Hotel Finca Rosa Blanca Country: Example of corporate social responsibility in Costa Rica

Authors

  • Kattia Lizzett Vasconcelos Vásquez
  • Claudia Marín Gutiérre

DOI:

https://doi.org/10.15359/ri.89-1.5

Keywords:

Environmental Social Corporate Responsibility, Responsible Tourism, Responsible Hotel, Certification of sustainable toruism, Case Study.

Abstract

The focus of this article is the relationship between the Certification for Sustainable Tourism (CST) in Costa Rica, which has implemented a management system based on the CST standard, and the Corporate Social Responsibility (RSE). The assessment will find differences and/or similarities between CST and CSR in order to see how they enhance business management and sustainability, and will also highlight the major organizational changes that must be implemented in the institution or company to achieve an

References

Asociación Empresarial de Desarrollo (AED). (2004). Responsabilidad social empresarial definición de términos. Cámara de Industria de Costa Rica. San José, Costa Rica.

Asociación Empresarial de Desarrollo (AED). (2013). Jornada Anual de Sostenibilidad Costa Rica camino a la OCDE. Cámara Nacional de Turismo de Costa Rica. San José, Costa Rica.

ALIARSE. (2009). Alianza para el Desarrollo: Motor de la responsabilidad social empresarial casos de organizaciones públicas y privadas Costa Rica. San José, Costa Rica: Fundación para la Sostenibilidad y Equidad ALIARSE.

Barquero, M. (Enero, 2016). Costa Rica recibió 2.665.000 turistas en el 2015. Periódico La Nación. San José, Costa Rica.

Bien, A. (2008). Una guía básica sobre la acreditación de programas de Certificación de programas de turismo sostenible. Rainforest Alliance. MIF Fomin.

Comunidad de Estados Latinoamericanos y Caribeños. (2015).

Memoria de la III Cumbre CELAC. San José Costa Rica.

Domínguez, J. (2012). Conceptualización sobre la responsabilidad social específica de una universidad católica. En J. Domínguez, C. Rama (Eds.), La responsabilidad social universitaria en la educación a distancia, (pp. 53-74). Chimbote, Perú: ULADECH Católica.

Flores, A. (2014). Compendio de los logros más importantes del

Ministro de Turismo en el período 2011-2014 (Informe Final de Gestión). San José, Costa Rica.

Grant, R. (2010). Contemporary strategy analysis. Text and cases (7th Ed.). Published by John Wiley & Son Ltd. United Kingdown.

Instituto Costarricense de Turismo. (2015). Estadísticas de entradas y saldas de turistas (Informe parcial). ICT. San José, Costa Rica.

Instituto Costarricense de Turismo. (2014). Informe de avance sobre el Plan Nacional de Turismo 2010-2016. ICT. San José, Costa Rica.

Instituto Costarricense de Turismo. (2012). Características generales de los turistas que visitan Costa Rica. Macroproceso de Planeamiento y Desarrollo Turístico del ICT.

Instituto Costarricense de Turismo. (2010). Plan Nacional de Turismo 2010- 2016. ICT. San José, Costa Rica.

Lindberg, K. and Aylward, B. (1999). Price Responsiveness in the developing country nature tourism context: Review and Costa Rican. case study. Journal of Leisure Research, 31(3), 281-300.

Napier, D. (1997). Green scene. The Ecological paradise of Costa Rica is taking its first steps towards serving coporate and incentive markets. Meetings and Incentive Travel, 26(3), 45-58.

Reficco, E. y Ogliastri E. (2009). Empresa y sociedad en América Latina (Introducción). Revista Latinoamericana de Administración, Segundo Semestre 43, 1-198. Recuperado de http://revistaadcademica.cladea org.

Porter, M., y Kramer, M. (2006). Strategy and Society: The link between competitive advantage and Corporate Social Responsibility. Harvard Business Review, 84, 78-92.

Riotte, I. (2015). Definición de empresas denominadas “DMC” (empresas organizadoras de eventos empresariales con responsabilidad social). San José, Costa Rica.

Singh P.J, Power D. and Chuong, S.C. (2011). A resource dependence theory perspective of ISO 9000 in managing organizational environment. Journal of Operations Management, 29(1–2), 49–64. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.jom.2010.04.002

Downloads

Published

2016-03-07

How to Cite

Hotel Finca Rosa Blanca Country: Example of corporate social responsibility in Costa Rica. (2016). Relaciones Internacionales, 89(1), 95-121. https://doi.org/10.15359/ri.89-1.5

Issue

Section

Articles (peer reviewed)

How to Cite

Hotel Finca Rosa Blanca Country: Example of corporate social responsibility in Costa Rica. (2016). Relaciones Internacionales, 89(1), 95-121. https://doi.org/10.15359/ri.89-1.5

Comentarios (ver términos de uso)

Most read articles by the same author(s)

<< < 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 > >>