Approach to the funeral march Duelo de la Patria by Rafael Chávez Torres

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ra.1-34.6

Keywords:

ideologeme, funeral march, Rafael Chávez (Chaves) Torres, Costa Rican music

Abstract

The shared approach in this essay appeared in search of answers to questions about the most beloved funeral march in Costa Rica. Those
questions were generated after reading the book on Rafael Chávez Torres by the researcher Ligia María Rosales Chacón. Some elements of Julia Kristeva about text theory are used, bringing us closer to the
pyramidal structure of the sign ideologeme, from which we analyze the president of Costa Rica Tomás Guardia, we make a reading of the androcentric concept that he represents, and we approach it to concepts such as tonality. As music is a social text, we reviewed the musical
drama using elements of the Western musical tradition, for which we
presented some musical signs and highlighted those that we consider reasons for pain that are used in the musical piece.

References

Bas, J. (1947). Tratado de la forma musical. Buenos Aires: Ricordi.

Brenet, M. (1981). Diccionario de la Música . 4a. edición. Barcelona: Editorial Ivrea.

Carmona Ruiz, J. E. (2006). Nuevos signos para sonidos viejos. La utilización de nuevas grafías en dos sonatas para piano centroamericanas. Pensamiento Actual, 6 (7). Universidad de Costa Rica. Recuperado de https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/pensamiento-actual/article/view/6671/6360

Cardona, A. (2018). De los principios musicales de la armonía tonal-funcional. Heredia: Editorial Nuestra Cultura.

Chaverri, A. (1993). Los Años Pequeños Días (Una lectura a través de categorías mítico- simbólicas). Káñina, XVII (2), 21-28. Universidad de Costa Rica.

Chaves Torres, R. (1935). Dos Marchas Fúnebres. San José: Publicaciones de la Secretaría de Educación Pública.

Chaves Torres, R. (1894). El Duelo de la Patria al benemérito de la Patria

General Tomás Guardia. Homenaje religioso. París: Joly. Con una ilustración del francés P. Dubois.

Cotton, D.W. (1972). Costa Rica and the era of Tomás Guardia. 1870-1882. Tesis de doctorado en Filosofía. Universidad George Washington.

De la Ferrière, S.R. (1997). El arte en la nueva era. 2a. ed. Caracas: Gran Fraternidad Universal.

González Ortega, A. (1994). Costa Rica, el discurso de la patria. San José: Editorial de la Universidad de Costa Rica.

Kristeva, J. (1981). El texto de la novela. 2a. edición. Argentina: Editorial Lumen.

Méndez Serrano, J.L. (1958). Don Tomás Guardia Gutiérrez. El hombre y el estadista. 1870-1882. Tesis de Licenciatura en Historia. Universidad de Costa Rica.

Palmer, S. (1995). Hacia la “auto-inmigración”. 1870-1930. El nacionalismo oficial en Costa Rica. En Taracena, A. y Piel, J. (comps.). Identidades Nacionales y Estado Moderno en Centroamérica. San José: Editorial de la Universidad de Costa Rica.

Pérez Brignoli, H. (1989). Breve Historia de Centroamérica. Madrid: Alianza América.

Pérez, M. (1981). La semiología de la productividad y la teoría de texto. Revista de Filología, Lingüística y Literatura, 7(1 y 2), 59-77. Universidad de Costa Rica.

Pérez Zumbado, E.D. (2013). El control y la dominación política en el régimen de Tomás Guardia. San José: EUNED.

Porta, V.G. y Romero Retos, R. (2008). Manifestaciones del duelo. Valencia (España): Instituto Valenciano de Oncología. Duelo08.pdf SOM. https://seom.org/seomcms/images/stories/recursos/sociosyprofs/documentacion/manuales/duelo/duelo08.pdf

Randel, D.M. (ed.) (1999). The Harvard Concise Dictionary of Music and Musicians. Cambridge: The Belknap Press of Harvard University Press.

Rosales Chacón, L.M. (2019). Después de los mitos la leyenda. Rafael Chávez Torres. San José: Editorial Alma Mater.

Segura, A. (2010). El orden del discurso bajo el signo de Prometeo. México: UNAM.

Segura Chaves, P. (2001). Desarrollo musical en Costa Rica durante el siglo XIX. Las bandas militares. Heredia: Editorial Universidad Nacional.

Schweitzer, A. (2000). J.S. Bach el músico poeta. Buenos Aires: Ricordi Americana.

Shepher, J. (1991). Music Social Text. Cambridge: Polity Press.

Vargas Solano, R.E. (2003). Duelo y pérdida. Revista de Medicina Legal de Costa Rica, 20(2). Heredia: Medicatura Forense. Versión online.

Zamacois, J. (1980). Tratado de Armonía I, II, III. 7a. edición. Barcelona: Editorial Labor.

Zeledón Cambronero, M. y Pérez Yglesias, M. (1995). La historieta crítica latinoamericana. San José: Editorial Fernández-Arce.

Zeledón Cartín, E. (2013). Biografías costarricenses. Heredia: Editorial Universidad Nacional.

Published

2024-08-23

How to Cite

Approach to the funeral march Duelo de la Patria by Rafael Chávez Torres. (2024). Repertorio Americano, 34, 1-22. https://doi.org/10.15359/ra.1-34.6

Issue

Section

Artículos (sección arbitrada)

How to Cite

Approach to the funeral march Duelo de la Patria by Rafael Chávez Torres. (2024). Repertorio Americano, 34, 1-22. https://doi.org/10.15359/ra.1-34.6

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>