Literature and postwar Central American poetic criticism in Repertorio Americano (1996-2004)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ra.1-34.9

Keywords:

Repertorio Americano, literary criticism, postwar speech, Central American poetry, critical formal pattern

Abstract

This article deals with literary criticism in the magazine Repertorio Americano (1996-2004) as a way of understanding the movements of literary criticism and the form of critical thinking and its ideological and literary representations in the Central American region. Specifically, it makes assessments regarding poetic criticism where formal, semantic, and social approaches were privileged, evidencing the formal critical patterns of literary criticism and its representations in the Central American postwar period.

References

Anderson, F. (2003). Splendor Formae: La díada “Inspiración Techné” en el poemario de Helena Ospina. Repertorio Americano, Nueva Época, N.o 15-16, Heredia: Universidad Nacional, pp. 191-197.

Arias, A. (2018). Final de juego y globalización: repensando la trayectoria de la narrativa moderna centroamericana. En Leyva, Mackenbach y Ferman (Eds.), Hacia una Historia de las Literaturas Centroamericanas. Literatura y compromiso político. Prácticas político-culturales y estéticas de la revolución. Guatemala: F&G Editores, pp. 3-36.

Azofeifa, I. (1974). La tercera salida de "Repertorio Americano". Repertorio Americano, N.o 1. Heredia: Universidad Nacional, pp. 3-4.

Belli, G. (1988). La mujer habitada. WEB: Editorial Digital.

Beverly, J. (1987). Anatomía del testimonio. Revista de Crítica Literaria Latinoamericana, XIII(25), 7-16.

Castellanos, H. (1997). El asco. Madrid: Tusquets Editores.

Cohen, H. (1996). La trascendencia de los límites en la poesía de Pablo Centeno-Gómez. Repertorio Americano, Nueva Época, N.o 1. Heredia: Universidad Nacional, pp. 23-29.

González, J. (1996). La poesía de Betty Rita Gómez Lance: una presencia en la distancia. Repertorio Americano, Nueva Época, N.o 2. Heredia: Universidad Nacional, p. 12.

Grüner, E. (2021). Lo sólido en el aire: el eterno retorno de la crítica marxista. Buenos Aires: CLACSO.

Jameson, F. (1989). Documentos de cultura y documentos de barbarie. Madrid: Visor.

Jameson, F. (2014). Las ideologías de la teoría. Buenos Aires: Eterna Cadencia.

Jameson, F. (2016). Marxismo y forma. Madrid: Akal.

Jameson, F. (2019). Los antiguos y los posmodernos. Sobre la historicidad de las formas. Madrid: Akal.

Leyva, H. (2018). Narrativa de los procesos revolucionarios centroamericanos (1960-1990). En Leyva, Mackenbach y Ferman, Hacia una Historia de las Literaturas Centroamericanas. Literatura y compromiso político. Prácticas político-culturales y estéticas de la revolución. Guatemala: F&G Editores, pp. 37-66.

Mackenbach, W. (1997). Problemas de una historiografía literaria en Nicaragua. Revista de Historia-IHNCA, 10: 5-18. https://ihncaexilio.org/produccion-ihnca/publicaciones-ihnca/revista-de-historia/revista-de-historia-no-10-2/

Mackenbach, W. (2014). Problemas, desafíos y perspectivas actuales de los estudios literarios y culturales sobre Centroamérica. Pensamiento actual, 13: 27-39. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/pensamiento-actual/article/view/15043.

Mackenbach, W. (2015). El testimonio centroamericano contemporáneo entre la epopeya y la parodia. Kamchatka. Revista de análisis cultural, 6: 409-434.

Mackenbach, W. (2016). Literatura, Memoria e Historia en Centroamérica. Revista interdisciplinar de estudios histórico-jurídicos, 19: 354-358.

Mackenbach, W. (2018). Literatura y revolución: la literatura nicaragüense de los años ochenta y noventa entre política y ficción. Monograma: Revista Iberoamericana de Cultura y Pensamiento, 2(1): 13-44. http://revistamonograma.com/index.php/mngrm/article/view/49

Mondol, M. (2017). Historiografía literaria y sociedad: una interpretación socio-discursiva del pensamiento histórico-literario centroamericano (Tesis de Doctorado en Filología Romanística). Universidad de Potsdam, Instituto de Romanística.

Mackenbach, W. (2021). Literatura, identidades y sociedad costarricense: desde el siglo XXI hasta los inicios de la literatura nacional. San José: EUNED.

Mackenbach, W. (2023). Editorial Ex Machina: Producción Editorial y Literatura Costarricense (1990-2020). Heredia: Editorial Universidad Nacional-EUNA.

Mackenbach, W. (1992). De la sustitución de importaciones literarias y culturales en el tercer mundo: el caso del testimonio. Revista de crítica literaria latinoamericana, 18(36): 117-133.

Preciado, P. (2020). Yo soy el monstruo que os habla. Barcelona: Anagrama.

Ruiz, Á. (2001a). El destino de Costa Rica y la Educación Superior. El escenario histórico del país, la educación y el papel de la Universidad. San José: Editorial de la Universidad de Costa Rica / Conare.

Ruiz, Á. (2001b). El siglo XXI y el papel de la Universidad. Una radiografía de nuestra época y las tendencias en la Educación Superior. San José: Editorial de la Universidad de Costa Rica / Conare.

Ruiz, Á. (2001c). La Educación Superior en Costa Rica. Tendencias y retos en un nuevo escenario histórico. San José: Editorial de la Universidad de Costa Rica / Conare.

Soto Ramírez, M. (2012). El Repertorio Americano (1974-1983): primera revista académica fundada en la Universidad Nacional de Costa Rica. Historia de la Educación Latinoamericana, 15(20): 151-174. Recuperado de http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-72382013000100008&lng=en&tlng=es.

Viñas Piquer, D. (2002). Historia de la crítica literaria. Barcelona: Ariel.

Víquez, M. (1996). Una aproximación semántica a Himno a la esperanza, de Arturo Echeverría Loría. Repertorio Americano, Nueva Época, N.o 2. Heredia: Universidad Nacional, pp. 65-70.

Víquez, M. (2000). Bouquet de Violettes, de Victoria Garrón de Doryan: un himno al amor y a la vida. Repertorio Americano, Nueva Época, N.o 9-10. Heredia: Universidad Nacional, pp. 140-149.

Víquez, M. (2003). La presencia de Dios en la poesía de Victoria Garrón de Doryan. Repertorio Americano, Nueva Época, N.o 15-16. Heredia: Universidad Nacional, pp. 162-170.

Published

2024-11-12

How to Cite

Literature and postwar Central American poetic criticism in Repertorio Americano (1996-2004). (2024). Repertorio Americano, 34, 1-15. https://doi.org/10.15359/ra.1-34.9

Issue

Section

Artículos (sección arbitrada)

How to Cite

Literature and postwar Central American poetic criticism in Repertorio Americano (1996-2004). (2024). Repertorio Americano, 34, 1-15. https://doi.org/10.15359/ra.1-34.9

Most read articles by the same author(s)

<< < 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 > >>