rodríguez, S. (2009). Tendencias actuales del sector empleador en ciencias de la información y su influencia en el imaginario social del profesional. ACIMED, 19(5).
Rodríguez Salas, K. (2015). Informe final trabajo de investigación: Perfil del mercado laboral del profesional de la información y su pertinencia con la formación profesional en Iberoamérica en el siglo XXI: caso de Costa Rica. Universidad Nacional.
Sabino, C. (1991) Diccionario de Economía y Finanzas. Panapo. http:// paginas.ufm.edu/SABINO/ingles/ book/diccionario.pdf
The Institute of Museum and Library Services (IMLS) (2022). Strategic Plan. https://universoabierto. org/2022/03/22/tendencias-en-bibliotecas- y-museos-estadounidenses- para-los-anos-2022-2
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Las cartas de entendimiento se facilitarán a las personas autoras al momento de aceptación de su trabajo para publicarse.
Todos los contenidos son de libre acceso con sólo citar la fuente.