El juego colaborativo como estrategia de cuidado; hacia una educación integradora y para la paz

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/tdna.40-75.9

Keywords:

peace education, collaborative play, citizenship practice, school education, solidarity, play activities, Latin American

Abstract

This writing seeks to make visible the importance of playful activities as individual and collective care strategies for school-age children. In addition, it is intended to promote education for peace from a Latin American approach. The methodological strategy consisted of carrying out two workshops with recreational activities previously validated from a qualitative approach. In the article, first, a description of the context of the participating population is provided; immediately, the theoretical exposition is given where reference is made to the elementary concepts to understand the subject: pedagogy of care and affection, solidarity, peace, collaborative play, etc. Afterwards, the analysis of results is carried out taking as a reference the expressions and feelings (feelings) of the participating children according to each activity.

References

Cerdas, E. (2013). Educación para la paz: fundamentos teóricos, epistemológicos y axiológicos. Revista Latinoamericana de Derechos Humanos, (24), 189-201. https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/derechoshumanos/article/view/5804/5673

Cerdas, E. (2015). Desafíos de la educación para la paz hacia la construcción de una cultura de paz. Revista Electrónica EDUCARE, (19), 135-154. https://www.scielo.sa.cr/pdf/ree/v19n2/a09v19n2.pdf

Comins, I. (2008). La ética del cuidado y la construcción de la paz. Icaria-Editorial 11-23. https://ceipaz.org/wp-content/uploads/2020/04/2.-Estica-del-cuidad0-IreneComin.pdf

Comins, I. (2015). La ética del cuidado en sociedades globalizadas: hacia una ciudadanía cosmopolita. THÉMATA. Revista de Filosofía, (52), 159-178. https://institucional.us.es/revistas/themata/52/9.%20Irene%20Comins.pdf

Freire, P. (2003). El grito manso. México: Siglo XXI

Garaigordobil, M. y Fagoaga, J. (2006). El juego cooperativo para prevenir la violencia en los centros escolares. Centro de Investigación y Documentación Educativa (CIDE). https://sede.educacion.gob.es/publiventa/PdfServlet?pdf=VP12153.pdf&area=E

Ghiso, A. (2007). Solidaridad como itinerario del quehacer pedagógico. Revista de Educación y Cultura, (65), 36-40. http://www.tarea.org.pe/images/Tarea65_36_Alfredo_Ghiso.pdf

Mujica, R. (2018). Pedagogía de los cuidados. Aportes para su construcción. Algunos criterios

para elegir metodologías para trabajar la Pedagogía de los cuidados en las escuelas. Fundación InteRed, 110-128. https://base.socioeco.org/docs/marco-teorico_completo.pdf

Patarroyo, L. (2018). Pedagogía de los cuidados. Aportes para su construcción. La realidad escolar y la Pedagogía de los cuidados. Fundación InteRed, 98-108. https://intered.org/pedagogiadeloscuidados/wp-content/uploads/2018/05/Marco-Teorico_Completo.pdf

Torrejón, M., Urquiza, A. y Meersohn, C. (2005). Imaginario social de la colaboración: voluntariado y solidaridad. Revista Mad. Revista del Magíster en Análisis Sistémico Aplicado a la Sociedad, (13), 1-11. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=3112247390

Published

2024-04-25

How to Cite

El juego colaborativo como estrategia de cuidado; hacia una educación integradora y para la paz. (2024). Temas De Nuestra América Revista De Estudios Latinoamericanos, 40(75), 1-16. https://doi.org/10.15359/tdna.40-75.9

How to Cite

El juego colaborativo como estrategia de cuidado; hacia una educación integradora y para la paz. (2024). Temas De Nuestra América Revista De Estudios Latinoamericanos, 40(75), 1-16. https://doi.org/10.15359/tdna.40-75.9

Most read articles by the same author(s)

<< < 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 > >>