Costa Rica and YAE’s subjects in Latin American context: A necessary conceptualization

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ra.1-33.11

Keywords:

lifelong learning, adults, young people, subjects, intergenerational aspect, illiteracy, educational lag

Abstract

This essay addresses the evolution of the concept of lifelong learning, in which two distinct groups of learners, differentiated by age, are central protagonists. Initially introduced as adult education, this concept expanded its scope towards the youth in the late 1990s, evolving into a more inclusive framework known as Youth and Adult Education (YAE). To enhance comprehension of this unique non-formal educational process, the essay offers a conceptualization through various sociological perspectives, incorporating the intergenerational dimension, resulting in a typological framework for the subjects involved. Lastly, the discussion on YAE in the context of non-school settings is situated within the historical context of Latin America, with a specific focus on the Costa Rican experience.

Author Biography

Byron Renato Barillas Girón, Universidad de Costa Rica, Universidad Estatal a Distancia

Guatemala, Licenciado en Sociología (UNA, Costa Rica), Master en Criminología (UNED, Costa Rica). Profesor e
investigador de la Cátedra de Sociología (Escuela de Ciencias Sociales y Humanidades, UNED). Profesor en educación y en psicología (UCR). Experiencia como investigador y responsable de las áreas de investigación en el CSUCA, CODEHUCA y ASEPROLA, en Costa Rica.

References

Arzate Salgado, J. (1995). Educación de adultos y teorías de enseñanza-aprendizaje: un acercamiento desde la sociología del conocimiento. Convergencia, Revista de Ciencias Sociales, No.8 /9). UAEM: México.

Briñis Zambrano, A. y Martínez, J. (2015). Análisis crítico del pensamiento de Hugo Zemelman. Universidad Luterana Salvadoreña, El Salvador. Recuperado de: https://www.uls.edu.sv/sitioweb/component/k2/item/266-analisis-critico-del-pensamiento-de-hugo-zemelman

Caruzo, A. y Di Piero, M. (2008). Situación presente de la educación de personas jóvenes y adultas en América Latina: informe regional. México: CEAAL/CREFAL.

Consejo General de Educación, Argentina (2010). Educación Permanente de jóvenes y adultos. Documento base, Anexo I, Resolución CFE N°xx/10.

Cerdas, D. (2 de nov. 2017). Deserción colegial baja en primeros años pero sube en cuarto y quinto. Costa Rica: Periódico La Nación. https://www.nacion.com/el-pais/educacion/desercion-colegial-baja-en-primeros-anos-pero-sube/BHP2HNDS3JEH5O7VN6VMPAGGMI/story/

Freire, P. (1972). Pedagogía del oprimido. México: Siglo XXI Editores.

Hernández, G. (2012). La educación de personas jóvenes y adultas y el derecho a la educación: el tema del sujeto juvenil. Revista Mexicana de investigación Educativa, Vol.17 (53), 485-511.

INEC (Instituto Nacional de Estadística y Censo) (2019). Encuesta Nacional de Hogares. Costa Rica.

Instituto Internacional de Andragogía (1982). Visión prospectiva de América Latina (ponencia). III Conferencia Regional de Andragogía. San José, Costa Rica.

Medina Fernández, O. (2012). Sociología y Educación de Adultos. España: Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad de Las Palmas de Gran Canaria.

Ministerio de Educación Pública (2008). El Desarrollo y el Estado de la Cuestión sobre el Aprendizaje y la Educación de Adultos (AEA). San José, Informe Nacional de Costa Rica, Departamento de Educación de Personas Jóvenes y Adultas.

Mondol, M. (2010). Fundamentos de sociología. San José, Costa Rica: EUNED.

Nordhaug, O. (1991). Educación de Adultos y sociología: un marco teórico. Monográfica, Revista de Educación, No.294, 67-78. Noruega.

Ritzer, G. (1998). Teoría sociológica contemporánea. 3ª. edición. México: Fuentes Impresoras S.A.

Roig Fernández, J. (s/f). Algunas características del aprendizaje en estudiantes adultos de la educación secundaria. Costa Rica: COLYPRO. Recuperado de: http://www.colypro.com/revista/articulo/algunascaracteristicas-del-aprendizaje-enestudiantes-adultos-de-la-educac

Secretaría de Educación Pública-SEP (2013). Quiénes son nuestros sujetos educativos. México: Instituto Nacional para la Educación de Adultos.

Torres Azocar, J.C. y Torres Carillo, A. (2000). Subjetividad y sujetos sociales en la obra de Hugo Zemelman. Universidad Pedagógica Nacional, Segunda época, No. 12. Colombia.

Torres, L.P. (2003). El papel del sujeto en la construcción del desarrollo. Revista Prospectiva, No.8, 155-167. Cali, Colombia: Universidad del Valle.

Touraine, A. (1997). ¿Podremos vivir juntos? Iguales y diferentes. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica. Madrid: PPC Editorial. Recuperado de: https://www.diba.cat/c/document_library/get_file?uuid=6e2a8c35-35aa-415b-8ecf-4427167d762f&groupId=1295730

Unesco. 1972. Conferencia Internacional sobre Educación de Adultos III. Tokio.

van Haecht, A. (1999). La escuela va a examen: preguntas a la sociología de la educación. Buenos Aires: Miño y Dávila Editores, 1999.

Vásquez, E.M. (2013). Principios y técnicas de educación de adultos. 6ª. reimpresión. San José, Costa Rica: EUNED.

Vigotsky, J. (2020). La perspectiva de derechos de los pueblos, la perspectiva interseccional y la integralidad de las prácticas, como ejes para la formación de grado y postgrado en las universidades. Praxis educativa, Vol. 24 (No. 1), 1-15. Argentina: Universidad Nacional del Sur. Recuperado de: https://cerac.unlpam.edu.ar/index.php/praxis/article/view/4287/html

Viton, M.J. (2005). Nueva Perspectiva de la Educación Adultos desde los desafíos de los nuevos contextos. Alfabetización para la reconstrucción del sujeto. Educación para recuperar la dignidad del sujeto colectivo. Tendencias Pedagógicas (10), España: Universidad Autónoma de Madrid.

Published

2023-05-31

How to Cite

Costa Rica and YAE’s subjects in Latin American context: A necessary conceptualization. (2023). Repertorio Americano, 33, 247-265. https://doi.org/10.15359/ra.1-33.11

Issue

Section

Artículos (sección arbitrada)

How to Cite

Costa Rica and YAE’s subjects in Latin American context: A necessary conceptualization. (2023). Repertorio Americano, 33, 247-265. https://doi.org/10.15359/ra.1-33.11

Most read articles by the same author(s)

<< < 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 > >>