El decir veraz y la práctica pedagógica universitaria de cara al ejercicio de la libertad

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/tdna.40-75.7

Keywords:

truthful discourse, university-level pedagogical discourse, critical pedagogy, freedom education

Abstract

This essay intends to think about the professional education offered by the university in its search for truth as an experience related to reality and the exercise of freedom. It thus analyzes pedagogical discourse in superior education. It also describes how actions can be taken to foster a coherent professional instruction that seeks to transform local and global reality. The essay concludes that, in order to attain an emancipating, critical professional education, it is crucial to modify traditional pedagogical discourse, to educate in parresia (truthful discourse), and to develop alternative educational models, all of which implies significant changes in university institutions, so that these become able to modify learning and teaching processes in the classroom.

References

Aragay, X (2017). Reimaginando la educación: 21 claves para transformar la escuela. España: Paidós Iberica.

Corazón, R. (2002). El problema del conocimiento. España: Eunsa.

Ellacuría, I. (2007). Filosofía de la realidad histórica. (2.ª reimpresión). El Salvador: UCA Editores.

Escobar-Galo, J. (2017). Libre albedrío y la vida escolar: los estudiantes narran sus experiencias sobre la convivencia escolar y el ejercicio de la libertad. Guatemala: Cara Parens-URL.

Escudero, M. Área, M. Bolívar, A. (2007). Diseño, desarrollo e innovación del currículum. Madrid: Editorial Síntesis.

ETEA (s/f). Tojeira: "las universidades están formando profesionales exitosos en sociedades fracasadas”. España: Universidad Loyola Andalucía. Disponible en línea en: https://www.teol-granada.com/web/etea/noticia/-/journal_content/56_INSTANCE_m3CO/10192/933623

Foucault, M. (2010). El coraje de la verdad. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Foucault, M. (2004). Discurso y verdad en la antigua Grecia. Barcelona: Ediciones Paidós, Ibérica, S. A.

Freire, P. (2006). Pedagogía de la indagación. (2.ª ed.). España: Morata.

Freire, P. (1996). Cartas a Cristina. Reflexiones sobre mi vida y mi trabajo. Madrid: Siglo

veintiuno editores.

González, A. (2014). Introducción a la práctica de la filosofía. Texto de iniciación. San Salvador: UCA editores.

Morin, E. (1999). La cabeza bien puesta. Repensar la reforma-reformar el pensamiento. Buenos Aires: Nueva Visión.

Ortega, J. (2018). Microfísica del poder y pedagogía universitaria. Barcelona: UOC.

Pinar, W. (2014). La teoría del currículum. Estudio introductorio de José María García Garduño. Madrid: Narcea.

Zuluaga, O., Noguera, C., Quiceno, H. (2018). Estudios foucaultianos y educación. Pensar de otro modo. España: Magisterio Editorial.

Published

2024-04-25

How to Cite

El decir veraz y la práctica pedagógica universitaria de cara al ejercicio de la libertad. (2024). Temas De Nuestra América Revista De Estudios Latinoamericanos, 40(75), 1-22. https://doi.org/10.15359/tdna.40-75.7

How to Cite

El decir veraz y la práctica pedagógica universitaria de cara al ejercicio de la libertad. (2024). Temas De Nuestra América Revista De Estudios Latinoamericanos, 40(75), 1-22. https://doi.org/10.15359/tdna.40-75.7

Most read articles by the same author(s)

<< < 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 > >>