Opening boxes: religious education in school curriculum

Authors

  • Adecir Pozzer Es brasileño, con doctorado y maestría en Educación por la Universidad Federal de Santa Catarina (UFSC); Graduación en Ciencias de la Religión y licenciatura en Enseñanza Religiosa por la Universidad Regional de Blumenau (FURB). Miembro de los grupos de Pesquisa Ethos, Alteridade e Desenvolvimento (GPEAD/FURB), Hermenéuticas de la Cultura, Mundo y Educación (PPGE/UFSC) y SUR Paidéia (Univ. de la Republica del Uruguay). Coordinador de la Educación Básica del Fórum Nacional Permanente de Ensino Religioso (FONAPER / Brasil)., Brazil
  • Elcio Cecchetti Es brasileño, con doctorado y maestría en Educación por la Universidad Federal de Santa Catarina (UFSC); graduación en Ciencias de la Religión y licenciatura en Enseñanza Religiosa por la Universidade Regional de Blumenau (FURB). Es docente de la Maestría en Educación y coordinador del curso de Ciencias de la Religión (Licenciatura) de la UNOCHAPECÓ. Vice-líder del Grupo de Pesquisa Ethos, Alteridade e Desenvolvimento (GPEAD/FURB) y del Grupo de Pesquisa Desigualdades Sociais, Diversidades Socioculturais e Práticas Educativas (Unochapecó). Coordinador General del Fórum Nacional Permanente de Ensino Religioso (FONAPER / Brasil)., Brazil

DOI:

https://doi.org/10.15359/siwo.8-2.2

Abstract

This paper presents the historical route of Religious Education in Brasil, since its incorporation as teaching of religion to the emergence of other perspectives that considered it as responsible for the study of knowledge and religious and non-religious knowledge without proselytism. First, we use the metaphor of the box to illustrate the experiences of opening and closing adopted by subjects who are in relation with differences and that which is different. In the second place, the paper presents how Religious Education became a box opener when allowing access to all kind of knowledge and knowledge produced by different cultures and religious traditions.

Published

2018-10-01

How to Cite

Pozzer, A., & Cecchetti, E. (2018). Opening boxes: religious education in school curriculum. Siwo Revista De Teología, 8(2), 197-223. https://doi.org/10.15359/siwo.8-2.2

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Pozzer, A., & Cecchetti, E. (2018). Opening boxes: religious education in school curriculum. Siwo Revista De Teología, 8(2), 197-223. https://doi.org/10.15359/siwo.8-2.2