The gap between teacher practices and student perceptions about religious education in Costa Rica

Authors

  • Laura Fuentes Belgrave Universidad Nacional, Costa Rica, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/siwo.12-2.2

Keywords:

Religious education, Catholicism, interculturality, interreligiousness, Costa Rica

Abstract

This article shares some of the main results of an investigation (2015-2017), that compares the teaching practices in the Costa Rican subject of religious education with the perceptions and expectations of students in the third cycle and diversified education on this subject. The study identifies and analyzes the teaching and learning of generating themes, goals and comprehension activities of an educational nature, as well as elements of the socio-cultural
context of Costa Rica, through a mixed approach that quantitatively measures the responses of the teachers obtained through surveys, and qualitatively assess student testimonies collected through focus groups.

Keywords: Religious education, Catholicism, interculturality, interreligiousness, Costa Rica

Author Biography

Laura Fuentes Belgrave, Universidad Nacional, Costa Rica

Tiene un Doctorado en Sociología de l´École des Hautes Études en Sciences Sociales (EHESS, París). Trabaja como docente en la Escuela de Sociología de la Universidad de Costa Rica, y como investigadora en la Escuela Ecuménica de Ciencias de la Religión de la Universidad Nacional (UNA), donde es responsable actual de la investigación: Retos de la convivencia en familias interreligiosas o interconviccionales, y es co-responsable de la coordinación del Observatorio de lo Religioso. En la UNA también dirige la Revista Ístmica, publicación semestral dedicada a los Estudios Transculturales, de la Facultad de Filosofía y Letras. Por otra parte, es autora del libro La tibieza de quien peca y reza. Cambios en las creencias religiosas en Costa Rica (2015, UNA/Sebila), y ha publicado múltiples artículos académicos alrededor de sus temas de investigación, relacionados con laicidad, religión y derechos sexuales y reproductivos, política y religión, y subculturas juveniles, tanto en Costa Rica, como en México, Guatemala, Francia, Ecuador y Estados Unidos.

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Published

2019-11-18

How to Cite

Fuentes Belgrave, L. (2019). The gap between teacher practices and student perceptions about religious education in Costa Rica. Siwo Revista De Teología, 12(2), 47-71. https://doi.org/10.15359/siwo.12-2.2

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Fuentes Belgrave, L. (2019). The gap between teacher practices and student perceptions about religious education in Costa Rica. Siwo Revista De Teología, 12(2), 47-71. https://doi.org/10.15359/siwo.12-2.2