Pedagogy for Peace in the University Extension: a Ludic Proposal with Cooperative Games

Authors

  • Evelyn Cerdas-Agüero Universidad Nacional, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/tdna.35-65.16

Keywords:

cooperative games, education for peace, extension, IDELA, Universidad Nacional

Abstract

This text, by using a qualitative approach of theoretical and reflexive analysis, aims to promote peace education as a pedagogical axis in university extension and to generate a reflection on the importance of incorporating the cooperative games in the extension process at the Universidad Nacional. It is concluded that education and group processes can be articulated around the cooperative games as a fun­damental axis that allows building col­lective knowledge, promoting experienc­es, as well as the development of certain skills to strengthen group processes

Author Biography

Evelyn Cerdas-Agüero, Universidad Nacional

Coordinadora del Programa Aula Activa
Instituto de Estudios Latinoamericanos
Universidad Nacional
Costa Rica

References

Agrelo, A. (sf.). Metodología participativa. Recuperado de http:// es.slideshare.net/andreagrelo/ metodologa-participativa

Asamblea General de las Naciones Unidas. (1966). Pacto Internacional de Derechos Económicos, Sociales y Culturales. Consultado en: http://www2.ohchr.org/spani¬sh/law/cescr.htm

Asamblea General de Naciones Unidas (1948). Declaración universal de derechos humanos, A/RES/217A/ III. Recuperado de: http://www. ohchr.org/EN/UDHR/Pages/ Language.aspx?LangID=spn

Asamblea General de Naciones Unidas (1978). Declaración sobre la preparación de las sociedades para vivir en paz, A/RES/33/73. Recuperado de: http://daccess-dds-ny. un.org/doc/RESOLUTION/ GEN/NR0/367/12/IMG/ NR036712.pdf?OpenElement

Asamblea Legislativa de la República de Costa Rica (1949). Constitución política de Costa Rica. Recupera¬da de http://www.constitution. org/cons/costaric.htm.

Asamblea Legislativa de la República de Costa Rica. (1997). Ley sobre resolución alterna de conflictos y promoción de la paz social. Ley N. 7727. Recuperado de http:// www.derpublico.net/main.php/ view_photo?wa_id=13

Delors, J. (1996). La educación encierra un tesoro. Madrid: Santillana. Ediciones UNESCO.

Freire, P. (1997). Pedagogía de la auto¬nomía. Buenos Aires: Siglo XXI editores.

Freire, P. (2006). Pedagogía de la esperanza. Buenos Aires: Siglo XXI edi¬tores.

Garaigordobil, M. (2003). Diseño y evaluación de un programa de in-tervención socioemocional para promover la conducta prosocial y prevenir la violencia. España: CIDE.

Garaigordobil, M. (2005). Diseño y eva¬luación de un programa de interven¬ción socioemocional para promover la conducta prosocial y prevenir la violencia. España: CIDE.

García, E. (2016). Educar para la paz desde los derechos humanos y la justicia social. En: Villar, C.; García, E; Martín, V.; Ramírez, C. (Coord.). Estudios en cultura de paz, conflictos, educación, y dere¬chos humanos. Madrid: Editorial Síntesis. Pp.45—74. 228

Gómez, M. E. (2010). La Educación para la paz aplicada a la tutoría acadé¬mica en la Facultad de Ciencias Políticas y Sociales de la Univer¬sidad Autónoma del Estado de México. Revista Paz y Conflictos, 3, 2010, 123-139. Recuperado de http://www.ugr.es/~revpaz/ tesinas/rpc_n3_2010_dea3.pdf

Harris, I. & Lee, M. (2013). Peace educa¬tion. North Carolina: McFarland & company, Inc., Publishers.

Huizinga, A. (2000). Homo ludens. Bar¬celona: Alianza editorial.

Martín, V. (2015). Derechos humanos, ciudadanía crítica y cultura de paz. encuentros ontológicos desde la educación social. En Coca, C.; García, E.; Martín, V. & Ramírez, C. (coords.), pp. 241-256. Estudios en cultura de paz, conflictos, educación y derechos humanos. España: Editorial Sín¬tesis

Miranda, M. (2008). Trabalhando com jogos cooperativos: em busca de novos paradigmas na educação física. Sao Paulo: Papirus Editora. 2 edic.

Omeñaca, R. y Ruiz, J. (2005) Juegos cooperativos y educación física. Barcelona: Editorial Paidotribo.

Pérez, E. (1998).Juegos cooperativos: juegos para el encuentro. Educa¬ción Física y deportes. Año 3, N º 9.Buenos Aires. Recuperado de http://www.efdeportes.com/ efd9/jue9.htm

UNESCO. (1974). Recomendación sobre la educación para la comprensión, cooperación y la paz internacio¬nales y la educación relativa a los derechos humanos y las libertades fundamentales. Recuperada de http://portal.unesco.org/es/ ev.php-URL_ID=13088&URL_ DO=DO_TOPIC&URL_SECTION=201.html

Universidad Nacional (2015). Estatuto Orgánico, Universidad Nacional. Recuperado de: http://docu-mentos.una.ac.cr/bitstream/ handle/unadocs/6693/ES¬TATUTO-ORG%C3%81NI¬CO-UNA-digital.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Downloads

Published

2019-11-25

How to Cite

Pedagogy for Peace in the University Extension: a Ludic Proposal with Cooperative Games. (2019). Temas De Nuestra América Revista De Estudios Latinoamericanos, 35(65), 229-242. https://doi.org/10.15359/tdna.35-65.16

How to Cite

Pedagogy for Peace in the University Extension: a Ludic Proposal with Cooperative Games. (2019). Temas De Nuestra América Revista De Estudios Latinoamericanos, 35(65), 229-242. https://doi.org/10.15359/tdna.35-65.16