Building Zones of Peace Project: Analysis of the Perception of Girls and Adolescents about Violence and Peace in the Community of Guararí
DOI:
https://doi.org/10.15359/tdna.35-65.14Keywords:
Zones of Peace, violence and peace, prevention of violence, Guararí, Instituto de Estudios Lati¬noamericanos (IDELA)Abstract
Building Zones of Peace (BZP) Project: Analysis of the perception of girls and adolescents about violence and peace in the community of Guararí is part of the efforts made by the Universidad Nacional, through the Office of Extension, in carrying out the “Cultural Cities” project, which together with the Municipality of Heredia and the Civic Center for Peace (CCP) of Guararí, articulate processes for the prevention of violence and the construction of peace, focused mainly on children, adolescents and youth at risk.
References
Bauman, Z. (2001). La globalización, consecuencias humanas. México: FCE.
Chaves, L. (2014). Diagnóstico 2014. Heredia: Centro Cívico por la Paz Guararí. (Documento interno de trabajo).
De Sousa Santos, B. (2006). Conocer desde el Sur. Para una cultura política emancipadora. Perú: UNMSM.
Galtung, J. (1998). Tras la violencias, 3R: reconstrucción, reconciliación, resolución. Afrontando los efectos visibles e invisibles de la violencia. España: Gernika Gogoratuz.
Grillo, M. (2014). Modelo base de atención Centros Cívicos por la Paz (CCP). San José: Ministerio de Justicia y Paz.
Herrera Flores, J. (2008). La reinvención de los derechos humanos. Andalucía: Editorial Atrapasueños.
IASC. (2015). Guía temática. Directrices para la integración de las intervenciones contra la violencia de género en la acción humanitaria: Reducir el riesgo, promover la resiliencia e impulsar la recuperación. Recuperado: https://gbvguidelines.org/wp/ wp-content/uploads/2016/03/ GBV_TAG_SPANISH_SHEL¬TER-021916.pdf
Lederach, J. P. (2007). La imaginación moral. El arte y el alma de la construcción de la paz. Bilbao: Gernika Gogoratuz.
Lopez, S. (2011). Prácticas de justicia restaurativa para una cultura de paz. En UPAZ (Ed.) Desarrollo Profesional para Construir una Cultura de Paz (pp. 309-406). San José: UPAZ .
Obando, A. (2011). Educación género sensitiva: Paradigma de una cultura de paz. En UPAZ (Ed.) Desarrollo profesional para construir una cultura de paz. San José: UPAZ.
ONU-HÁBITAT. (2010). Igualdad de Género para Ciudades más Inteligentes. Desafíos y Avances. Nairobi.
UNESCO. (2013). Informe de Seguimiento de la Educacion para Todos en el Mundo. Ficha Descriptiva. Recuperado de: https:// es.unesco.org/gem-report/ sites/gem-report/files/girls-factsheet-sp2.pdf.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Esta obra de Revista Temas de Nuestra América está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivar 4.0 Internacional.
Cualquier permiso que trascienda dicha licencia, debe solicitarse por escrito a la persona directora de la Revista