Marcos 1.21-29a: estudio literario y Socio-religioso

Autores

  • Francisco Mena Oreamuno Universidad Nacional, Costa Rica, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/siwo.11-2.2

Palavras-chave:

Evangelio según Marcos, Exorcismo, Jesús Histórico, Complejo Chamánico

Resumo

El artículo estudia el primer relato de exorcismo en el Evangelio según Marcos 1.21-29a. La comparación de ese breve relato con otros textos pertinentes de esa época muestra que Jesús no fue un exorcista y por esta razón nos preguntamos cuál es la mejor forma de entender el tipo social de Jesús. Este tipo de trabajo nos ayuda a ver la Biblia con ojos nuevos y, en consecuencia, modificar muchas premisas que tenemos y que cultivan el fundamentalismo.

Biografia do Autor

Francisco Mena Oreamuno, Universidad Nacional, Costa Rica

Profesor de Teología y Nuevo Testamento en la Universidad Nacional, Costa Rica desde 1992. Miembro de la Escuela Ecuménica de Ciencias de la Religión.

Referências

Balz, Horst Robert, Gerhard Schneider, and Constantino Ruiz-Garrido. 1996. Diccionario exegético del Nuevo Testamento. Salamanca: Sígueme.

Betz, Hans Dieter. 1992. The Greek magical papyri in translation: including the Demotic spells. Chicago: University of Chicago Press.

Borg, Marcus J. 1991. Jesus: a new vision: spirit, culture, and the life of discipleship. San Francisco: Harper.

Boring, M. Eugene. 2012. Mark: a commentary. Louisville, Ky: Westminster John Knox Press.

Calvo Martínez, José Luis, and María Dolores Sánchez Romero. 2004. Textos de magia en papiros griegos. Madrid: Gredos.

Cardeña, Etzel, and Michael Winkelman. 2011. Altering consciousness. multidisciplinary perspectives: History, culture, and the humanities Vol. 1. Santa Barbara, Calif: Praeger.

Catto, Stephen K. 2007. Reconstructing the first-century synagogue a critical analysis of current research. London: T & T Clark.

Chen, Doron. 1986. "On the Chronology of the Ancient Synagogue at Capernaum". Zeitschrift Des Deutschen Palästina-Vereins (1953-). 102: 134-143.

Coenen, Lothar, Erich Beyreuther, Hans Bietenhard, Mario Sala, and Araceli Herrera. 1980. Diccionario teologico del Nuevo Testamento. Salamanca: Sigueme.

Collins, Adela Yarbro, and Harold W. Attridge. 2008. Mark: a commentary. Minneapolis, Minn: Fortress Press.

Craffert, P. F. 2010. “Altered states of consciousness: visions, spirit possession, sky journeys”, en Neufeld, Dietmar, and Richard E. DeMaris. Understanding the social world of the New Testament. London: Routledge.

Craffert, Pieter F. 2008. The life of a Galilean shaman: Jesus of Nazareth in anthropological-historical perspective. Eugene, Or: Cascade Books.

Dwyer, Timothy. 1996. The motif of wonder in the gospel of Mark. Sheffield: Sheffield Acad. Press.

France, Richard T. 2014. The gospel of Mark: a commentary on the Greek text. Grand Rapids: William B. Eerdmans Publishing Company.

García Martínez, Florentino. 2000. Textos de Qumrán. Madrid: Editorial Trotta.

Gundry, Robert Horton. 1993. Mark: a commentary on his apology for the cross. Grand Rapids, Mich: Eerdmans.

Josephus, Flavius, and William Whiston. 2008. The works of Josephus: complete and unabridged. Peabody, MA: Hendrickson Publishers.

Lēwîn, Yiśrā·ēl L. 2000. The ancient synagogue: the first thousand years. New Haven: Yale Univ. Press.

Malina, Bruce J., and John J. Pilch. 2006. Social science commentary on the letters of Paul. Minneapolis, Minn: Fortress.

Malina, Bruce John, and Richard L. Rohrbaugh. 2003. Social science commentary on the synoptic gospels. Minneapolis: Fortress Press.

Marcus, Joel. 2000. Mark ١-٨: a new translation with introduction and commentary. New York: Doubleday.

Craffert P.F. 2011. "Shamanism and the shamanic complex". Biblical Theology Bulletin. 41 (3): 151-161.

Oyen, G. van. 2011. “Demons and exorcisms in the Gospel of Mark” en Vos, Nienke, and Willemien Otten. Demons and the Devil in ancient and medieval Christianity. Leiden: Brill.

Runesson, Anders, Donald D. Binder, and Birger Olsson. 2010. The ancient synagogue from its origins to ٢٠٠ C.E.: a source book. Leiden: Brill.

Sorensen, Eric. 2002. Possession and exorcism in the New Testament and early christianity. Tübingen: Mohr Siebeck.

Spigel, Chad. 2016. "Debating Ancient Synagogue Dating: The Implications of Deteriorating Data". Bulletin of the American Schools of Oriental Research. 376 (1): 83-100

Stegemann, Ekkehard W., Wolfgang Stegemann, and Miguel Montes. 2001. Historia social del cristianismo primitivo: los inicios en el judaísmo y las comunidades cristianas en el mundo mediterráneo. Estella (Navarra): Verbo Divino.

Winkelman M. 2010. "The shamanic paradigm: Evidence from ethnology, neuropsychology and ethology". Time and Mind. 3 (2): 159-182.

Winkelman, Michael A., and Philip M. Peek. 2004. Divination and healing potent vision. Tucson: University of Arizona Press.

Witmer, Amanda. 2012. Jesus, the Galilean exorcist: his exorcisms in social and political context. London: T & T Clark International.

Publicado

2021-08-10

Como Citar

Mena Oreamuno, F. (2021). Marcos 1.21-29a: estudio literario y Socio-religioso. Siwo Revista De Teología, 11(2), 33-52. https://doi.org/10.15359/siwo.11-2.2

Edição

Seção

Artículos

Como Citar

Mena Oreamuno, F. (2021). Marcos 1.21-29a: estudio literario y Socio-religioso. Siwo Revista De Teología, 11(2), 33-52. https://doi.org/10.15359/siwo.11-2.2