Proposal of general guidelines for knowledge in children’s libraries

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ra.1-34.10

Keywords:

children’s libraries, knowledge management, Costa Rica

Abstract

The objective of this research is to present a proposal for general guidelines for knowledge management in children’s libraries, taking as reference the experience of the academic activity of the School of Library Science, Documentation and Information (EBDI) of the National University (UNA) of Costa Rica with the name of the Miriam Álvarez Brenes Children’s Library (BIMAB) in the period between January 2018 and June 2020. This study had a qualitative approach and was explanatory; data collection was done primarily through bibliographic review and experiences obtained in the management of this academic activity. As main results and conclusions, it is possible to highlight the definition of a series of general guidelines for knowledge management that can be related and adjusted to the context of any children’s library; so, general guidance is provided for the continuous improvement of management processes of the information unit and to facilitate access and democratization of information products and services for its community of users.

References

Abdala, A. (2013). De la Sociedad del Conocimiento a la Sociedad del Riesgo. Sophia, Vol. 9, 196-212. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/sph/n9/n9a15.pdf.

Araselli, K. y More, S. (2017). Aplicación del modelo de gestión del conocimiento de Nonaka y Takeuchi en el Centro Bibliográfico Nacional de la Biblioteca Nacional del Perú. Informe Profesional para optar el Título Profesional de Licenciada en Bibliotecología y Ciencias de la Información. Lima, Perú. Recuperado de https://cybertesis.unmsm.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12672/7371/Silva_mk.pdf?sequence=1&isAllowed=y.

Barrantes, R. (2016). Investigación: un camino al conocimiento, un enfoque cualitativo, cuantitativo y mixto. EUNED.

Briceño, B. y Strand, K. (20/02/2020). La gestión del conocimiento: recursos y oportunidades. BID Mejorando Vidas Conocimiento Abierto. Recuperado de https://blogs.iadb.org/conocimiento-abierto/es/gestion-conocimiento-recursos/.

Coonan, E., Geekie, J., Goldstein, S., Jeskins, L., Jones, R., Macrae-Gibson, R., Secker, J. y Walton, G. (2020). Definición de Alfabetización Informacional de CILIP. Recuperado de https://revistas.um.es/analesdoc/article/view/373811/277781.

García, J. (2005). La Gestión de Conocimiento en Bibliotecas. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/285409847_La_Gestion_de_Conocimiento_en_Bibliotecas.

Gómez, R. y García, A. (2015). La biblioteca infantil en el siglo XXI o cómo integrar las apps en la biblioteca. Prólogos, VII, 203-231.

Guevara, J., Lara, J. y Moque, C. (2012). Sistema de gestión de conocimiento para apoyar el trabajo de grupos de investigación. Revista Tecnura, 16(33).

Instituto Centroamericano de Administración Pública (ICAP). (2013). El ICAP y la Gestión Del Conocimiento: Sistema y Políticas Generales Institucionales. Instituto Centroamericano de Administración Pública.

Monfasani, R. (2013). Bibliotecarios, usuarios y gestión del Conocimiento. Alfagrama Ediciones.

Montoro, M. (2008). Gestión del conocimiento en las organizaciones. Ediciones Trea.

Moretti, M. y Aguirre, A. (2020). Sociedad de la Información y Transformación Digital. Universidad Nacional de La Plata. Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/108656/Documento_completo.pdf-PDFA.pdf?sequence=1&isAllowed=y.

Municipalidad por la Solidaridad y el Fortalecimiento Institucional. (2018). Bibliotecas y Objetivos de Desarrollo Sostenible. Recuperado de https://bibliotecas.madrid.es/UnidadesDescentralizadas/Bibliotecas/BibliotecasPublicas/Noticias/ficheros/ManualAgenda2030.pdf.

Naciones Unidas. (2019). Actas de la Conferencia General, 38a reunión, París, 3 - 18 de noviembre de 2015, Vol. 1: Resoluciones. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000243325.

Naciones Unidas (2019). Resolución aprobada por la Asamblea General el 15 de octubre de 2019. Recuperado de https://undocs.org/es/A/RES/74/5.

Palacios, M. (2000). La educación en América Latina y El Caribe los procesos pedagógicos. Oficina Regional de Educación de UNESCO. Recuperado de http://www.schwartzman.org.br/simon/delphi/pdf/palacios.pdf.

Quiñonez Zúñiga, C., y Rivera Martínez, W. F. (2021). Modelo De Gestión Del Conocimiento Para Centros De Productividad E Innovación. Revista Telos, 23(2), 347–366. Recuperado de https://doi.org/10.36390/telos232.09.

Rivera Berrío, J. G. (julio 2006). ¿Gestión del Conocimiento o Gestión de la Información? Tecno Lógicas, No. 16, 59-82. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/3442/344234272004.pdf.

Rojas, R. y Torres, C. (2017). La Gestión del Conocimiento basado en la Teoría de Nonaka y Takeuchi. INNOVA Research Journal, 2(4), 30-37. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5922016.pdf.

Sánchez, E. y Montero-Bustabad, P. (2021). Experiencia de una autoevaluación que contribuyó a generar sinergias para el trabajo y el aprendizaje colaborativo en la Biblioteca Infantil Miriam Álvarez Brenes. En Nancy Sánchez Acuña y Marlene Flores Abogabir (Eds.), Sistematización de experiencias: Una oportunidad de aprendizaje y construcción conjunta en los territorios (pp. 278-405). Editorial del Norte.

Sanguino, A., Suárez, D. y Castillo, J. (2012). Modelo de gestión del conocimiento como proceso de fortalecimiento a la Micro y Pequeña Empresa- MYPES del Servicio Nacional de Aprendizaje - SENA Regional Santander [Tesis de Maestría]. Recuperado de https://repository.unab.edu.co/bitstream/handle/20.500.12749/2080/2012_Tesis_Suarez_Gutierrez_David_Hernando.pdf.

Torres, K. y Lamenta, P. (2015). La gestión del conocimiento y los sistemas de información en las organizaciones. Negotium. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/782/78246590001.pdf.

Published

2024-11-13

How to Cite

Proposal of general guidelines for knowledge in children’s libraries. (2024). Repertorio Americano, 34, 1-21. https://doi.org/10.15359/ra.1-34.10

Issue

Section

Artículos (sección arbitrada)

How to Cite

Proposal of general guidelines for knowledge in children’s libraries. (2024). Repertorio Americano, 34, 1-21. https://doi.org/10.15359/ra.1-34.10

Most read articles by the same author(s)

<< < 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 > >>