Conceptual referents for the approach of the social representations of peace
DOI:
https://doi.org/10.15359/tdna.34-64.7Keywords:
Social Representacións, Peace, Positive Peace, Negative Peace, Pease Studies in Latin AmericaAbstract
This paper deals conceptually with social representations and their relationship to aspects of positive peace and negative peace. The purpose of this essay is to address theoretical elements about the concepts of negative peace and positive peace that affect social representations (SR). For this purpose, the concepts were researched and an analysis of their content was carried out for reflection. It is concluded that the reflections and analysis of theoretical elements about the concepts of negative peace and positive peace allow us to recognize that many of the meanings of peace that arise from reality are constructed by the influence of concepts that govern social systems, culture and institutions and, to a great extent, social representations about peace are shaped by the influence of information mediated by an intention.
References
Abric, J. (2001). Prácticas sociales y representaciones. México: Ediciones Coyoacán.
Araya, S. (2002). Las representaciones sociales. Ejes teóricos para su discusión. Cuaderno de Ciencias Sociales 127, San José, FLACSO. Recupe¬rado de: http://unpan1.un.org/intra-doc/groups/public/documents/ICAP/ UNPAN027076.pdf
Asamblea General de Naciones Unidas (1999). Declaración y programa de acción sobre una cultura de paz, A/RES/53/243. Recuperado de: file:///E:/nuevas%20lecturas%20 a%20marzo2013/paz/declara¬cion%20cult%20paz.pdf
Banchs, M.A. (2001). Jugando con las ideas en torno a las representaciones sociales desde Venezuela. Fermentum. Revista Venezolana de Sociología y Antropología, 11(30) 11-32. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo. oa?id=70512127003
Bobbio, N. (1982). El problema de la guerra y las vías de la paz. Barcelona: Gedisa.
Claggett-Borne, E. (2013). Definitions of Peace and Reconciliation in Latin America. International Handbook of Peace and Reconciliation. En: Malley-Morrison, Kathleen, Mercurio, Andrea, Twose, Gabriel (Eds.). Cap. I. Pp. 99-106. New York: Springer Science Business Media.
Cuevas, Y. & Mireles, O. (2016). Representaciones sociales en la investigación educativa. Estado de la cuestión: producción, referentes y metodología. Perfiles Educativos, XXXVIII (153), 65-83. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo. oa?id=13246712005
Galtung, J. (2003). Paz por medios pacíficos. Paz y conflicto, desarrollo y civilización. Bilbao: Gernika Gogoratuz.
Ibáñez, T. (2001). Representaciones sociales, teoría y método. En Tomás Ibáñez (Coord.), Psicología social construccionista, pp. 123-216. Guadalajara: Universidad de Guadalajara.
Jares, X. (1999). Educación para la paz. Su teoría y su práctica. Madrid: Editorial Popular. 128
Jiménez, F. (2009). Hacia un paradigma pacífico: la paz neutra. Convergencia. Revista de Ciencias Sociales, 16, 141-189. Recuperado de: http://www.redalyc. org/articulo.oa?id=10512244007
Jiménez, F. (2011). Racionalidad pacífica. Una introducción a los estudios para la paz. Madrid: Dikinson.
Jodelet, D. (2007). Imbricaciones entre representaciones sociales e intervención. Representaciones sociales. Teoría e investigación. En: Rodríguez, T. y García, M.L. (Coords.). Pp. 191-1977. Universidad de Guadalajara. Guadalajara: Editorial CUCSH-UDG.
Lederach, J.P. (2000). El abecé de la paz y los conflictos: educar para la paz. Madrid: Los Libros de la Catarata.
Materán, A. (2008). Las representaciones sociales: un referente teórico para la investigación educativa. Geoenseñanza, 13(2), 243-248.
Moscovici, S. (1979). El psicoanálisis, su imagen y su público. Buenos Aires: Editorial Huemul S.A.
Moscovici, S. (2008). Psychoanalysis. Its Image and Its Public. Cambridge: Polity Press.
Pascual, A. (2013). Educación en y para los derechos humanos y la paz: principios y prácticas medulares. Cultura y educación en derechos humanos en América Latina. En Tosi, G., Zenaide, M. De N., Rodino, A.M. y Fernández, M.B. Joao Pessoa – Paraíba, Brasil: Editora Universitária da Universidade Federal da Paraíba (UFPB).
Valencia, S. (2007). Elementos de la construcción, circulación y aplicación de las representaciones sociales. Representaciones sociales. Teoría e investigación. En Rodríguez, T. y García, M.L. (Coords.). Pp. 51-88. Universidad de Guadalajara. Guadalajara: Editorial CUCSH-UDG.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Esta obra de Revista Temas de Nuestra América está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivar 4.0 Internacional.
Cualquier permiso que trascienda dicha licencia, debe solicitarse por escrito a la persona directora de la Revista