Corporate patronage and editorial independence in Latin American digital media. The case of the Google News Initiative

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/tdna.40-76.3

Keywords:

mass media, Internet, patronage, idelolgy, social influence, Latin America

Abstract

This paper analyzes the way in which Latin American independent or alternative digital media manage the funding they need to survive in the Internet environment, without losing their political-ideological autonomy. Regarding these issues, the case of the nine media favored by the Google News Initiative (GNI), in its 2019 and 2021 calls, is used to show, through the documentary analysis method, the relationship between the ideology and the editorial policy of the media that applied to the program and the requirements set by the technology company that chose them. The objective of this paper is to inquire if the media whose projects rely on this type of corporate patronage are capable of holding and preserving their political-ideological line, by relating to financing agents who, it seems, intend to expand their influence based on new practices of the market or its own political-ideological agenda. In this sense, this paper demonstrates that asking for the support of big techs such as Google is an important strategy for the survival of alternative media. However, in this specific case, the company proposes and hopes that the financed media will move towards the construction of a financial structure capable of generating economic autonomy, with compliance with operating criteria, procedures and standardized goals that, after all, could transform news organizations into business platforms with a remarcable comercial trend.

Author Biographies

Regina Aída Crespo, Universidad Nacional Autónoma de México

Investigadora en el Centro de Investigaciones sobre América Latina y el Caribe

Doctora en Historia Social

Universidad Nacional Autónoma de México

México

Jenny Teresita Guerra-González, Universidad Nacional Autónoma de México

Investigadora del Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información

Doctora en Ciencias de la Documentación

Universidad Nacional Autónoma de México

México

References

Bisquerra, R. (2004). Metodología de la investigación educativa. Editorial La Muralla.

De Zúñiga y Navajas, H. G. y Rojas, H. (2009). Análisis de los efectos de los blogs en la sociedad de la información. Comunicación y ciudadanía, 2, 60-71. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3707702

Deleuze, G. (2006). Post-scriptum sobre las sociedades de control. Polis, 13. https://journals.openedition.org/polis/5509

Fumero, E. P., Guerra, Y. H., López, J. R. D. y Matamoros, L. Z. (2017). Un modelo periodístico. Interrelación teórica del Nuevo periodismo electrónico y la plataforma Twitter, en el escenario mediático latinoamericano. Perspectivas de la comunicación, 10(1), 157-186. http://revistas.ufro.cl/ojs/index.php/perspectivas/article/view/724

Godoy, G. M. (15 de octubre de 2020). Un ¡adiós!, con la frente en alto. Nómada, Guatemala. https://nomada.gt/pais/actualidad/un-adiós-con-la-frente-en-alto/

Google Initiative News. (2021). Overview. Google Initiative News. https://newsinitiative.withgoogle.com/intl/es/

Google Initiative News. (2021). Proceso para las postulaciones Latin America. Mountain View. Google News Initiative. https://newsinitiative.withgoogle.com/info/intl/es_419/innovation-challenges/how-to-apply/latam/#application-process

Google Initiative News. (2022). Desafíos de Innovación. Mountain View. Google News Initiative. https://newsinitiative.withgoogle.com/intl/es_419/innovation-challenges/funding/latin-america/

Iglesias, A. (2020). Ser creíble o desaparecer. Retos de los medios digitales independientes en América Latina ante la incertidumbre que provoca la pandemia de COVID-19. https://ddd.uab.cat/record/236623

Meléndez, J. Y. (2014). Primer estudio de medios digitales y periodismo en América Latina. Factual.

N. A. (2003). El imperativo de una comunicación contrahegemónica. Federación Latinoamericana de Periodistas. http://www.revistas.unam.mx/index.php/archipielago/article/view/19666

Pelegrini, M. y. Browne Sartori, R. (n. d.). Hacia una “arqueología de los medios” contrahegemónicos en América Latina. Una propuesta de investigación temática. Nhengatu. Revista Iberoamericana Para Comunicação e Cultura Contrahegemônicas, 2. https://doi.org/10.23925/nhengatu.v1i2.34199

Peruzzo, C. M. K. (2009). Vista do Aproximações entre a comunicação popular e comunitária e a imprensa alternativa no Brasil na era do ciberespaço. Revista Galáxia, 17, 131-146. https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/2108/1247

Sarlo, B. (1992). Intelectuales y revistas : razones de una práctica. America, 9(1), 9-16. https://doi.org/10.3406/ameri.1992.1047

Waisbord, S. (2020). ¿Es válido atribuir la polarización política a la comunicación digital?: sobre burbujas, plataformas y polarización afectiva. Revista SAAP, 14(2), 249-279. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7791273

Zuluaga, J. y Gómez, S. (2019). Medios nativos digitales en América Latina: agenda, sostenimiento e influencia. Chasqui Revista Latinoamericana de Comunicación, 1(141), 301-316. https://doi.org/10.16921/chasqui.v0i141.3333

Downloads

Published

2024-07-13

How to Cite

Corporate patronage and editorial independence in Latin American digital media. The case of the Google News Initiative. (2024). Temas De Nuestra América Revista De Estudios Latinoamericanos, 40(76), 1-22. https://doi.org/10.15359/tdna.40-76.3

How to Cite

Corporate patronage and editorial independence in Latin American digital media. The case of the Google News Initiative. (2024). Temas De Nuestra América Revista De Estudios Latinoamericanos, 40(76), 1-22. https://doi.org/10.15359/tdna.40-76.3

Most read articles by the same author(s)

<< < 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 > >>