Memory, Identity and Utopia in the Self-Representation Process of Afro-Central American Female Poets

Authors

  • Consuelo Meza-Márquez Universidad Autónoma de Aguascalientes, México, Mexico

DOI:

https://doi.org/10.15359/tdna.38-71.5

Keywords:

Identity, memory, resistance, utopia, women writers

Abstract

The presence of Afrodescendant women writers becomes visible in the last decades of the twentieth century. It is a discourse that arises from experiences of ethnic and gender discrimination. It is constituted as a cultural resistance movement that recovers emblematic characters, symbols, images, dreams and ideals that allow permanence in their countries. It has its origin, with creole writers, in Costa Rica with Eulalia Bernard (1935), Prudence Bellamy Richard (1935), Marcia Reid Chambers (1950), Shirley Campbell (1965),  Delia McDonald (1965) y Queen Nzinga Maxwell (1971). It will continue in Nicaragua, with June Beer (1935-1986), Erna Loraine Narcisso Walters (1942), Grace Kelly Bent, Annette Fenton (1973), Yolanda Rossman (1961), Deborah Robb Taylor (1965), Nydia Taylor (1953) and Andira Watson (1977); in Panama there is Eyra Harbar and Melanie Taylor. Regarding garifuna writers, in Honduras There is Xiomara Mercedes Cacho Caballero (1968), in Nicaragua, Isabel Estrada Colindres (1953) and in Guatemala, Nora Murillo (1964). This communication portrays a selection of authors, it is imposible to make an exhaustive description, but it does provide the meaning and continuity of an important scriptural tradition.

References

Britton González, Carol. “Ecos de la diáspora africana”, en revista Istmica, Número 20, Enero-Diciembre 2017, pp. 103-104.

Cacho Caballero, Xiomara M. (1998). Tumálali Nanígi/La voz del Corazón/The voice of the heart. Edición de la autora, Tegucigalpa.

Campbell, Shirley (2008): http://rotundamentenegra.blogspot.com (Consultado el 25-01-10).

McDonald Woolery, Dlia (2006). Instinto tribal. Antología poética.Odisea, San José, Costa Rica.

Murillo, Nora (2000). Abrir la puerta. Colección Quinto Infierno, Guatemala.

Ramos, Helena (2007). Mujeres de Sol y Luna. Poetas nicaragüenses 1970-2007. Managua: Asociación Noruega de Escritores, Centro Nicaragüense de Escritores y Ministerio de Relaciones Exteriores de Noruega.

Rossman, Yolanda (2006 bis). Una aproximación a la autonomía multicultural desde la poesía de escritoras costeñas. Tesis para optar al título de Maestría en Antropología Social con mención en Desarrollo Humano. Universidad de la Regiones Autónomas de la Costa Caribe Nicaragüense, Bilwi, diciembre.

Rossman, Yolanda (2010). Aquí la palabra es arcoíris. Poemario de Mujeres de la Costa Caribe de Nicaragua, inédito.

Sánchez Pardo, E. (1999). “Reflexiones sobre la poética femenina en lengua inglesa del siglo XX”. En De mujeres, identidades y poesía. Madrid: Horas y Horas, pp. 199-224.

Umaña, Helen (2006). La palabra iluminada. El discurso poético en Honduras, Guatemala, Letra Negra.

Zavala, Magda, 2009. Poetas afrodescendientes centroamericanas. Brevísima antología. Presentada en el II Encuentro Internacional de Investigación en Literatura de Mujeres de América Central, Universidad Autónoma de Aguascalientes, Junio 2009, documento inédito.

Published

2022-01-01

How to Cite

Memory, Identity and Utopia in the Self-Representation Process of Afro-Central American Female Poets. (2022). Temas De Nuestra América Revista De Estudios Latinoamericanos, 38(71), 1-21. https://doi.org/10.15359/tdna.38-71.5

How to Cite

Memory, Identity and Utopia in the Self-Representation Process of Afro-Central American Female Poets. (2022). Temas De Nuestra América Revista De Estudios Latinoamericanos, 38(71), 1-21. https://doi.org/10.15359/tdna.38-71.5