El decir veraz y la práctica pedagógica universitaria de cara al ejercicio de la libertad
DOI:
https://doi.org/10.15359/tdna.40-75.7Keywords:
truthful discourse, university-level pedagogical discourse, critical pedagogy, freedom educationAbstract
This essay intends to think about the professional education offered by the university in its search for truth as an experience related to reality and the exercise of freedom. It thus analyzes pedagogical discourse in superior education. It also describes how actions can be taken to foster a coherent professional instruction that seeks to transform local and global reality. The essay concludes that, in order to attain an emancipating, critical professional education, it is crucial to modify traditional pedagogical discourse, to educate in parresia (truthful discourse), and to develop alternative educational models, all of which implies significant changes in university institutions, so that these become able to modify learning and teaching processes in the classroom.
References
Aragay, X (2017). Reimaginando la educación: 21 claves para transformar la escuela. España: Paidós Iberica.
Corazón, R. (2002). El problema del conocimiento. España: Eunsa.
Ellacuría, I. (2007). Filosofía de la realidad histórica. (2.ª reimpresión). El Salvador: UCA Editores.
Escobar-Galo, J. (2017). Libre albedrío y la vida escolar: los estudiantes narran sus experiencias sobre la convivencia escolar y el ejercicio de la libertad. Guatemala: Cara Parens-URL.
Escudero, M. Área, M. Bolívar, A. (2007). Diseño, desarrollo e innovación del currículum. Madrid: Editorial Síntesis.
ETEA (s/f). Tojeira: "las universidades están formando profesionales exitosos en sociedades fracasadas”. España: Universidad Loyola Andalucía. Disponible en línea en: https://www.teol-granada.com/web/etea/noticia/-/journal_content/56_INSTANCE_m3CO/10192/933623
Foucault, M. (2010). El coraje de la verdad. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Foucault, M. (2004). Discurso y verdad en la antigua Grecia. Barcelona: Ediciones Paidós, Ibérica, S. A.
Freire, P. (2006). Pedagogía de la indagación. (2.ª ed.). España: Morata.
Freire, P. (1996). Cartas a Cristina. Reflexiones sobre mi vida y mi trabajo. Madrid: Siglo
veintiuno editores.
González, A. (2014). Introducción a la práctica de la filosofía. Texto de iniciación. San Salvador: UCA editores.
Morin, E. (1999). La cabeza bien puesta. Repensar la reforma-reformar el pensamiento. Buenos Aires: Nueva Visión.
Ortega, J. (2018). Microfísica del poder y pedagogía universitaria. Barcelona: UOC.
Pinar, W. (2014). La teoría del currículum. Estudio introductorio de José María García Garduño. Madrid: Narcea.
Zuluaga, O., Noguera, C., Quiceno, H. (2018). Estudios foucaultianos y educación. Pensar de otro modo. España: Magisterio Editorial.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Temas de Nuestra América Revista de Estudios Latinoamericanos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Esta obra de Revista Temas de Nuestra América está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivar 4.0 Internacional.
Cualquier permiso que trascienda dicha licencia, debe solicitarse por escrito a la persona directora de la Revista