Gender Security in Adolescents of Rural Schools: An Analysis of the Safe School Program in Mexico

Authors

  • Julio Morales-López Centro de Investigaciones y Estudios Superiores en Antropología Social, México, Mexico

DOI:

https://doi.org/10.15359/tdna.34-63.4

Keywords:

Gender; childhoods; vio¬lence; risks; security; Latin America; human rights.

Abstract

Gender security is a concept the author Úrsula Oswald (2013) has been working on, which is appropriate to analyze val­ues of disadvantages that reinforce cer­tain processes of risk, fear and affronts against the dignity that specifically act on certain types of people. This arti­cle describes vulnerability factors that can weaken a comprehensive concept of security, sustainability and develop­ment. From the ethnographic research approach, the article discusses the ideal conditions in which primary and sec­ondary schools in Mexico should exer­cise their activities, ensuring at all times the integral development of children and adolescents, without any preroga­tive. It proposes a reflection on the Pro­grama Nacional Escuela Segura (PES-Na­tional Safe School Program, developed by the Mexican government), and its institutional and community imple­mentation. The aim is to determine if the program contemplates a gender perspective that, in practice, contrib­utes to strengthening gender security, conflict resolution, and peace educa­tion. Emphasis is placed on the transfer of community violence toward school contexts, especially turning the school, in this way, into a masculinized space.

Author Biography

Julio Morales-López, Centro de Investigaciones y Estudios Superiores en Antropología Social, México

Investigador-Docente CONACYT-CIESAS Pacífico Sur Centro de Investigaciones y Estudios Superiores en Antropología Social. Investigador, docente, antropólogo social. Doctor en Estudios Internacionales e Interculturales, Universidad Deusto, Bilbao. Cuenta con una extensa producción científica publicada en libros, capítulos de libros y revistas de especialidad arbitradas internacionales.

References

Bauman, A. (2000). Modernidad líquida. Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura Económica (FCE).

Centro Tepoztlán AC. (2010). La inseguridad humana y otras seguridades e inseguridades. Reunión-Diálogo. Disponible en: http://codexvirtual. com/bmlt3/wp-content/uploads/ponencias/20100417.pdf

Mack, A. (2005). El concepto de seguridad humana. Papeles de cuestiones internacionales (90), 11-18.

Massolo, A. (2005). Género y seguridad ciudadana: el papel y reto de los gobiernos locales. Seminario Permanente sobre violencia. Estudios Centroamericanos ECA. San Salvador.

Organización de las Naciones Unidas. (2000). Nosotros los pueblos: la función de las Naciones Unidas en el siglo XXI. Informe del Secretario General, quincuagésimo cuarto periodo de sesiones, Tema 49 b del programa. Asamblea de las Naciones Unidas dedicadas al Milenio. Disponible en: http://unpan1. un.org/intradoc/groups/public/docu-ments/un/unpan004567.pdf

Oswald, U. (2013). Seguridad de Género. Flores, F. (Coord.), Representaciones sociales y contextos de investigación con perspectiva de género. México: CRIM-UNAM.

Ramos, L. (2005). Miedo a la violación e inseguridad en las mujeres. López, C., Francisco, U. y Vázquez, J. (Coords.). Globalización, violencia y derechos humanos: Entre lo manifiesto y lo oculto. México: UAMI- Editorial Ítaca.

Ramos, V. (2012). La libertad y seguridad. La antropología de Thomas Hobbes. Revista Jurídica Jalisciense. (47), 15-39. Reardon, B. (1996). Sexismo y el sistema guerra. USA: University Press Edition, Columbia University.

Recasens, A. (2005). Aproximaciones antropológicas al fenómeno de la violencia. Revista de Antropología (18), 31-58.

Secretaría de Gobernación. (2008). Bases de Operación para el Programa Escuela Segura. Disponible en: http://basica. sep.gob.mx/escuelasegura/pdf/transparencia/basesPES.pdf

Subsecretaría de Educación Básica (SEB). (Sin fecha). Programa Nacional de Escuela Segura. Disponible en: http://basica.sep.gob.mx/escuelasegura/start.php

Zeitlin, J. y Mpoumou, D. (2004). No hay seguridad humana sin igualdad de género. Women´s Environment & development organization (WEDO). Disponible en: www.catedradh.unesco.unam. mx/SeminarioCETis/Documentos.pdf www.wedo.org/5050kit.htm

Downloads

Published

2018-07-31

How to Cite

Gender Security in Adolescents of Rural Schools: An Analysis of the Safe School Program in Mexico. (2018). Temas De Nuestra América Revista De Estudios Latinoamericanos, 34(63), 63-80. https://doi.org/10.15359/tdna.34-63.4

How to Cite

Gender Security in Adolescents of Rural Schools: An Analysis of the Safe School Program in Mexico. (2018). Temas De Nuestra América Revista De Estudios Latinoamericanos, 34(63), 63-80. https://doi.org/10.15359/tdna.34-63.4

Most read articles by the same author(s)

<< < 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 > >>