Ethical-methodological reflections of the research on sexual and gender dissidence in a university context
DOI:
https://doi.org/10.15359/siwo.14-1.5Keywords:
Sexual and gender diversity, interculturality, qualitative research, higher education, Universidad de Costa RicaAbstract
The paper addresses methodological and ethical issues for research about sexual and gender diversity, based on reflections built by the author as a result of the studies developed in that subject (having the University of Costa Rica as the studies’ context). From an intercultural perspective, ruptures and resignifications for the forms of doing research are proposed. There are shared several reflections concerning: the type of study, the research’s participants (students, teachers and administrative staff, who self-identify as LGBTIQ+), the dialogue as a methodological strategy, the use of metaphors to reflect realities, and the researcher’s experience among the investigative processes. The last aspect in terms of the researcher’s personal position of the, the development stages of the studies, and the emotions involved. Finally, an invitation is given to rethink the traditional practices of generating science.
References
Eisenhardt, Kathleen. 1989. Building theories from case study research. Academy of Management Review, 14 (octubre), 532-550.
Fischer, Rosa María Bueno. 2001. “Foucault e a análise do discurso em educação”. Cadernos de Pesquisa, 114, 197-223.
Hernández, Roberto, Carlos Fernández y Pilar Baptista. 2014. Metodología de la investigación (6.a ed.). México: McGraw-Hill Education.
Kusch, Rodolfo. 1978. Esbozo de una antropología filosófica americana. Buenos Aires: San Antonio de Padua.
Kusch, Rodolfo. 2000. Obras completas. Tomo II. La seducción de la barbarie. Rosario: Fundación Ross.
Maffesoli, Michel. 2008. Elogio da razão sensível (4.ª ed.). Petrópolis: Vozes.
Martínez, Pilar Cristina. 2006. “El método de estudio de caso: Estrategia metodológica de la investigación científica”. Pensamiento & Gestión, 20 (julio), 165-193.
Minayo, María Cecília de Souza. 2012. “Análise qualitativa: teoria, passos e fidedignidade”. Ciência & Saúde Coletiva, 17(3), 621-626. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-81232012000300007
Perry, Chad. 1998. Processes of a case study methodology for postgraduate research in marketing. European Journal of Marketing, 32(9/10), 785-802.
RAE (Real Academia Española). 2020. Diccionario de la lengua española (23.ª ed.). RAE. http://dle.rae.es/
Rodríguez, Gregorio, Javier Gil y Eduardo García. 1996. Metodología de la investigación cualitativa. España: Aljibe.
Sánchez Olvera, Alma Rosa. 2009. Cuerpo y sexualidad, un derecho: Avatares para su construcción en la diversidad sexual. Sociológica, 24(69), 101-122. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-017320 09000100006&lng=es&tlng=es
Santos, Boaventura de Sousa. 2001. Seis razões para pensar. Lua Nova: Revista de Cultura e Política, 54, 11-42. http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-64 452001000300003&lng=en&tlng=pt
Silva, Neusa Vaz e. 2009. Teoria da cultura de Darcy Ribeiro e a filosofia intercultural. São Leopoldo: Nova Harmonia.
Yin, Robert. 1994. Case study research: design and methods (applied social research methods, vol. 5). California: Sage Publications.
Zapparoli Zecca, Mayra. 2003. Concepciones teóricas metodológicas sobre la investigación. Revista Girasol, 5, 191-198.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Política propuesta para Revistas que ofrecen Acceso Abierto
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
1. Esta revista provee acceso libre bajo licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial CC BY - NC. Usted como persona autora conserva sus derechos de autor. Esta licencia permite que otros remezclen, adapten y desarrollen su trabajo sin fines comerciales, siempre y cuando le den crédito y licencien sus nuevas creaciones bajo los mismos términos
2. Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
3. Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).