Building Zones of Peace Project: Analysis of the Perception of Girls and Adolescents about Violence and Peace in the Community of Guararí

Authors

  • Sharon López-Céspedes Universidad Nacional, Costa Rica
  • Silvia Elena Guzmán-Sierra Universidad Nacional, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/tdna.35-65.14

Keywords:

Zones of Peace, violence and peace, prevention of violence, Guararí, Instituto de Estudios Lati¬noamericanos (IDELA)

Abstract

Building Zones of Peace (BZP) Project: Analysis of the perception of girls and adolescents about violence and peace in the community of Guararí is part of the efforts made by the Universidad Nacional, through the Office of Extension, in carrying out the “Cultural Cities” project, which together with the Municipality of Heredia and the Civic Center for Peace (CCP) of Guararí, articulate processes for the prevention of violence and the construction of peace, focused mainly on children, adolescents and youth at risk.

Author Biographies

Sharon López-Céspedes, Universidad Nacional

Coordinator Master’s Programme in Human Rigths, Instituto de Estudios Latinoamericanos
Universidad Nacional, Costa Rica

Silvia Elena Guzmán-Sierra, Universidad Nacional

Academic Assistant,
Instituto de Estudios Latinoamericanos, 
Universidad Nacional, Costa Rica

References

Bauman, Z. (2001). La globalización, consecuencias humanas. México: FCE.

Chaves, L. (2014). Diagnóstico 2014. Heredia: Centro Cívico por la Paz Guararí. (Documento interno de trabajo).

De Sousa Santos, B. (2006). Conocer desde el Sur. Para una cultura política emancipadora. Perú: UNMSM.

Galtung, J. (1998). Tras la violencias, 3R: reconstrucción, reconciliación, resolución. Afrontando los efectos visibles e invisibles de la violencia. España: Gernika Gogoratuz.

Grillo, M. (2014). Modelo base de atención Centros Cívicos por la Paz (CCP). San José: Ministerio de Justicia y Paz.

Herrera Flores, J. (2008). La reinvención de los derechos humanos. Andalucía: Editorial Atrapasueños.

IASC. (2015). Guía temática. Directrices para la integración de las intervenciones contra la violencia de género en la acción humanitaria: Reducir el riesgo, promover la resiliencia e impulsar la recuperación. Recuperado: https://gbvguidelines.org/wp/ wp-content/uploads/2016/03/ GBV_TAG_SPANISH_SHEL¬TER-021916.pdf

Lederach, J. P. (2007). La imaginación moral. El arte y el alma de la construcción de la paz. Bilbao: Gernika Gogoratuz.

Lopez, S. (2011). Prácticas de justicia restaurativa para una cultura de paz. En UPAZ (Ed.) Desarrollo Profesional para Construir una Cultura de Paz (pp. 309-406). San José: UPAZ .

Obando, A. (2011). Educación género sensitiva: Paradigma de una cultura de paz. En UPAZ (Ed.) Desarrollo profesional para construir una cultura de paz. San José: UPAZ.

ONU-HÁBITAT. (2010). Igualdad de Género para Ciudades más Inteligentes. Desafíos y Avances. Nairobi.

UNESCO. (2013). Informe de Seguimiento de la Educacion para Todos en el Mundo. Ficha Descriptiva. Recuperado de: https:// es.unesco.org/gem-report/ sites/gem-report/files/girls-factsheet-sp2.pdf.

Downloads

Published

2019-11-25

How to Cite

Building Zones of Peace Project: Analysis of the Perception of Girls and Adolescents about Violence and Peace in the Community of Guararí. (2019). Temas De Nuestra América Revista De Estudios Latinoamericanos, 35(65), 199-214. https://doi.org/10.15359/tdna.35-65.14

How to Cite

Building Zones of Peace Project: Analysis of the Perception of Girls and Adolescents about Violence and Peace in the Community of Guararí. (2019). Temas De Nuestra América Revista De Estudios Latinoamericanos, 35(65), 199-214. https://doi.org/10.15359/tdna.35-65.14