The inhabited house. Intercultural and critical religious education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/13-2.3

Keywords:

Critical pedagogy, intercultural religious education, multicultural contexts

Abstract

This article aims to establish a relationship between critical pedagogy and intercultural religious education. It is based on the contributions of Paulo Freire's critical pedagogy and the model of intercultural religious education proposed by scholars from the Ecumenical School of Religious Sciences of the National University of Costa Rica. The article adopts the indigenous metaphor of the common house as an inhabited space in which religious education has the mission of generating educational processes oriented towards respectful coexistence based on the diversity of beliefs, spiritualities, and convictions. For this purpose, the existence of a critical reflection is deemed as fundamental in learning, a critical reflection on the situations that were, and still are, a cause of discrimination, homogenization, and social marginalization of culturally diverse groups.

Author Biography

Nelise Wielewiski Narloch, Universidad Nacional, Costa Rica

Profesora en la Escuela Ecuménica de Ciencias de la Religión - Universidad Nacional, Costa Rica. Posee maestría en psicopedagogía y doctorado interdisciplinario en Letras y Artes para América Central, con énfasis en Teología. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9877-6963. Correo electrónico: nelisesm20@gmail.com

References

Castro, C. E., Constenla, U. A., & Blanco, R. A. 1993. Laca Majifijica. San José: Universidad de Costa Rica.

Castro Flores, Kattia. 2019. La opinión consultiva y los retos que se derivan para la educación religiosa en Costa Rica. Siwô’ - Revista de teología / estudios sociorreligiosos, 12(2), 73-88.

Estrada Torres, José Víctor. 2012. Cosmovisión y cosmogonía de los pueblos indígenas costarricenses. San José: MEP.

Fornet Betancourt, Raúl. 2007. Interculturalidad y religión. Quito: Abya-Yala.

Freire, Paulo. 2005. La pedagogía del oprimido (2 ed.). México: Siglo XXI.

Gatica López, G. A. 2017. Aportes de las personas migrantes y refugiadas a la creación de riqueza en Costa Rica. Revista Rupturas, 8(1), 63-92. https://doi.org/10.22458/rr.v8i1.1974

Sobrino, John. 2010. Jesucristo liberador. Lectura histórico-teológica de Jesús de Nazaret (5.ª ed.). Madrid: Trotta.

Méndez Méndez, J. 2019. Presentación. Siwô’ - Revista de teología / estudios sociorreligiosos, 12(2).

Méndez Méndez, Mario. 2015. Educación religiosa en Costa Rica: Confesionalidad, neutralidad, interculturalidad. Siwô’ - Revista de teología / estudios sociorreligiosos 8(1 y 2).

Méndez, José Mario. 2015. De la intromisión a la educación: descolonizar para educar. En Ensino religioso na educação básica: fundamentos epistemológicos e curriculares, coords. Adecir Pozzer, 53-66. Florianópolis: Saberes em diálogo.

Montoya Hernández, M. 2019. Hacia una educación religiosa en clave intercultural: recuperando la memoria. Siwô’ - Revista de teología / estudios sociorreligiosos, 12(2), 89-103.

Solís Vargas, Yors Guillermo. 2018. Sobre la necesidad de incluir la pedagogía crítica de corte latinoamericano en el sistema educativo público de Costa Rica. Revista Ensayos pedagógicos 13(1) (enero-junio): 39-52. https://doi.org/10.15359/rep.13-1.2

Published

2021-09-10

How to Cite

Wielewiski Narloch, N. (2021). The inhabited house. Intercultural and critical religious education. Siwo Revista De Teología, 13(2), 57-70. https://doi.org/10.15359/13-2.3

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Wielewiski Narloch, N. (2021). The inhabited house. Intercultural and critical religious education. Siwo Revista De Teología, 13(2), 57-70. https://doi.org/10.15359/13-2.3